AN ACTOR OR AN ORDINARY MAN? A HERO OF REALIY SHOWS
Joanna Sosnowska
Abstract
The article is an image analysis of ordinary people in television entertainment. Television image ordinary the man is in our times particularly interesting in reality show. Programs reality show are showing the wide image of all sorts social groups: of the wife, the mother or teenagers. It turns out that however it isn't image of the ordinary man. Everyone must be exceptional: mother - lonely, wife - obese, and teenager - talented. In our times everyone can become a television star through reality show.
Keywords:
talent show, television, man, star, entertainmentReferences
Brenton S., Cohen R., Polowanie na ludzi, Warszawa 2004.
Godzic W., Epoka „normalsów”, „Tygodnik Powszechny” 2001, nr 25.
Golonko T., Remontują domy i budują emocje [online]. Dostępny w Internecie: <http://natemat. pl/137135,remontuja-domu-i-buduja-emocje-polsatowski-nasz-nowy-dom-to-hit-dowbormisyjny-program>.
Golonko T, Marta zatańczyła w You Can Dance. Nie dostała się do program, ale dla wielu już wygrała [online]. Dostępny w Internecie: <http://natemat.pl/137607,marta-zatanczyla-w-youcan-dance-nie-dostala-sie-do-programu-ale-dla-wielu-juz-wygrala>.
Konarska I., Wielkie Podglądanie, „Przegląd” 2001, nr 11. Kuźmicki A., Reality show jako przejaw nieświadomości zbiorowej [online]. Dostępny w Internecie: <www.unus.psychologia.uni.wroc.pl/teksty/ak/reality.html>.
Lubelska K., Wszyscy grają na Dzięcioła, „Polityka” 2001, nr 47.
Mazurek R., Zalewski I., Igrzyska czy laboratorium. Rozmowy z Jackiem Santorskim. „Nowe Państwo” 2000, nr 49.
Sulima R., Telegladiatorzy, „Gazeta Wyborcza” 2001, nr 116. Żabicki P., Wielki Brat, czyli kulturowe oczywistości w tekstach prasowych, w: Podglądanie Wielkiego Brata, red. W. Godzic, Kraków 2001.
Godzic W., Oglądanie i inne przyjemności kultury masowej, Kraków 1996.
Historia reality show [online]. Dostępny w Internecie: <http://www.reality-tv.pl/historia/>.
Jupowicz-Ginalska A., Jurorem być, czyli rzecz o komisjach sędziowskich w programach Talent show, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2012, T. 4(15), z. 2.
Łuczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Warszawa 2004.
Zacharski T., Ofensywa reality show, „Press” 2003, nr 3.
License
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.