ANALIZY TRANSMEDIALNEGO OBRAZU „ZWYKŁEJ UCZENNICY” W RAMACH EDUKACJI MEDIALNEJ. CZY ONA MUSI MIEĆ WSZYSTKO FIOLETOWO-RÓŻOWE?

Alicja Waszkiewicz-Raviv





Abstrakt

Edukacja medialna jest terminem coraz częściej przykuwającym uwagę medioznawców, zwłaszcza badających fenomen mediosfery przesyconej komunikatami wizualnymi. To jakie kompetencje posiadają odbiorcy, a zwłaszcza dzieci i nastolatki w kontakcie z licznymi przekazami wydaje się istotnym obszarem badań. Kim jest transmedialny idol z produkcji serialu argentyńskiego, który wyprodukowała firma Disneya i następnie rozpropagowała licznymi kanałami zintegrowanej komunikacji marketingowej? Zwykłą dziewczyną z przedmieścia czy produktem medialnym? Przewodnik w postaci kwestionariusza z pytaniami do analizy reprezentacji może być narzędziem odmagicznienia obrazu. Artykuł koncentruje się na ikonosferze mediów, wskazuje jedną z zasad rządzących percepcją wizualną oraz prezentuje narzędzie do analizy obrazu „zwykłej nastolatki” z serialu „Violetta”, które może być wykorzystane do analiz w ramach edukacji medialnej.

Słowa kluczowe:

komunikacja wizualna, edukacja medialna, percepcja obrazu

Bibliografia
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Łódź 2014.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Bogunia – Borowska M., Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej, Kraków 2005.
Dziadzia B., Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2008. P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin 2012.
Jay M., Downcast Eyes: The Denigration of Vision In Twentieth-Century French Thought, Berkeley 1993.
Kaczmarek M., Olejnik., A. Springer, Badania jakościowe – metody i zastosowania, Warszawa 2013.
Pieszak E., Człowiek i społeczeństwo konsumpcyjne. Dyskursy, Poznań 2013.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010. S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009.
Sztompka P., Wyobraźnia wizualna i socjologia, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska,
Sztompka P., Kraków 2012.B. Wojciszke. Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
Artykuły
Lee A.Y.L., Media Education: Definitions, Approaches and Development around the Globe, New Horizons in Education, Vol. 58, No. 3, 2010, s.2-13.
Rogow F., Ask, Don’t Tell: Pedagogy for media Literacy Education in the Next Decade, “Journal of Media Literacy Education” 3:1 (2001), s. 16-22.
Sasińska-Klas T., Swoistość zjawisk w komunikacji medialnej i problemy w ich badaniach empirycznych, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 1 (56), s.18.
Netografia
http://namle.net/publications/media-literacy-definitions/ , [odczyt: 12.3.2015]. http://www.medialiteracyweek.ca/about/what-is-media-education/, [odczyt: 12.3.2015]. http://www.ofcom.org.uk/static/archive/itc/research/mapping_media_literacy.pdf, [odczyt: 12.3.2015].
http://violettapl.blogspot.com/2014/03/forbes-o-fenomenie-violetty.html Dyrektywa medialna KRRiT http://www.krrit.gov.pl/regulacje-prawne/unia-europejska/dyrektywa-medialna/pytania-i-odpowiedzi/index,2.html
Pobierz

Opublikowane
16.11.2020


Waszkiewicz-Raviv, A. (2020). ANALIZY TRANSMEDIALNEGO OBRAZU „ZWYKŁEJ UCZENNICY” W RAMACH EDUKACJI MEDIALNEJ. CZY ONA MUSI MIEĆ WSZYSTKO FIOLETOWO-RÓŻOWE?. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(3), 13–24. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11417

Alicja Waszkiewicz-Raviv 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Teksty opublikowane w tomach 3/2018 - 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Od tomu 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.