KOMUNIKACJA PACJENT-LEKARZ W PLACÓWKACH OCHRONY ZDROWIA CZ. II

Katarzyna Magdalena Drop



Bartłomiej Drop



Michał Skolimowski




Abstrakt

Komunikacja, w każdej formie jest nieodłącznym elementem życia codziennego. W związku z tym odpowiada również za właściwe budowanie relacji pomiędzy uczestnikami procesu terapeutycznego i leczniczego - pacjentem i lekarzem. W dobie powszechnego i nieograniczonego dostępu do informacji, chory jest w stanie sam, za pomocą licznych mediów dotrzeć do wiadomości na temat nowych rozwiązań medycznych lub ewentualnych możliwych powikłań wynikających z jego choroby. Właśnie dlatego w dzisiejszych czasach istnieje ogromna potrzeba przekazywania pacjentowi dokładnej wiedzy na temat jego choroby i możliwych sposobów powrotu do pełni zdrowia. Pacjent chce, aby wyjaśnić mu dlaczego taka, a nie inna metoda leczenia została mu zalecona i dlaczego konkretne leki zostały zaordynowane przez lekarza. Bardzo często lekarze mówią w sposób niezrozumiały dla pacjentów, używając tylko medycznej nomenklatury, pacjenci natomiast nie zadają pytań, nawet wtedy, gdy nie rozumieją treści przekazywanej przez lekarza. Aby osiągnąć umiejętność odpowiedniego budowania relacji potrzebna jest zwiększona świadomość obu stron oraz praca nad poprawą umiejętności komunikacyjnych. Celem pracy było zbadanie oraz scharakteryzowanie występujących relacji pomiędzy pacjentami i lekarzami oraz określenie roli komunikacji i jej wpływu na ich budowanie. Poniższa praca jest kontynuacją publikacji pt: „Komunikacja pacjent-lekarz w placówkach ochrony zdrowia cz. I.”, która stanowiła cześć teoretyczną rozważań na temat wpływu komunikacji pomiędzy stronami procesu leczniczego na stan zdrowia i zadowolenie finalnego odbiorcy usług - pacjentów. W pracy zostaną omówione wyniki ankiety, przeprowadzonej wśród 100 pacjentów dotyczącej wspomnianego powyżej tematu badawczego. Badanie przeprowadzone zostało w lubelskich placówkach ochrony zdrowia. Opracowane wyniki i wnioski mogą i powinny służyć zarówno pacjentom jak i lekarzom w dalszym procesie doskonalenia tych relacji.

Słowa kluczowe:

komunikacja, komunikacja interpersonalna, relacja pacjent-lekarz, błędy w komunikacji, prawa pacjenta



http://www.cfah.org/blog/2013/the-truth-about-those-high-patient-satisfaction-scores-for-doctor-patient-communication

Opublikowane
03.11.2020


Drop, K. M., Drop, B., & Skolimowski, M. (2020). KOMUNIKACJA PACJENT-LEKARZ W PLACÓWKACH OCHRONY ZDROWIA CZ. II. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(2), 425–444. https://doi.org/10.31743/zn.2017.60.2.425-444

Katarzyna Magdalena Drop  drop.katarzyna@gmail.com
Bartłomiej Drop 
Michał Skolimowski 



Licencja

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.