Christianity and Pedagogy. Selected Methodological Aspects

Piotr Magier

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-9977-5214


Abstract

The article is metatheoretical, analytical and reporting. It shows the relationship between Christianity and pedagogy. The author analyses selected methodological problems that arise as a result of using the content of Judeo-Christian Revelation in pedagogy. Issues related to the possibility (legitimacy) of introducing religious knowledge into the structure of pedagogical theory, its functions and scope are discussed in the article. The text consists of three parts referring to: historical development of views on the relationship of religion (Christianity) to science; main methodological problems generated by using religious knowledge in the area of science (including the humanities) and the function of Christian Revelation in the field of pedagogy.

 




Bartmiński J., Głos w dyskusji o polskiej humanistyce, „PAUza Akademicka” 2013, n⁰ 223, s. 2.
Bartyzel J., Humanizm, dans: Encyklopedia Białych Plam, réd. A. Winiarczyk, Radom 2002, p. 96-120.
Biłgorajski P., Paradoksy chrześcijańskiego kryzysu, „Filo-Sofia” 2016, 3/II n⁰ 34, p. 51-60.
Bronk A., Nauka wobec religii (teoretyczne podstawy nauk o religii), Lublin 1996.
Bronk A., Pedagogika i filozofia. Uwagi metafilozoficzne, dans: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, réd. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław 2005, p. 9-27.
Bronk A., Salamucha A., Dialog jako droga do prawdy o człowieku, „Paedagogia Christana” 2010, n⁰ 1/25, p. 11-32.
Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.
Danysz A., O kształceniu, Lwów 1918.
Danysz A., Św. Hieronim i Św. Augustyn a literatura świecka, Lwów 1900.
Drees W. B., Nauka wobec religii. Spory, debaty konteksty, traduction K. Skonieczny, Kraków 2016.
Horowski J., O pedagogice chrześcijańskiej. Refleksja w kontekście poglądów Jacques’a Maritaina na temat filozofii chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana” 2013, n⁰ 1/31, s. 211-228.
Jusiak R., Kościół katolicki wobec wybranych kwestii społecznych i religijnych w Polsce, Lublin 2009.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.
Kiereś B., U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, Lublin 2015.
Komieński J. A., Szkoła dzieciństwa, czyli o przewidującym wychowaniu dzieci w pierwszych sześciu latach, dans: J. A. Komieński, Pisma wybrane, traduction K. Remerowa, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, p. 5-65.
Kostkiewicz J., Aksjologiczne podstawy katolickich koncepcji pedagogicznych, dans: Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice, réd. J. Kostkiewicz, Kraków 2011, p. 13-29.
Kot S., Historia wychowania, t. 1, Warszawa 1996.
Krąpiec A.M., Filozofia i Bóg, dans: O Bogu i o człowieku. T. 1. Problemy filozoficzne, B. Bejze, Warszawa 1968, p. 11-55.
Krąpiec M.A., Filozofia nauki dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2002, p. 480-490.
Krąpiec M.A., Konfesyjność uczelni i wolność nauki, „Zeszyty Naukowe KUL” 1958, R. I n⁰ 1, p. 5-19.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
Lamine Jakób, Nauka Kościoła wobec nowożytnej wiedzy, traduction B. Pawłowski, Warszawa 1910.
Magier P., Autorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne, „Paedagogia Christiana” 2015, n⁰ 1/35, p. 161-179.
Magier P., Esej postantypedagogiczny, Lublin 2016.
Majeran R., Ockham Wilhelm, dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 7, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2006, p. 761-769.
Manson S., Najwcześniejsze próby przyswojenie sobie filozofii u żydów i chrześcijan, dans: Historia filozofii zachodniej, réd. R. H. Popkin, traduction G. Soczewka, Poznań 2003, p. 140-147.
Marek Z., Tożsamości pedagogiki religii, „Peadagogia Christiana“ 2013, n⁰ 1 (31), p. 93-105.
Maritain J., Bóg i nauka, dans: J. Maritain, Pisma filozoficzne, traduction J. Fenrychowa, Kraków 1988, p. 169-188.
Maritain J., Wpływ chrześcijaństwa na filozofię moralną, dans: J. Maritain, Pisma filozoficzne, traduction J. Fenrychowa, Kraków 1988, p. 219-248.
McGrath A., Bóg Dawkinsa. Geny, memy i sens życia, trans. par J. Gilewicz, Kraków 2008.
Milerski B., Pedagogika religii, dans: Pedagogika. Tom 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, réd. B. Śliwerski, Gdańsk 2010, p. 45-68.
Niesiołowski A., Zarys pedagogiki ogólnej: rękopisy z oflagu. Odczytanie i opracowanie Janina Kostkiewicz, Kraków 2017.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Nowak M., Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana” 2013, n⁰ 1/31, s. 25-44.
Podoleński S., Podręcznik pedagogiczny. Wskazówki dla rodziców i wychowawców, Kraków 1921.
Prokop J., Debata nad polską humanistyką, „PAUza Akademicka” 2013, n⁰ 223, s. 4.
Rogowski C., Edukacja religijna. Założenia – uwarunkowania – perspektywy rozwoju, Lublin 2002.
Rogowski C., Pedagogika religii, dans: Leksykon pedagogiki religii, réd. C. Rogowski, Warszawa 2007, p. 561-565.
Rogowski C., Pedagogika religii. Podręcznik akademicki, Toruń 2011.
Rops D., Kościół pierwszych wieków, traduction K. Ostrowska, Warszawa 1969.
Russell B., Religia i nauka, traduction B. Stanosz, Warszawa 2006.
Rybicki R., Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej, Częstochowa 1997.
Skrzyniarz R., Wychowawcza misja Kościoła. Pedagogika pastoralna w ujęciu Stefana Kunowskiego, „Ateneum Kapłańskie” 2018, n⁰ 656 Pedagogika Pastoralna, p. 9-19.
Skubiś I., Wstęp, dans: R. Rybicki, Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej, Częstochowa 1997, p. 5-8.
Walczak M., Racjonalność nauki. Problemy, koncepcje, argumenty, Lublin 2006.
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, Warszawa 1993.
Woroniecki J., Program pedagogiki katolickiej, dans: Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, réd. A. Rynio, Stalowa Wola 1999, p. 15-36.
Zdybicka Z. J., Zieliński E. I., Chrześcijańska filozofia, dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 2, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2001, p. 167-173.
Życiński J., Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnej, Lublin 2000.

Published
2020-09-30


Magier, P. (2020). Christianisme et pédagogie. Les aspects méthodologiques choisis. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(4), 275–293. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.4.275-293

Piotr Magier  piotr.magier@kul.lublin.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0002-9977-5214



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.