HIPOTEZA OSTATECZNEJ DECYZJI. FILOZOFICZNE UJĘCIE KONCEPCJI ŚMIERCI LADISLAUSA BOROSA

Wojciech Juszkiewicz





Abstrakt

L. Boros, rozważając zagadnienie śmierci, przedstawia hipotezę ostatecznej decyzji. Według niego w śmierci otwiera się możliwość pierwszego w pełni osobowego aktu człowieka, tym samym jest ona bytowo uprzywilejowanym miejscem świadomego stawania się, wolności, spotkania z Absolutem i podjęcia decyzji o swoim wiecznym losie. Swoje założenie rozpatruje w perspektywie filozoficznej i teologicznej. W naszych rozważaniach skupimy się na filozoficznym ujęciu tego problemu. Moment śmierci jest bezczasowym przełomem, ale jego bezczasowość warunkuje istniejące w czasie przejście. Gdyby przełom nie był bezczasowy, wtedy te dwa momenty – przedtem i potem – nie mogłyby zachodzić na siebie i tworzyć w ten sposób całościowej i właśnie dlatego istniejącej w czasie sytuacji. Dusza ludzka ma wtedy do dyspozycji jakiś „moment czasowy”, wystarczający na urzeczywistnienie w jednym akcie całego swojego bytu. Chociaż w śmierci dany jest tylko jeden akt w pełni osobowej aktywności bytu, to pełnię tego aktu możemy jedynie uchwycić, opisując go jako zbitkę wielu aktów duchowych. Śmierć z istoty swej jest więc obecna w strukturze życia ludzkiego i dlatego możemy dostrzec ją w bycie ludzkim za pomocą metody transcendentalnej, która wychodząc od konkretnych doświadczeń, sprowadza je do tkwiących u ich podstaw momentów apriorycznych. Punktem wyjścia dla Borosa jest podstawowy akt filozofowania – zdziwienie. Wymiaru śmierci Boros doszukuje się w wewnętrznej strukturze życia ludzkiego. Ową strukturę możemy uchwycić tam, gdzie odsłania się rozdwojenie naszej egzystencji. Dlatego Boros odwołuje się do refleksji tych filozofów, którzy najgłębiej doświadczyli dwoistości naszej egzystencji. Analiza poglądów Blondela (analiza chcenia), Marechala (analiza poznania), Bergsona (analiza postrzegania i pamięci), Marcela (analiza miłości), pozwoli stwierdzić, że śmierć odgrywa decydującą rolę w rozwoju człowieka. Boros twórczo rozwija ich wyniki i wysuwa istotne konsekwencje. Człowiek prawdziwie powstaje dopiero w momencie śmierci. Dusza otrzymuje w śmierci pełnię, do której zdążała w swoich aktach, a jednocześnie wrasta w podstawę świata. Te dwa wydarzenia według Borosa są ze sobą powiązane. Nie można bowiem myśleć o całościowym samostawaniu się duszy bez jej wejścia w świat. Dusza i świat przedstawiają się do siebie jak formalna i materialna strona tego samego procesu.

Słowa kluczowe:

śmierć, moment śmierci, ostateczna decyzja, Ladislaus Boros



Bergson H., Pamięć i życie, tłum. A. Szczepańska, Warszawa 1988.
Bergson H., Postrzeżenie zmiany, w: Myśl i ruch. Dusza i ciało, tłum. P. Beylina, K. Błeszyński, Warszawa 1963.
Blanchette O., Why We Need Maurice Blondel, „Communio” 38 (Spring 2011). Blondel M., L’action (1893). Essai critique de la vie et d’une science de la pratique, Paris 1950.
Boros L., Istnienie wyzwolone. Rozważania teologiczne, przeł. B. Białecki, Warszawa 1971.
Boros L., Mysterium mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji, przekł. B. Białecki, Warszawa 1974.
Dec I., Dlaczego miłość?, Wrocław 1998.
Dec I., Dwie antropologie. Tomaszowa i Marcelowa teoria człowieka, Wrocław 1995. Gogacz M., Filozoficzne ujęcie śmierci, „Roczniki Filozoficzne” 1989–1990, R. 37–38, z. 1.
Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
Krąpiec M. A., Człowiek w perspektywie śmierci, w: O Bogu i o człowieku. Problemy filozoficzne, t. 1, pod. red. B. Bejze, Warszawa 1968.
Krąpiec M. A., Ja – człowiek, Lublin 2005.
Krąpiec M. A., Śmierć, w: Powszechna encyklopedia filozofii, red. nacz. A. Maryniarczyk, t. 9 Lublin 2008.
Liszka P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną, Warszawa 1992.
Marechal J., Dwie drogi krytyk, tłum. A. R. Bańka, „Folia Philosophica” 2008, 26. Nowak J., W śmierci też nadzieja. Problem śmierci jako ostatecznej decyzji personalnej we współczesnej niemieckiej literaturze teologicznej, Opole 2002.
Nowicki A., Fenomen śmierci w ujęciu Ladislausa Borosa, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 2002, T. 35, z. 2.
O’Connell M.J., The Mystery of Death: a Recent Contribution, „Theological Studies” 1966, 27, nr 3.
Oko D., Marechal Joseph, w: Powszechna encyklopedia filozofii, red. nacz. A. Maryniarczyk, t. 6, Lublin 2005.
Ratzinger J., Opera Omnia, t. 10, Zmartwychwstanie i życie wieczne, Lublin 2014.
Rilke R. M., Pamiętniki Malte-Lauridsa-Brigge, Warszawa 1995. Św. Tomasz z Akwinu, Traktat o duszy, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000.
Pobierz

Opublikowane
20.11.2020


Juszkiewicz, W. (2020). HIPOTEZA OSTATECZNEJ DECYZJI. FILOZOFICZNE UJĘCIE KONCEPCJI ŚMIERCI LADISLAUSA BOROSA. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 58(1), 67–85. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11446

Wojciech Juszkiewicz  wjuszkiewicz@o2.pl



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.