Reportage family saga. The fusion of genres and journalistic archivistics
Edyta Krystyna Żyrek-Horodyska
Jagiellonian University , Polandhttps://orcid.org/0000-0002-7276-1736
Abstract
This article discusses the reportage family saga – a genre that combines journalistic reporting with memory narrative. In my research I focused on two books: Fałszerze pieprzu by Monika Sznajderman and Dom z dwiema wieżami by Maciej Zaremba Bielawski. These books can be treated as examples of an autobiographical trend visible in the field of non-fiction writing. Both are based on the reporter’s reconstruction and personal involvement of the author. The aim of the article is to present the reportage family saga as a complex structure combining elements of a family novel, autobiography, essay and reportage. The writer explores the past events and gains the access to them using journalistic and non-journalistic sources of information.
Keywords:
Family saga, reportage, family storySupporting Agencies:
Family saga, reportage, family story, Maciej Zaremba Bielawsk, Monika SznajdermanReferences
Czempka-Wiewióra M., «Pisane z pamięci». Strategie narracyjne we współczesnej literaturze autobiograficznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2011, nr 2.
«Czuły narrator». Pełny tekst noblowskiego wykładu Olgi Tokarczuk, na: https://www.rp.pl/Literatura/191209471-Czuly-narrator-Pelny-tekst-noblowskiego-wykladu-Olgi-Tokarczuk.html [dostęp: 6.01.2020].
Frukacz K., Szwedzki Polak – Polski Szwed. Maciej Zaremba Bielawski wobec polskości i polskiej szkoły reportażu, w: Literatura polska w świecie. T. VII Reportaż w świecie, światowość reportażu, red. K. Frukacz, Katowice 2019.
Geertz C., O gatunkach zmąconych. Nowe konfiguracje myśli społecznej, „Teksty Drugie” 1990, nr 2.
Golka M., Głód autentyzmu, „Opuscula Sociologica” 2016, nr 1. Lejeune P., Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, tłum. W. Grajewski i in., Kraków 2001.
Malcer-Zakrzacka A., Melchiora Wańkowicza dwa odmienne spojrzenia na Rosję, „Jednak Książki” 2006, nr 5.
Medecka M., Apokryf rodzinny jako odmiana dwudziestowiecznej powieści historycznej, Lublin 2007.
Nora P., Między pamięcią a historią: lieux de mémoire, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105.
O książce «Dom z dwiema wieżami» («Huset med de två torlen») Macieja Zaremby Bielawskiego w przekładzie Mariusza Kalinowskiego pisze jurorka Julia Fiedorczuk, na: http://www.kulturalna. warszawa.pl/kapuscinski,6,11027.html [dostęp: 6.01.2020].
Sendyka R., Pryzma – zrozumieć nie-miejsca pamięci (non-lieux de mémoire), „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2.
Sontag S., O fotografii, tłum. S. Magala, Kraków 2009.
Szczerbakiewicz R., Archiwistyczny reportaż kryminalny. Retrokryminalna paraliteratura, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2018, nr 2.
Sznajderman M., Fałszerze pieprzu. Historia rodzinna, Wołowiec 2016.
Tołstoj L., Anna Karenina, tłum. K. lłłakowiczówna, Warszawa 1965.
Ween L., Family Sagas of the Americas: «Los Sangurimas» and «A Thousand Acres», „The Comparatist” 1996, vol. 20.
Wolny-Zmorzyński K., Reportaż – jak go napisać? Poradnik dla słuchaczy studiów dziennikarskich, Warszawa 2004.
Wójcińska A., Perspektywa mrówki. Rozmowy z reporterami świata, Wołowiec 2015. Zaremba Bielawski M., Dom z dwiema wieżami, tłum. M. Kalinowski, Kraków 2018.
Zatora A., Saga rodzinna – próba uporządkowania i konceptualizacji gatunku, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, z. 2.
Żórawska-Janik N., Nieustająca praca pamięci. «Fałszerze pieprzu» Moniki Sznajderman, „Autobiografia” 2018, nr 2.
Żyrek-Horodyska E., Reportaż biograficzny czy biografia reportażowa? Refleksje genologiczne i analiza przypadku, „Autobiografia” 2018, nr 2. https://dowody.com/ksiazka/robert-rient-swiadek/ [dostęp: 6.01.2020].
Jagiellonian University https://orcid.org/0000-0002-7276-1736
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This is an open access journal.
Beginning with Issue 1/2024, all texts published under a Creative Commons Attribution CC BY 4.0 licence.
The texts in Issues from 3/2018 to 4/2023 are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives CC BY-NC-ND 4.0 licence.
For aricles till 2/2018 your use is permitted by an applicable exception or limitation – see: Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.