Value of families of children with disabilities

Andrzej Jasnos

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0001-8875-2482


Abstract

The family is a community of people, which is the basic form of individual and social life. It is a natural and irreplaceable environment in which every person can develop integrally according to their capabilities. Nowadays, there are numerous changes taking place in the life of societies, as well as individual human beings. Universal relativism, and through strongly ideologized environments, the questioning of fundamental values ​​has its repercussions in the perception and implementation of family life. The most prominent examples are the numerous forms of pressure and the attempt to change the definition of marriage as a union of man and woman, as well as questioning the basic right to life from conception to natural death. Poland in recent years in Europe has become a kind of island carrying and preserving the tradition of basic values, including families. The process of creating a family is not an easy task, especially in post-modern culture. An even more difficult task is to be fulfilled in the families struggling with the child's disability. Therefore, this reflection aims to outline the situation of families with children with disabilities, emphasizing values.

Keywords:

family, disability, value, institutional support

Benedykt XVI, Pomagajcie ludziom budować lepsze życie. 10.02.2007. Przemówienie do członków papieskiej Akademii Nauk Moralnych i Politycznych, „L’Osservatore Romano” 2/2007, s. 36.
Czachorowski M., Rodzina a państwo w wychowaniu dziecka, w: Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół, red. A. Kiciński, M. Opiela, Lublin 2016, s. 67-75.
De Mattei R., Dyktatura relatywizmu, Przekł. P. Toboła-Pertkiewicz, E. Turlińska, Warszawa 2009.
Drenda L., Teoria wartości, wartość teorii, „Zeszyty Naukowa Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 259/2016, s. 39-48.
Flewelling R.T., Studia personalizmu amerykańskiego, „Personalizm” 6:2004, s. 31-54.
Goliszek P.T., Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin 2016.
Janik T., Człowiek jako najważniejszy kapitał wspólnoty, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 75-90.
Jasnos A., Wychowanie do harmonii i piękna duchowego w wizji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego, „Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” nr 4 (240) 2017, s. 173-188.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483 ze zm.
Kotłowski K., Filozofia wartości a zadania pedagogiki, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.
Kwak A., Chore dziecko w domu, „Problemy Rodziny” nr 4 1998, s. 27-30.
Lach-Rosocha J., Problemy wychowania moralnego w duchu pedagogiki kultury, w: Pedagogika kultury – wychowanie do wyboru wartości, red. tenże, Kraków 2003, s. 37-56.
Łobocki M., Wartości tworzywem wychowania, w: Wychowanie chrześcijańskie a kultura, red. M. Nowak, T. Ożóg, Lublin 2000.
Matulka Z., Wartości u podstaw wychowania personalistycznego, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Mruszczyk M., Człowiek w „antropologii adekwatnej” Karola Wojtyły, Katowice 2010.
Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2019.
Opiela M., Znaczenie wczesnej edukacji w integralnym rozwoju i wychowaniu osoby – wymiar indywidualny i wspólnotowy, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 115-130.
Pietrzyk A., „Ta choroba” w rodzinie. Psycholog o raku, Kraków 2006.
Rayzacher-Majewska A., Znaczenie wspólnoty w życiu rodziców dziecka z niepełnosprawnością, w: Nieoceniona wartość osoby. 25 lat Wspólnoty Wiara i Światło w Bochni, red. A. Jasnos, M. L. Opiela, Lublin 2018, s. 131-142.
Sekułowicz M., Problematyka funkcjonowania rodzin dzieci niepełnosprawnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1(01) 1998, s. 61-82.
Skoczylas K., Wartości religijno-moralne młodzieży ponadgimnazjalnej Kujaw wschodnich, Włocławek 2016.
Szymanowska J., Funkcjonowanie rodziny z dzieckiem chorym i niepełnosprawnych w środowisku lokalnym: potrzeby i możliwości pomocy, „Społeczeństwo i Rodzina” nr 51 (2/2017), s. 100-116.
Trybunał Konstytucyjny. Wyrok z dnia 18 maja 2005 r., Sygn. akt K 16/04.
Vanier J., Depresja – dlaczego? tłum. Z. Piątkowska, Katowice 2001.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Zuziak W., Aksjologia Louis’a Lavelle’a wobec ponowoczesnego kryzysu wartości, Kraków 2012.
Gogacz M., Uwagi do tematu wartości, „Studia Philosophiae Christianae” 17/1 1981, s. 200-209.

Published
2019-09-30


Jasnos, A. (2019). Wartość rodzin dzieci z niepełnosprawnością. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 62(3), 75–87. https://doi.org/10.31743/zn.2019.62.3.05

Andrzej Jasnos  jasnosa@interia.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0001-8875-2482



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.