REMARKS ON “RITUALS OF SACRIFICE” AND PERFORMANCE ART
Jolanta Męderowicz
Abstract
We cannot mention the role of representations or rather appropriation of forms of ritual gestures in the space of contemporary art. There appear to be important in particular, references to the category of rites of sacrifice, symbolically encoded by neoawangardę especially the 60s and 70s, on the basis of clear statements and actions of Polish performance artists. “Ritual” and “performance” are the leading categories that namaściły, not only semantically, post-modernist vision of culture. However, as shown by numerous examples of performance art, the artists use this cultural pattern usually in order to resume a discussion on man, the role of the artist and the art in the era of the so-called liquid postmodernity, and to expose its demons. Performance artists repeatedly emphasized that performance cannot be a modern ritual in any sense because by its very nature it is opposed to any ritualisation. The purpose of artists of performance art has always been a manifestation of individuality and creative freedom and undermining any cultural stereotypes and clichés.
Keywords:
ritual, ritualization, victimage mechanism, performance art, neo-avant-garde, Jerzy Bereś, Włodzimierz Borowski, Zbigniew WarpechowskiReferences
Bereś J., Fakt twórczy. Pojęcie dzieła cz. 1, w: tenże, Wstyd. Między podmiotem a przedmiotem, Kraków 2002.
Dawidowski W., Pozytywna strona pokusy, „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 8. Eucharystia to najwspanialsze performance. Rozmowa ze Zbigniewem Warpechowskim, „Presje”, red. nacz. P. Rojek i in., Kraków 2013.
Girard R., Kozioł ofiarny, tłum. Mirosława Goszczyńska, Łódź 1987.
Goldberg R., Ritual, w: Performance Art. From Futurism to the Present, London 1988. Grotowski J., Performer, w: tenże, Teksty z lat 1965–1969, wybór i red. J. Degler, Z. Osiński, wyd. 2 popr. i uzup., Wrocław 1990.
Jappe E., Performance, Ritual, Prozess – Handbuch der Aktionskunst in Europa, München-New York 1993.
Kolankiewicz L., Wstęp: ku antropologii widowisk, w: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, wyd. 2 zm., popr. i rozsz., Warszawa 2010.
Ku prywatyzacji religii?, red. A.A. Szafrański, Lublin 2013.
Leśniewska A.M., Puławy 66, I Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców 2–23 sierpień 1966, Lublin 2006.
Marx J., Rozmowa z Andrzejem Partumem, „Poezja” 1982, nr 7.
Męderowicz J., Układ, siła, zmiana w działaniach Zdzisława Kwiatkowskiego, w: Xtreme, Galeria 13 muz, Szczecin 2014.
Performance, praca zbiorowa, wybór tekstów G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski, Warszawa 1984.
Romejko A., Teoria mimetyczno-ofiarnicza – wprowadzenie do antropologii Rene Girarda, „Studia Gdańskie” 2002–2003, t. 15–16.
Rosińska Z., Psychoanalityczne myślenie o sztuce, Warszawa 1985.
Rothenbuhler E.W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tłum. J. Barański, Kraków 2004.
Słownik sztuki XX wieku, napisany pod kierunkiem G. Durozoi, Warszawa 1998. Truszkowski J., Histeria filozofii, Poznań 2000.
Turner V., Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, przekł. M. i J. Dziekanowie, Warszawa 2005.
Warpechowski Z., Performare, Łódź 1979.
Warpechowski Z., Zasobnik. Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Gdańsk 1998.
Warpechowski Z., Statecznik, Lublin 2004. Warpechowski Z., Performare III, w: tenże, Podręcznik bis, Kraków 2006.
Netografia:
De Marinis M., Badania nad rytuałem w pracy Grotowskiego [tekst wygłoszony podczas konferencji: Poszukiwania rytualne w polskim teatrze, Uniwersytet Paryż IV – Sorbona, Paryż 13 –14.10. 2006], [online], [dostęp: 19.01.2015]. Dostępny w Internecie: <http://www.grotowski. net/performer/performer-1/badania-nad-rytualem-w-pracy-grotowskiego?page=4>.
Kuhner H., Rytuały. Hermann Nitsch, [online], [dostęp: 11.11.2014]. Dostępny w Internecie: <http:// viennanet.info/wp-content/uploads/2009/08/the-rituals-of-nitsch.pdf>.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.




