Mediation: education for human rights and skills in the culture of dialogue

Helena Pérez Beltrán




Abstrakt

Mediation is proving to be an effective way to manage conflicts in a constructive way. But mediation not only helps to solve specific problems, because its potential encompasses aspects of greater complexity. Thus, mediation helps us to know ourselves better, to better understand others, and to use what we have learned to better manage future conflict situations. In a society where there is no culture of agreement and where there is no education in the field of emotions, mediation becomes an adequate and effective tool to resolve conflicts in a peaceful and constructive manner. On the other hand, mediation allows the parties to take responsibility for the resolution of their own conflict, to be active agents in the process. The greater the citizens’ participation in the different decision making processes, the more democratic a society will be. That is why, in the restoration of social peace, citizenship should play a role as an active agent, and mediation is a suitable instrument for this purpose because the individuals in conflict find the way to solve it without third party impositions.

Słowa kluczowe:

mediation, culture of dialogue, coexistence, values



Baruch Bush R.A., y Folger J.P., La promesa de la mediación: cómo afrontar el conflicto mediante la revalorización y el reconocimiento, ed. Granica, 1996.
Boqué M.C., Cultura de mediación y cambio social, Barcelona, ed. Gedisa, 2003.
Munduate L., Butts T., Medina F.J. y Martínez-Pecino R., Manual para la mediación laboral. Consejo Andaluz de Relaciones Laborales, 2008, p. 161.
Pérez Four-Pome M., ”Las emociones en mediación”, Revista de Mediación, Año 3. Nº 5, Marzo 2010.
Ury W., Alcanzar la paz. Resolución de conflictos y mediación en la familia, el trabajo y el mundo. Barcelona, ed. Paidós, 2005. Valle J., La capital del mundo es nosotros, ed. CulBucks, 2016.
Pobierz

Opublikowane
27.10.2020


Beltrán, H. P. (2020). Mediation: education for human rights and skills in the culture of dialogue. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(3), 261–268. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.3.261-268

Helena Pérez Beltrán  heperez@uji.es



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.