JANOSIK IN SPISZ: “AESTHETIC RITUAL” AND REGIONAL IDENTITY

Janusz Barański





Abstract

The subject of the analysis is a self-taught sculptor’s artistic activity from Niedzica in Spisz, which forms a part of the narratives of regional policies of the last decade. It manifests art brut characteristics, remaining outside aesthetics and art history criteria, while having a function of the material attribute of the dispersed ritual of identity within the local community. This function is shared by other spheres of aesthetics – from architectural forms, to interior design and garden decorations, to elements of the old folklore (dress, music, dance). The meanings of the art works are constituted on the level of the meta-cultural practices of everyday life, whose important feature is the clash between Polishness and Slovakishness, globalization and the revitalization of locality, the idea of local minority/foreign elites and the views of most residents.

Keywords:

aesthetics, art brut, regional identity, ritual, cultural heritage, tradition



Anderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Kraków 1997.
Balara M., Spiski kotlik dukatów. Gawędy ludowe, wyd. 2, popr., Kraków 2013.
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa 2005.
Condon K., „Learning, Though”: Environmental Art. As a Creative Process, w: Arts in Earnest. North Carolina Folklife, ed. by D.W. Patterson, Ch.G. Zug III, Durham 1990, s. 179–191.
Foucault M., Nadzorować i karać, przeł. T. Komendant, Warszawa 1998.
Gablik S., Conversations Before the End of Time. Dialogues an Art, Life & Spiritual Renewal, New York 1995, s. 410–433 [online], [dostęp: 11.06.2012]. Dostępny w Internecie: <www.nyu. edu/classes/bgk/web/gablik.pdf>.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, przeł. M. Piechaczek, Kraków 2005. Glassie H., The Spirit of Folk Art. The Girard Collection at the Museum of International Folk Art, New York 1989.
Hatcher E.P., Art as Culture. An Introduction to the Anthropology of Art, New York 1985.
Krajewski M., Kultury kultury popularnej, wyd. 2, Poznań 2005.
Lubaś M., Tradycjonalizacje kultury. O zaletach i ograniczeniach koncepcji „tradycji wymyślonych”, w: Tworzenie i odtwarzanie kultury. Tradycja jako wymiar zmian społecznych. Studia z dziedziny antropologii społecznej, pod red. G. Kubicy, M. Lubasia, Kraków 2008, s. 33–70.
Maquet J., The Aesthetic Experience. An Anthropologist Looks at the Visual Arts, New Haven 1986.
Ossowski S., Dzieła, t. 1: U podstaw estetyki, Warszawa 1966.
Olędzki J., Kultura artystyczna ludności kurpiowskiej, Wrocław 1971.
Piątkowska K., Kultura a ikonosfera. Etnologiczne studium wybranych przykładów ze wsi współczesnej, Łódź 1994.
Piwocki K., Artyści dnia siódmego, Katowice 1971.
Sontag S., Styles of Radical Will, New York 1969. Tomicki R., Kultura – Dziedzictwo – Tradycja, w: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, pod red. M. Biernackiej, M. Frankowskiej, W. Paprockiej, t. 2, Wrocław 1981, s. 353–370.
Turner V., Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków 2005.
Westermann M., Introduction, w: Anthropologies of Art, ed. by M. Westermann, New Haven 2005, s. VII–XXXI.

Published
2020-11-25


Barański, J. (2020). JANOSIK NA SPISZU: „RYTUAŁ ESTETYCZNY” A TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 57(4), 3–24. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11457

Janusz Barański 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.