Interactive exposition of values: Polish intellectuals’ worldview manifestations in the era of virtualized communication

Tomasz Peciakowski

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0003-4031-3346


Abstract

The article attempts to establish in what way values manifest themselves in the virtual communication undertaken by Polish intellectuals – creators of culture involved in public life. The article uses qualitative content analysis as its research method. The analysis focuses, firstly, on identifying thematic threads present in posts published by the researched authors; secondly, on distinguishing those threads that relate to axiology; and thirdly, on the discursive analysis of the selected material, in order to explore deeply their content for its axiological message. When on social media, intellectuals use tools of engaged and engaging communication – emotional, axiologically marked, often controversial. The article discusses four forms of communication built this way: recommendation, idea placement, externalization and protest.

Keywords:

Values, public discourse, intellectuals, virtualization, Facebook



Bauman Z., Konsumowanie życia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Burszta W.J., Homo Barbarus w świecie algorytmów, „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć
filozoficznych” 2016, R. 28, nr 2, s. 5–19.
Drezner D.W., Public intellectuals 2.1, „Society” 2009, t. 46, nr 1, s. 49–54, DOI: 10.1007/s12115-008-9158-5.
Dyczewski L., Wadowski D., Wstęp, w: Tożsamość polska w odmiennych kontekstach, red. L. Dyczewski,
D. Wadowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, s. 5–8.
Dyczewski L., Wartości kulturowe ważne dla polskiej tożsamości, w: Tożsamość polska w odmiennych
kontekstach, red. L. Dyczewski, D. Wadowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, s. 149–179.
Dyskurs elit symbolicznych. Próba diagnozy, red. nauk. M. Czyżewski, K. Franczak, M. Nowicka,
J. Stachowiak, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2014.
Furedi F., Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści?, PIW, Warszawa 2004.
Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, PIW, Warszawa 1984.
Habermas J., Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego
państwa prawa, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek, „Scholar”, Warszawa 2005.
Harsin J., Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies, “Communication, Culture
& Critique” 2015, t. 8, nr 2, s. 327–333, DOI: 10.1111/cccr.12097.
Heller M., Wszechświat jest tylko drogą, kosmiczne rekolekcje, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.
Hess A., Społeczni uczestnicy medialnego dyskursu politycznego w Polsce. Mediatyzacja i strategie
komunikacyjne organizacji pozarządowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kraków 2013.
Hoły-Łuczaj M., Łuczaj K., Lokowanie idei w przekazie medialnym jako zaangażowanie w warunkach
wspólnego kapitalizmu, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne”
2013, nr 7(2), s. 23–40.
Howarth D., Dyskurs, tłum. A. Gąsior-Niemiec, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008, s. 14–15.
Jaskuła S., Korporowicz L., Kultury narodowe w procesie wirtualizacji, „Politeja” 2014, t. 5, nr 31 (1),
2014, s. 7–30.
Lange J., Rise of the Digitized Public Intellectual: Death of the Professor in the Network Neutral
Internet Age, „Interchange” 2015, t. 46, nr 2, s. 95–112.
Mannheim K., Ideologia i utopia, tłum. P. Miziński, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008.
Pacewicz P., Almodovar, Atwood, Ash, Auster, Coetzee, Tokarczuk wzywają KE do potępienia homofobii
w Polsce, www.oko.press z 17.08.2020 r. (stan na dzień 10.10.2020).
Peciakowski T., Listy nie(pokornych). Intelektualiści w polskim życiu publicznym, TN KUL, Lublin 2019.
Raport: Facebook Trends Polska Sierpień 2020, Sotrender, 2020.
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem
schematów komunikowania masowego, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012.
Szymborska W., Ludzie na moście, „Czytelnik”, Warszawa 1986.
Tannen D., Cywilizacja kłótni. Jak powstrzymać amerykańską wojnę na słowa, Zysk i S-ka, Poznań
2003.
Wylie Ch., Mindf*ck. Cambridge Analytica, czyli jak zepsuć demokrację, tłum. M. Strąkow, Wydawnictwo
Insignis, Kraków 2020.
Ziębakowska-Cecot K., Influence of Digital Media on Young Generation’s Social and Moral Competences,
„Megatrendy a médiá” 2019, nr 6 (1), s. 315–328.
Żarnowski J., Intelektualiści, w: Encyklopedia socjologii, t. 1, red. A. Kojder i in., Oficyna Naukowa,
Warszawa 1998, s. 334–337.
Żuk G., Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.

Published
2021-10-29


Peciakowski, T. (2021). Interaktywna ekspozycja wartości: światopoglądowe manifestacje polskich intelektualistów w dobie wirtualizacji komunikacji. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 63(3), 3–18. https://doi.org/10.31743/znkul.12222

Tomasz Peciakowski  tomasz.peciakowski@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin https://orcid.org/0000-0003-4031-3346



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.