The timeliness of the pedagogical thought and work of Edmund Bojanowski

Maria Opiela




Abstract

We learn the pedagogical thought of Edmund Bojanowski from his rich heritage, which are his writings and the resulting work, and its development - from the analysis of its implementation in practice by the Little Servant Sisters. Its rich resource and character makes that it demands that his pedagogical theory and practice should be read again, to respond to contemporary challenges in the field of education. Knowing how Bojanowski understands this activity, allows to reflect on how it can be realized today using the achievements of pedagogical sciences and educational practice. On this basis are constructed: indications and programs of pre-school education, care and educational work in various institutions operating in the system of education and social assistance.

Keywords:

upbringing, pedagogical thought, protection, timeliness, identity, pedagogical practice



Bibliografia
Bojanowski E., Dziennik, Objaśnił, skomentował i wstępem poprzedził Leonard Smołka, t. I, Wrocław 2009.
Falkowska J. (red.), Polskie dziedzictwo pedagogiczne. Rozważania o ideach i instytucjach, Toruń 2016.
Korzeniowska W., Myśl pedagogiczna na przestrzeni wieków. Chronologiczny słownik biograficzny, Kraków 2010.
Linde S.B., Słownik języka polskiego, t. I, Warszawa 1807.
Maryniarczyk A., Daszkiewicz W., Zawojska T., Szymaniak A. (red.), Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 10, Lublin 2009.
Melosik Z., Edukacja, młodzież i kultura współczesna. Kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej, „Chowanna” 1(2003), s. 19-37.
Opiela M., Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana, Lublin 2013.
Opiela M. L. (red.), Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.
Opiela M., Znamiona realizmu w koncepcji pedagogicznej Edmunda Bojanowskiego oraz w podstawach procesu jej zmian adaptacyjnych i zachowania tożsamości, „Polska Myśl Pedagogiczna”, nr 2, 2016, s. 199-214.
Reguły w szczególności, w: Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga Rodzicy Dziewicy Niepokalanie Poczętej, Poznań 1867.
Sztaba M., Drogi i bezdroża współczesnego wychowania w Polsce. Rzecz o fundamentalnym wyborze pomiędzy realizmem a idealizmem w tworzeniu adekwatnej koncepcji wychowania, w: L. Pawelec (red.), Edukacja i wychowanie - wyzwania współczesności, cz. 2, Kielce 2013, s. 543-562.
Szulakiewicz W., Myśl pedagogiczna jako przedmiot badań historiografii edukacyjnej, „Chowanna” 2(1998), s. 9-18.
Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania, Kraków 2009.

Published
2020-10-22


Opiela, M. (2020). Aktualność myśli pedagogicznej i dzieła Edmunda Bojanowskiego. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(4), 227–239. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.4.227-239

Maria Opiela  sloyola@wp.pl



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.