The Lesson of Landscape according to Adam Chmielowski – Saint Brother Albert

Wacław Pyczek




Abstract

The presented study is an attempt at recgnition and description of basic aesthetic tendencies and purely artistic qualities as well as metaphisical perspectives determining the character od Adam Chmielowski’s landscapes. The realm of artictic activity of the Polish painter is presented against the context of landscape painting history – both Polish and European. The author of the current article appreciates the role of an important reference system – the realm of spirit expressed in  various artistic gestures which constitutes a secret element of Chmielowski’s work.

Keywords:

Adam Chmielowski, landscape painting, history of painting, colourism, spiritual elments in art

1. Bernard od Matki Bożej O., Duchowość Brata Alberta, Kraków 1938.
2. Charazińska E., Adam Chmielowski – św. Brat Albert (1845–1916), katalog opracowała E. Charazińska, Kraków 1995.
3. Czapski i krytycy. Antologia tekstów, wybór i oprac. M. Kitowska-Łysiak i M. Ujma, Lublin, 1996.
4. Czyżewski T., Adam Chmielowski – polski Corot, „Prosto z mostu” 1939, nr 24, s. 7.
5. Gołąb M. , Ut pictura musica. O wybranych wątkach idei muzyczności malarstwa w estetyce, krytyce i sztuce polskiej przełomu XIX i XX wieku, [w:] Mikolajus Konstantinas Čiurlionis. Litewski malarz i kompozytor, oprac. i przygotowały do druku H. Olszewska-Jarema, J. Szeligowska-Farquhar, Katowice 2006, s. 87-106.
6. Górska P., Paleta i pióro (wspomnienia), Kraków 1956.
7. Kossowka I., Kossowski Ł., Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2011.
8. Krypczyk A., Nastroje natury. Pejzaż w twórczości polskich monachijczyków w II połowie XIX wieku. Katalog wystawy w Muzeum Historii Katowic 8 maja – 31 lipca 2006 roku, Katowice 2006.
9. Michalski K., Brat Albert, Londyn 1961.
10. Nowobilski A. J. ,Święty Brat Albert 1845 – 1916, Kraków 2016.
11. Pilikowski M., Było pejzażystów wielu. Jan Stanisławski był jeden, „Wiadomości ASP”, nr 78: lipiec 2017, s. 36 – 40.
12. Rodziński S., Święty Brat Albert – malarz, [w:] Obrazy czasu, Lublin 2001, s. 171 - 177.
13. Ryś G., Ecce Homo, wyd. 2., Kraków 2013.
14. Taranczewski P., Patrząc na obraz Adama Chmielowskiego Zawale, „Estetyka i Krytyka”, 20 (1/2011), s. 179-187.
15. Witkiewicz S., Pisma zebrane, pod red. J.Z. Jakubowskiego i M. Olszanieckiej, t. I.: Sztuka i krytyka u nas, Kraków 1971.
16. Woltyński F., Adam Chmielowski (Brat Albert) jako malarz, Kraków 1938.
17. Wyczółkowski L., Listy i wspomnienia, oprac. M. Twarowska, Warszawa 1960.

Published
2020-10-12


Pyczek, W. (2020). Lekcja pejzażu (według) Adama Chmielowskiego – świętego Brata Alberta. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 61(2), 167–180. https://doi.org/10.31743/zn.2018.61.2.167-180

Wacław Pyczek  pywac@kul.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.