WAYS TO APPROACH THE AUTEUR THEATRE

Agnieszka Koecher-Hensel





Аннотация

W artykule opisano rozwój polskiego teatru awangardowego w okresie lat 50, 60 i 70 XX wieku. Omówione zostały główne nurty artystyczne w twórczości teatralnej tego okresu. Twórczość teatralna Leszka Mądzika zaprezentowana ostała jako naturalna kontynuacja i zwieńczenie wielu teoretycznych koncepcji i poszukiwań eksperymentatorów artystycznych tego okresu. W artykule omówione wspólne poszukiwania twórców opisywanej epoki, które w sposób bardzo wyrazisty zogniskowane zostały w plastycznej formie teatru Leszka Mądzika.

Ключевые слова:

teatr, scenografia, sztuka, Leszek Mądzik

BIBLIOGRAPHY
Craig E., Ku nowemu teatrowi, „Pamiętnik Teatralny” 1956, z. 1, s. 59.
Kantor T., Abstrakcja umarła, niech żyje abstrakcja. O sztuce informel, „Życie Literackie” 1955, nr 50, przedruk w: T. Kantor, Pisma. Wybrał i opracował K. Pleśniarowicz. T.1 Metamorfozy,
Teksty o latach 1934-1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław – Kraków 2005, s. 167 – 169.
Kydryński J., Krakowski teatr konspiracyjny, „Twórczość” 1946, nr 4-5.
Lau J., Teatr Artystów Cricot, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1967, s. 193.
Makarewicz M., O Tadeuszu Kantorze, (w:) W kręgu lat czterdziestych, cz. III, red J. Chrobak, Wyd. Grupa Krakowska, Kraków 1991, s. 20-23.
SPECTACLES
Czyżewski T., poemat sceniczny Śmierć Fauna, reż. W. Dobrowolski, dekoracje, kostiumy i konferansjerka T. Cybulski, muz. J. Ekier, choreografia W. Haburzanka, tańce: B. Kaufman, J. Puget, prem. Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, 15 XI 1933.
Ribemont-Dessaignes G., widowisko sceniczne Niemy kanarek, reż. W. Krzemiński, dekoracje, kostiumy M. Jarema, Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, prem. listopad 1935.
Shaw G. B., Święta Joanna, reżyseria W. Krzemiński, scenografia., kostiumy T. Kantor, muzyka. A. Malawski, Państwowy Teatr Stary, Teatr Poezji, Kraków, premiera 12 II 1956.
Witkiewicz S. I., Mątwa, reż. W. Dobrowolski,, dekoracje, kostiumy H. Wiciński, muz. L. Goldfluss, (Arten), taniec J. Puget, aktorzy: M. Bulicz, W. Dobrowolski, J. Dobrowolska-Miklaszewska, Z. Dywińska, B. Szelest. Sztukę poprzedziła inscenizacja Śmierci Maharadży, którą odegrał Zespół Żywego Słowa UJ, Teatr Artystów Cricot, Dom Plastyków, Kraków, prem. 8 XII 1933.
Wyspiański S., Wyzwolenie (Cz. I i III), opracowanie tekstu A. Polewka i W. Woźnik, reż. W. Woźnik, inscenizacja J. Jarema, kostiumy Wolff-Bogucka, dekoracje Klimek, Marczyński, Stern, ilustrację muzyczną (Chopin, Szymanowski, Strawiński) zaaranżował L. Arten. Kierownik muzycznego nagrania K. Osiejewski.

Опубликован
2020-11-04


Koecher-Hensel, A. (2020). WAYS TO APPROACH THE AUTEUR THEATRE. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 60(1), 11–20. извлечено от https://czasopisma.kul.pl/index.php/znkul/article/view/11335

Agnieszka Koecher-Hensel 



Лицензия

Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości. 

Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.

Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.

Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.