Poverty and the Poor in the Media Discourse in Poland: Compassion or Blame?

Magdalena Pokrzywa

University of Rzeszów , Poland
https://orcid.org/0000-0002-1546-2270


Abstract

The purpose of this article is to show how poverty and the people who experience it are presented by various media (press, television programmes, etc.) in Poland. Referring to research and media analyses of the representation of this phenomenon, attempts were made to reveal the causes and valuations attributed to it. The media discourse on poverty shapes and proliferates social perceptions about it. It is crucial because it influences how fellow citizens treat the poor and policies aimed at minimising this phenomenon. Two dominant mass media narratives about those affected by poverty can be divided as follows: 1) the deserving poor worthy of support because their poverty is due to external sources beyond their power, and 2) the undeserving poor, who are themselves responsible for their material situation due to bad attitudes, habits, and deviant behaviours.

Keywords:

poverty, the poor, media discourse, mass media

Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, tłum. S. Obirek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

Brady D., Theories of the Causes of Poverty, “Annual Review of Sociology” 2019, vol. 45, pp. 155–175. (Crossref)

Chauhan A., Foster J., Representations of Poverty in British Newspapers: A Case of ‘Othering’ the Threat?, “Journal of Community & Applied Social Psychology” 2014, vol. 24, no. 5, pp. 390–405. (Crossref)

Dobrołowicz J., Mediatyzacja współczesności a procesy socjalizacji i wychowania, “Paedagogia Christiana” 2014, vol. 34, no. 2, pp. 137–150. (Crossref)

Duda A., Medialne reprezentacje biedy, “Roczniki Kulturoznawcze” 2019, vol. 10, no. 4, pp. 5–43. (Crossref)

Fairclough N., Media Discourse, Hodder Education, London 1995.

Fairclough N., Mulderrig J., Wodak R., Critical Discourse Analysis, in: Discourse Studies. A Multidisciplinary Introduction, eds. T.A. van Dijk, SAGE, London 2011, pp. 357–378. (Crossref)

Fel S., Adamczyk T., Wstęp, in: Oblicza współczesnej biedy, eds. S. Fel, T. Adamczyk, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015, pp. 7–11.

Frysztacki K., Rewizytując problem ubóstwa (odwołując się do tuzina głosów: jedenastu Amerykańskich i jednego Polskiego), “Zeszyty Pracy Socjalnej” 2022, vol. 24, no. 3, pp. 155–168. (Crossref)

Fursich E., Media and the Representation of Others, “International Social Science Journal” 2010, vol. 61, no. 199, pp. 113–130. (Crossref)

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analiza prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2005.

Golinowska S., Uwagi o ubóstwie i jego zwalczaniu, “Polityka Społeczna” 1997, no. 1, pp. 3–4.

Górniak K., Praca w sytuacji ubóstwa – o pewnej nieoczywistości, “Władza sądzenia” 2017, vol. 11, pp. 73–86.

Grotowska-Leder J., Współczesne ubóstwo w perspektywie strukturalnej, in: Nowy ład? Dynamika struktur społecznych we współczesnych społeczeństwach, eds. J. Grotowska-Leder, E. Rokicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, pp. 137–157. (Crossref)

Jędrych J., Biedny jako Inny. Stereotypizacja ubogiego na przykładzie wybranych programów telewizyjnych, in: Antropologia, media, komunikacja, eds. M. Czapiga, M. Rydlewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019, pp. 83–92.

Kanasz T., Media masowe wobec biedy w Polsce, “Adeptus. Pismo humanistów” 2017, no. 10, pp. 1–17. (Crossref)

Kostecki M., Pokoleniowo reprodukowana odmienność kulturowa w dyskursie. Powracający spór o underclass i kulturę ubóstwa, in: Pokoleniowy potencjał polityki, eds. M. Mikołajczyk, A. Tasak, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warsaw 2021, pp. 339–350.

Kostecki M., Relacyjno-symboliczne aspekty ubóstwa w dyskursie politycznym na temat programu „Rodzina 500+”.Przypadek tygodnika „Newsweek Polska”, “Studia Politologica” 2018, vol. 20, no. 274, pp. 26–42. (Crossref)

Kozek W., Koncepcje walki z biedą jako podstawa analizy, in: Utrzymać się na powierzchni. O walce z biedą w pięciu krajach europejskich w perspektywie indywidualnego sprawstwa, eds. W. Kozek, J. Kubisa, M. Zieleńska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warsaw 2017, pp. 27–53.

Kudlińska I., Stygmatyzacja społeczna jako strategia dyskursywna biedy i jej rola w procesie wykluczenia społecznego, “Kultura i Społeczeństwo” 2012, no. 1, pp. 175–189. (Crossref)

Lepianka D., Images of Poverty in a Selection of the Polish Daily Press, “Current Sociology” 2015, vol. 63, no. 7, p. 1–18. (Crossref)

Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.

Lisowska-Magdziarz M., Reprezentacje biedy i wykluczenia społecznego w tabloidach i mediach głównego nurtu, “Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2013, no. 1, pp. 33–54. (Crossref)

Lisowska-Magdziarz M., Ubóstwo jako problem estetyczny: medialne reprezentacje polskiej “underclass”, “Kultura Współczesna” 2018, vol. 103, no. 4, pp. 57–69.

Lister R., Bieda, tłum. A. Stanaszek, Wydawnictwo Sic!, Warsaw 2007.

Loewe I., Dyskurs medialny – przegląd stanowisk badawczych, “Forum Lingwistyczne” 2014, no. 1, pp. 9–16.

Lugo-Ocando J., Poverty in the News Media: Continuities, Ruptures, and Change in the Reporting Socioeconomic Inequality, “Sociology Compass” 2019, vol. 13, no. 7, pp. 1–10. (Crossref)

Łukaszewska J., Żołędowski C., Kultura czy struktura – dyskurs teorii i spory doktrynalne o przyczyny ubóstwa, in: Ubóstwo i wykluczenie społeczne – perspektywa poznawcza, eds. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss, Dom Wydawniczy Elipsa, Warsaw 2010, pp. 73–85.

Misturelli F., Heffernan C., What is poverty? A Diachronic Exploration of the Discourse on Poverty from the 1970s to the 2000s, “The European Journal of Development Research” 2008, vol. 20, no. 4, pp. 666–684. (Crossref)

Piotrowski A., Tożsamość zbiorowa jako temat dyskursu polityki, in: Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, eds. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warsaw 2010, pp. 185–222.

Pollok A., Metody analizy ekonomicznej zjawiska ubóstwa, “Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2002, vol. 64, no. 4, pp. 149–171.

Tarkowska E., Wprowadzenie, in: Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, ed. E. Tarkowska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warsaw 2013, pp. 9–48.

Tarkowska E., Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Wydawnictwo „Typografika”, Warsaw 2000. van Dijk T., Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2001.

Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2021r., GUS, Warsaw 2022.

Zaworska-Nikoniuk D., Medialne (re)prezentacje biedy i bogactwa w programie rozrywkowym: „Biedny dom – bogaty dom” emitowanym w Polsat Cafe – perspektywa badań pedagogicznych, “Wychowanie w Rodzinie” 2022, vol. 27, no. 2, pp. 377–394.

Download

Published
2023-06-30


Pokrzywa, M. (2023). Poverty and the Poor in the Media Discourse in Poland: Compassion or Blame?. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 66(2), 31–44. https://doi.org/10.31743/znkul.15508

Magdalena Pokrzywa  mpokrzywa@ur.edu.pl
University of Rzeszów https://orcid.org/0000-0002-1546-2270



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

This is an open access journal.

Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence

The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence

For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.