JOURNALISM IN THE 21ST CENTURY – BETWEEN SOCIAL NEEDS AND MARKET REQUIREMENTS

Bogusław Nierenberg





Abstract

The article aims to present the condition of the journalist profession at present and in the past. The article puts forth two research theses: 1. At present, as a result of new technologies being applied in the new media, the traditionally understood correspondent journalists are being supplanted by media workers - employees of media organizations and 2. new forms of electronic transmission do not rule out the mission, traditionally connected with the performance of the journalism profession. Both of the theses were proven by means of case studies connected to the figures of Ryszard Kapuściński, Polish journalist and publicist, and American blogger Matthew Lee. Moreover, technological processes which impact the process of shaping of the journalist profession was performed.

Keywords:

journalism, media, market, public opinion, Ryszard Kapuscinski, Matthew Lee



Bibliografia:

Anderson J., Ward G., Przyszłość dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Grzelewska D., Habielski R., Kozieł A., Osica J., Piwońska-Pykało L., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Dom Wyd. Elipsa, Warszawa 2001.
McQuail D., Teoria masowego komunikowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Nadotti M., Ismaeli continua a navigare, Roma 2002.
Kapuściński R., Lapidarium IV, Czytelnik, Warszawa 2000.
Kapuściński R., Autoportret reportera, Znak, Kraków 2003.
Kapuściński R., Lapidarium VI, Czytelnik, Warszawa 2007.
Nierenberg B., Kapuściński – ostatni romantyk dziennikarstwa, w: Ryszard Kapuściński, portret dziennikarza i myśliciela, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Piątkowska-Stepaniak, B. Nierenberg, W. Furman, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008.

Netografia:

Aspan M., As Blogs Proliferate, a Gadfly With Accreditation at the U.N., „New York Times”, 30 kwietnia 2007 [online], [dostęp: 20.11.2014]. Dostępny w Internecie: <http://www.nytimes. com/2007/04/30/business/media/30blog.html?_r=3&hp&oref=slogin&oref=slogin>.
Rydzik M., 76 proc. dziennikarzy jest zadowolonych z wykonywania tego zawodu [online], [dostęp: 10.10.2014]. Dostępny w Internecie: <http://www.press.pl/newsy/pokaz.php?id=24491>.
Wowra W., ONZ Ciężkie życie nadwornego blogera, 30 kwietnia 2007 [online], [dostęp: 10.10.2014]. Dostępny w Internecie: <http://www.pardon.pl/artykul/1496/ciezkie_zycie_nadwornego_blogera_onz>.

Published
2020-11-27


Nierenberg, B. (2020). DZIENNIKARSTWO W XXI WIEKU – MIĘDZY POTRZEBAMI SPOŁECZNYMI A WYMOGAMI RYNKU. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 57(3), 33–43. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11482

Bogusław Nierenberg 



License

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.