Christianisme et pédagogie. Les aspects méthodologiques choisis

Piotr Magier

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0002-9977-5214


Abstrakt

Artykuł ma charakter metateoretyczny, analityczny oraz sprawozdawczy. Jego przedmiotem jest relacja między chrześcijaństwem a pedagogiką. Autor analizuje wybrane metodologiczne problemy jakie powstają w wyniku zastosowania treści Objawienia judeochrześcijańskiego w pedagogice. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące: możliwości (zasadności) wprowadzania wiedzy religijnej w strukturę teorii pedagogicznych, jej funkcji oraz zakresu. Tekst składa się z trzech części, odnoszących się do: historycznego rozwoju poglądów na temat relacji religii (chrześcijaństwa) do nauki; głównych metodologicznych problemów generowanych przy wykorzystaniu wiedzy religijnej na terenie nauki (w tym humanistyki) oraz funkcji Objawienia judeochrześcijańskiego na terenie pedagogiki.




Bartmiński J., Głos w dyskusji o polskiej humanistyce, „PAUza Akademicka” 2013, n⁰ 223, s. 2.
Bartyzel J., Humanizm, dans: Encyklopedia Białych Plam, réd. A. Winiarczyk, Radom 2002, p. 96-120.
Biłgorajski P., Paradoksy chrześcijańskiego kryzysu, „Filo-Sofia” 2016, 3/II n⁰ 34, p. 51-60.
Bronk A., Nauka wobec religii (teoretyczne podstawy nauk o religii), Lublin 1996.
Bronk A., Pedagogika i filozofia. Uwagi metafilozoficzne, dans: Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, réd. P. Dehnel, P. Gutowski, Wrocław 2005, p. 9-27.
Bronk A., Salamucha A., Dialog jako droga do prawdy o człowieku, „Paedagogia Christana” 2010, n⁰ 1/25, p. 11-32.
Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.
Danysz A., O kształceniu, Lwów 1918.
Danysz A., Św. Hieronim i Św. Augustyn a literatura świecka, Lwów 1900.
Drees W. B., Nauka wobec religii. Spory, debaty konteksty, traduction K. Skonieczny, Kraków 2016.
Horowski J., O pedagogice chrześcijańskiej. Refleksja w kontekście poglądów Jacques’a Maritaina na temat filozofii chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana” 2013, n⁰ 1/31, s. 211-228.
Jusiak R., Kościół katolicki wobec wybranych kwestii społecznych i religijnych w Polsce, Lublin 2009.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992.
Kiereś B., U podstaw pedagogiki personalistycznej. Filozoficzny kontekst sporu o wychowanie, Lublin 2015.
Komieński J. A., Szkoła dzieciństwa, czyli o przewidującym wychowaniu dzieci w pierwszych sześciu latach, dans: J. A. Komieński, Pisma wybrane, traduction K. Remerowa, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964, p. 5-65.
Kostkiewicz J., Aksjologiczne podstawy katolickich koncepcji pedagogicznych, dans: Chrześcijańskie inspiracje w pedagogice, réd. J. Kostkiewicz, Kraków 2011, p. 13-29.
Kot S., Historia wychowania, t. 1, Warszawa 1996.
Krąpiec A.M., Filozofia i Bóg, dans: O Bogu i o człowieku. T. 1. Problemy filozoficzne, B. Bejze, Warszawa 1968, p. 11-55.
Krąpiec M.A., Filozofia nauki dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 3, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2002, p. 480-490.
Krąpiec M.A., Konfesyjność uczelni i wolność nauki, „Zeszyty Naukowe KUL” 1958, R. I n⁰ 1, p. 5-19.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2001.
Lamine Jakób, Nauka Kościoła wobec nowożytnej wiedzy, traduction B. Pawłowski, Warszawa 1910.
Magier P., Autorytety religijne w pedagogice. Uwagi metateoretyczne, „Paedagogia Christiana” 2015, n⁰ 1/35, p. 161-179.
Magier P., Esej postantypedagogiczny, Lublin 2016.
Majeran R., Ockham Wilhelm, dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 7, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2006, p. 761-769.
Manson S., Najwcześniejsze próby przyswojenie sobie filozofii u żydów i chrześcijan, dans: Historia filozofii zachodniej, réd. R. H. Popkin, traduction G. Soczewka, Poznań 2003, p. 140-147.
Marek Z., Tożsamości pedagogiki religii, „Peadagogia Christiana“ 2013, n⁰ 1 (31), p. 93-105.
Maritain J., Bóg i nauka, dans: J. Maritain, Pisma filozoficzne, traduction J. Fenrychowa, Kraków 1988, p. 169-188.
Maritain J., Wpływ chrześcijaństwa na filozofię moralną, dans: J. Maritain, Pisma filozoficzne, traduction J. Fenrychowa, Kraków 1988, p. 219-248.
McGrath A., Bóg Dawkinsa. Geny, memy i sens życia, trans. par J. Gilewicz, Kraków 2008.
Milerski B., Pedagogika religii, dans: Pedagogika. Tom 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, réd. B. Śliwerski, Gdańsk 2010, p. 45-68.
Niesiołowski A., Zarys pedagogiki ogólnej: rękopisy z oflagu. Odczytanie i opracowanie Janina Kostkiewicz, Kraków 2017.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Nowak M., Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, „Paedagogia Christiana” 2013, n⁰ 1/31, s. 25-44.
Podoleński S., Podręcznik pedagogiczny. Wskazówki dla rodziców i wychowawców, Kraków 1921.
Prokop J., Debata nad polską humanistyką, „PAUza Akademicka” 2013, n⁰ 223, s. 4.
Rogowski C., Edukacja religijna. Założenia – uwarunkowania – perspektywy rozwoju, Lublin 2002.
Rogowski C., Pedagogika religii, dans: Leksykon pedagogiki religii, réd. C. Rogowski, Warszawa 2007, p. 561-565.
Rogowski C., Pedagogika religii. Podręcznik akademicki, Toruń 2011.
Rops D., Kościół pierwszych wieków, traduction K. Ostrowska, Warszawa 1969.
Russell B., Religia i nauka, traduction B. Stanosz, Warszawa 2006.
Rybicki R., Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej, Częstochowa 1997.
Skrzyniarz R., Wychowawcza misja Kościoła. Pedagogika pastoralna w ujęciu Stefana Kunowskiego, „Ateneum Kapłańskie” 2018, n⁰ 656 Pedagogika Pastoralna, p. 9-19.
Skubiś I., Wstęp, dans: R. Rybicki, Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej, Częstochowa 1997, p. 5-8.
Walczak M., Racjonalność nauki. Problemy, koncepcje, argumenty, Lublin 2006.
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba zarysu encyklopedycznego, Warszawa 1993.
Woroniecki J., Program pedagogiki katolickiej, dans: Pedagogika katolicka. Zagadnienia wybrane, réd. A. Rynio, Stalowa Wola 1999, p. 15-36.
Zdybicka Z. J., Zieliński E. I., Chrześcijańska filozofia, dans: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 2, réd. A. Maryniarczyk, Lublin 2001, p. 167-173.
Życiński J., Inspiracje chrześcijańskie w powstaniu nauki nowożytnej, Lublin 2000.

Opublikowane
30.09.2020


Magier, P. (2020). Christianisme et pédagogie. Les aspects méthodologiques choisis. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(4), 275–293. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.4.275-293

Piotr Magier  piotr.magier@kul.lublin.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0002-9977-5214



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.