OBRAZ „ZWYKŁEGO” CZŁOWIEKA A MAGAZYNACH TRUE STORY

Olga Dąbrowska-Cendrowska





Abstrakt

Dynamiczny rozwój prasy kobiecej zaowocował z jednej strony umacnianiem pozycji rynkowej magazynów treści ogólnej, tj. „Twój Styl”, „Claudia” czy „Przyjaciółka”. Z drugiej pojawieniem się licznych grup tematycznych, które z czasem stworzyły mniejsze subsegmenty prasowe, tj. kulinarne, true story, o dekoracji domu, dla rodziców czy typu people. True story – rozwijający się sektor prasy adresowanej do kobiet – został w Polsce zdominowany przez firmę Phoenix Press, do której w latach 1990–2014 należało 21 tytułów. W tym samym czasie w portfolio Edipresse Polska znalazło się 8 periodyków. Tę ofertę uzupełniały dwa pisma koncernu Bauer Media Polska. Tym sposobem czytelniczki otrzymały 31 tytułów traktujących o codziennym życiu zwykłych ludzi. Mimo wewnętrznej różnorodności, wszystkie tytuły poświęcały najwięcej miejsca na publikowanie historii, których bohaterami byli „normalni ludzie”, tacy jak „ty i ja”. Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania: jak przedstawiano „zwykłego” człowiek na łamach tych periodyków, co sprawiło, że „ludzkie historie dobrze się sprzedają” oraz do kogo adresowano te czasopisma.

Słowa kluczowe:

true story, magazyny zwierzeniowe, Phoenix Press, Edipresse Polska



Bibliografia:

Dąbrowska-Cendrowska O., Coraz więcej specjalizacji, czyli działalność koncernów z zagranicznym kapitałem na polskim rynku prasowym „Zeszyty Prasoznawcze” 2012, nr 1–2.
Dziki S., Wstęp do współczesnej typologii prasy, Kraków 1989.
Earle D.M., Smith G. C.,True Stories from Real Life: Hearst’s Smart Set, Macfadden’s Confessional form, and Selective Reading [online]. Dostępny w Internecie: < http://uwf.edu/dearle/ earlesmithjmps.pdf > [dostęp: 12.02.2015].
Encyklopedia wiedzy o prasie, red.,J. Maślanki, Wrocław 1976. Gerbner G., The Social Role of the Confession Magazines [online]. Dostępny w Internecie: < http:// http://socpro.oxfordjournals.org/content/6/1/29 > [dostęp: 12.04.2014].
Kawalerowicz S., Vlognation, „Przekrój” 2013, nr 12. Kim R., Prawdziwe historie zmyślone [online]. Dostępny w Internecie: < http://www.wprost.pl/ ar/203325/Prawdziwe-historie-zmyslone/?pg=2> [dostęp: 13.09.2014].
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 2005. Loughlin B., The Women’s Magazines Short-story |Heroine, “Journalism Quaterly” 1983, nr 60. Reed D., The Popular Magazine in Britain and the United States 1880 –1960, London 1997.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2004.
Sokół Z., Transformacja prasy kobiecej (1988 –1993), w: Pięciolecie transformacji mediów (1989 –1994), red., A Słomkowska, Warszawa 1995.
Topolski M., Czasopisma z życia czytelników [online]. Dostępny w Internecie: <http://www.rynekprasowy.pl> [dostęp: 10.05.2013].
White C.L., Women’s Magazines 1693 –1968, London 1970.
Wodniak K., Współczesna „prasa serca” na polskim rynku prasowym, w: W kręgu prasy przyszłość – teraźniejszość – przeszłość, t. 3, red. G. Gzella, J. Gzella, Toruń 2004.
Wodniak K., Współczesna prasa kobieca a sprawy książki, Warszawa 2004.
Pobierz

Opublikowane
06.11.2020


Dąbrowska-Cendrowska, O. (2020). OBRAZ „ZWYKŁEGO” CZŁOWIEKA A MAGAZYNACH TRUE STORY. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 59(3), 29–43. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11363

Olga Dąbrowska-Cendrowska 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.