LUDWIG VAN BEETHOVEN ARTYSTA W KRĘGU FILOZOFII, LITERATURY, RELIGII, TECHNIKI I SPRAW POLITYCZNO-SPOŁECZNYCH

Marek Dudek





Abstrakt

Ludwig van Beethoven był człowiekiem nieustannie poszukującym własnej drogi. Jako artysta potrafił przełamywać stereotypy i przybliżać słuchaczom uczucia, myśli i stany ducha wykraczające poza ich świadomość. Jego twórczość niwelowała granice muzycznej dosłowności, stając się niejednokrotnie zapisem przeżyć i doświadczeń zwykłych ludzi. Towarzyszący temu autentyzm i innowacyjność estetyczna były odbiciem interdyscyplinarnych zainteresowań kompozytora, które oscylowały wokół wielu dziedzin nauki, począwszy od filozofii, literatury, religii, techniki, a skończywszy na sprawach polityczno-społecznych. Od początku był autodydaktą, którego fascynowała zmienność świata. Chciał czerpać z niej jak najwięcej i tyle samo przekazywać na kartach swoich partytur. Cierpiał, ale potrafił zwyciężać. Był samotny, ale poruszał miliony. Do końca zdumiewał, nie zatracając nic z ciekawości dziecka.

Słowa kluczowe:

Beethoven, filozofia, literatura, nauka, technologia, polityka, kwestie społeczne, klasycyzm, romantyzm

Bibliografia
Bent Ian, Plato-Beethoven: A Hermeneutics for Nineteenth-Century Music? [w:] Music Theory in the Age of Tomanticism, New York 1996, ss.105-124.
Byrne Lorraine, Goethe: Musical Poet, Musical Catalyst. Proceedings of the Conference Hosted by the Department of Music, Carysford Press, Maynooth, 2004.
Clive Peter, Beethoven and His World: A Biographical Dictionary, Oxford University Press, New York 2001, s. 189.
Dennis David B., Beethoven at large: reception in literature, the arts, philosophy, and politics, Glen Stanley (red.) [w:] The Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge University Press, Cambridge 2000, ss.292-305.
Fabra Władysław, Listy wybrane Ludwika van Beethovena, Dom Książki Polskiej, Warszawa 1927.
Hulewicz Witold, Przybłęda Boży: Beethoven: czyn i człowiek, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1827.
Kant Immanuel, 1993, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, PWN, Warszawa 1993.
Kinderman William, Beethoven, University of California Press, Los Angeles 1995.
Lockwood Lewis, The Music and Life of Beethoven, W. W. Norton, New York 2003. Łobaczewska Stefania, Beethoven, PWM, Kraków 1977.
Marek George R., Beethoven. Biografia geniusza, Ewa Życieńska (przekł.), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1997r.
Mastroianni Thomas, Beethoven / Kant Time and Space, December 14, 2010 <http://www.thomas mastroianni.com/articles.htm> (dostęp: 8 grudnia 2015).
Rolland Romain, Życie Beethovena, PWM, Kraków 1973. Rumph Stephen, Beethoven after Napoleon: Political Romanticism in the Late Works, University of California Press, Los Angeles 2004.
Schindler Anton Felix, Beethoven as I Knew Him, Donald W. MacArdle, (trans.), Dover Publications Inc., New York 1966.
Anton Felix Schindler, The Life of Beethoven (1840 ed), translated by I. Moscheles, Mattapan, Massachusetts 1966).
Sipe Thomas, Beethoven: Eroica Symphony, Cambridge University Press, Cambridge 1998.
Solomon Maynard, Late Beethoven: Music, Thought, Imagination, University of California Press, Berkeley 2003.
Swafford Jan, Beethoven: Anguish and Triumph, Houghton Mifflin Harcourt, Boston 2014.
Vera Hugo Carlos, 2003, De “lo sublime” en Kant y en La Música de Beethoven <http://www.ucc. edu. ar/paginas/filosofia/public_alumnos/Kant-Beethoven.pdf> (data dostępu: 20.12.2015).
Pobierz

Opublikowane
04.11.2020


Dudek, M. (2020). LUDWIG VAN BEETHOVEN ARTYSTA W KRĘGU FILOZOFII, LITERATURY, RELIGII, TECHNIKI I SPRAW POLITYCZNO-SPOŁECZNYCH. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(1), 65–86. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11340

Marek Dudek 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.