The role of work and teaching in the concept of integral education of Edmund Bojanowski on the background of the European educational trends of the 19th century

Jacek Zjawin




Abstract

The article shows the concept of integral education created by Blessed Edmund Bojanowski against the pedagogical views of his era. Ideas of organic work and work at the base, strong relationships of patriotism with Christian faith are just some of the inspirations for the education program still used today by the Sisters in their infant schools. Bojanowski, on the one hand, refers to the concept of great theoreticians of the 19th century education and, on the other, creates his own original pedagogical program, which instructs his sisters to apply in detail, thereby making his effectiveness dependent. This constant effectiveness can be an inspiration for solving contemporary problems of raising a young generation.

Keywords:

upbringing, integral education, integral pedagogy, Bojanowski, Herbart, Pestalozzi



Alana K., Johann Friedrich Herbart, http://plato.stanford.edu/entries/johann-herbart/#BioSke, tł. wł. [dostęp: 25.11.2016].
Gara J., Specyfika polskiej recepcji twórczości Johanna Friedricha Herbarta, w: Przegląd Pedagogiczny, T. 2, 2012, s. 22-32.
Gigilewicz E., Opiela M.L. (red.), Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita, (red.), vol. II, Lublin 2016.
Gigilewicz E., Opiela M.L. (red.), Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita, (red.), vol. I, Lublin 2016.
Gigilewicz M., Pestalozzi, w: Encyklopedia Katolicka, vol. XV, kol. 371, Lublin 2011.
Hagiel R.N., Błogosławionego Edmunda Bojanowskiego koncepcja wtajemniczenia w przeżywanie roku liturgicznego, materiały z sympozjum: Aktualność idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i ich implikacje katechetyczne, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Kisiel R., Błogosławiony Edmund Bojanowski i jego idea wychowania religijnego, materiały z sympozjum: Aktualność idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i ich implikacje katechetyczne, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Kornacka M., Bojanowski Edmund, w: Encyklopedia Katolicka, kol. 738-739, Lublin 1976.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2010.
Kuhlemann G., Childhood and Youth in Zurich, http://www.en.heinrich-pestalozzi.de/biography/childhood-and-youth-in-zurich/, tł. wł., [dostęp: 24.11.2016].
Maciejewska K., Wtajemniczenie w przeżywanie roku liturgicznego. Koncepcja Błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, materiały z sympozjum: Aktualność idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i ich implikacje katechetyczne, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Maj A., Współczesny kontekst katechetyczny idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, materiały z sympozjum: Aktualność idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i ich implikacje katechetyczne, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Marczewski M., Herbart Johann Friedrich, w: Słownik katechetyczny, (red.) Gevaert J., Misiaszek K., Warszawa 2007.
Opiela L., Chrystocentryzm w koncepcji wychowania integralnego według błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, materiały z sympozjum: Aktualność idei pedagogicznych błogosławionego Edmunda Bojanowskiego i ich implikacje katechetyczne, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Opiela M., Integralna Pedagogika Przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Lublin 2013.
Opiela M.L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Biblioteka Katedry Pedagogiki Chrześcijańskiej KUL, Rynio A. (red.), vol. 11, Lublin 2016.
Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2014.
Walkusz J., Herbart, w: Encyklopedia Katolicka, vol. VI, kol. 738, Lublin 1993.
Zjawin J., Wychowanie integralne jako szansa przezwyciężenia kryzysu, w: Katecheza. Rodzina, parafia i szkoła, T. 8, Poznań 2010, s. 37-43.

Published
2020-10-22


Zjawin, J. (2020). Rola pracy i nauczania w koncepcji wychowania integralnego Edmunda Bojanowskiego na tle europejskich prądów wychowawczych XIX wieku. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(4), 215–225. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.4.215-225

Jacek Zjawin  jacek@xzjawin.pl


License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.