Homosexuality According to the Ancient Greeks

Łukasz Laskowski

Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Częstochowskiej , Poland
https://orcid.org/0000-0002-0087-300X


Abstract

The article presents the issue of homosexuality in ancient Greece. Pederasty as a relationship between an adult male and a boy was a special part of mentoring. It is sometimes associated with the sexual oppression and intrusiveness relevant to a patriarchal society. Homosexual relations between peers and adults were known and accepted as long as they did not exceed the rules set by the polis. They could not violate the virtue of moderation and reduce men to the role ascribed to women, and the passive partner did not experience pleasure in the sexual relationship. Women could not take on the male role because it would mean achieving the pleasure inherent in men. The causes of homosexuality were sought in the positive will of god, explaining it as a desire to unite also with what is similar, as well as in nature and upbringing, and later in human physiology.

Keywords:

homosexuality, tradition, ancient Greece, Plato, Aristotle, Plutarch, gender, love

Allen, R.E., The Dialogues of Plato. II. The Symposium (New Haven, CT – London: Yale University Press 1991).

Anderson, D.E., The Masks of Dionysios. The Commentary of Plato’s Symposium (Albany, NY: State University of New York Press 1993).

Aristoteles, Ethica Nicomachea (red. I. Bywater) (Oxford: Clarendon 1894); tł. D. Śremska: Arystoteles, Etyka nikomachejska (Warszawa: PWN 2012). (Crossref)

Arystofanes, Komedie (tł. K. Ławińska-Tyszkowska) (Biblioteka Antyczna; Warszawa: Prószyński i S-ka 2001–2003) I–II.

Arystoteles, Polityka z dodaniem Pseudo-Arystotelesowskiej Ekonomiki (tł. i przyp. L. Piotrowicz; wstęp K. Grzybowski) (PWN: Warszawa 1964).

Arystoteles, Dzieła wszystkie (tł., wstępy i komentarze A. Paciorek – L. Regner – P. Siwek) (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1993) IV.

Bardziński, F., „Pojęcie hybris w kulturze i filozofii greckiej”, Ethics in Progress 7/2 (2016) 31–57. (Crossref)

Bethe, E., „Die dorische Knabenliebe. Ihre Ethik und ihre Idee”, Rheinisches Museum für Philologie 62 (1907) 438–475.

Burns, J.B., „ The ‘Dog’ (Keleb) in Ancient Israel as a Symbol of Male Passivity and Perversion”, Journal of Religion and Society 2 (2000) 1–10, http://moses.creighton.edu/JRS/2000/2000-6.pdf [dostęp: 21.10.10].

Calame, C., Choruses of Young Women in Ancient Greece, Their Morphology, Religious Role, and Social Function (Greek Studies, Interdisciplinary Approaches; Lanham, MD: Rowman& Littlefield 2001).

Cantarella, E., Selon la nature, l’usage et la loi. La bisexualité dans le monde antique (Paris: La Découverte 1991).

Cobb, W.S., Plato’s Erotic Dialogues (Albany, NY: State University of New York Press 1993).

Danielewicz, J. (oprac.), Liryka grecka. II. Melika (Warszawa – Poznań: PWN 1999).

Danielewicz, J. (oprac.), Liryka starożytnej Grecji (Warszawa – Poznań: PWN 1996).

Dover, K.J., „Aristophanes’ Speech in Plato’s Symposium”, Journal of Hellenic Studies 86 (1966) 41–50. (Crossref)

Dover, K.J., Homoseksualizm grecki (Kraków: Homini 2004).

Flawiusz Filostratos, Żywot Apolloniusza z Tiany (tł. I. Kania) (Kraków: Oficyna Literacka 1997).

Foucault, M., Historia seksualności (Warszawa: Czytelnik 1995).

Gentili, B., Poetry and Its Public in Ancient Greece. From Homer to the Fifth Century (Baltimore, MD: John Hopkins University Press 1988).

Hubbard, T.H., Homosexuality in Greece and Rome. A Sourcebook of Basic Documents (Berkeley – Los Angeles, CA: University of California Press 2003). (Crossref)

Komornicka, A.M., „A la suite de la lecture La ragazza di Lesbo”, Quaderni Urbinati di Cultura Classica 21 (1976) 37–41. (Crossref)

Ksenofont, Pisma sokratyczne. Obrona Sokratesa, Wspomnienia o Sokratesie, Uczta (tł. L. Jachimowicz) (Biblioteka Klasyków Filozofii; Warszawa: PWN 1967).

Jakóbik, S., „Kryminalizacja kontaktów homoseksualnych w starożytnych Atenach”, Problemy nauk społecznych, humanistycznych, ekonomicznych: konteksty i wyzwania” (red. K. Pujer) (Wrocław: Exante 2017) 173–181.

Laguna-Mariscal, G. – Sanz-Morales M., „Was the Relationship between Achilles and Patroclus Homoerotic? The View of Apollonius Rhodius”, Hermes 133/1 (2005) 120–123.

Lamascus, L.D., The Poverty of Eros in Plato’s Symposium (London – New York: Bloomsbury Academics 2017).

Lardinois, A., „Lesbian Sappho and Sappho of Lesbos”, From Sappho to de Sade (red. J.N. Bremmer) (Moments in the History of Sexuality; London: Routledge 1989) 15–35.

Lardinois, A., „Lesbian Sappho Revisited”, Myths, Martyrs, and Modernity. Studies in the History of Religions in Honour of Jan N. Bremmer (red. J. Dijkstra – J. Kroesen – Y. Kuiper) (Leiden: Brill 2010) 13–30. (Crossref)

Lengauer, W., „Eros Among Citizens”, Palamedes 1 (2006) 67–83.

Lengauer, W., „Eros, polis, obywatel”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 58/1–2 (2004) 153–161.

Lengauer, W., „Od haniebnego występku do gender studies. Badania nad grecką paiderastia w XX wieku”, Przegląd Historyczny 98/3 (2007) 315–328.

Lipiec, J., „Zaproszenie na ucztę”, Nowa Krytyka 6 (1995) 67–85.

Ludwig, P.W., Eros and Polis. Desire and Community in Greek Political Theory (Cambridge: Cambridge University Press 2002). (Crossref)

Lukian, Dialogi (tł. W. Badyda) (Wrocław: Ossolineum 1966) III.

Łuka, A., „Nie tylko Gaius. Sensacyjne znaleziska za szafą”, Łódzkie Studia Teologiczne 27/2 (2018) 95–110.

Nichols, M.P., Socrates on Friendship and Community. Reflections on Plato’s Symposium, Phaedrus, and Lysias (Cambridge: Cambridge University Press 2009). (Crossref)

Nissinen, M., Homoeroticism in the Biblical World. A Historical Perspective (Minneapolis, MN: Fortress Press 1998).

Nowak, M., „Uwagi o prostytucji w Atenach w V i IV wieku p.n.e.”, Przegląd Historyczny 98/3 (2007) 329–350.

Pacewicz, A., Hēdonē. Koncepcja przyjemności w filozofii Platona (Wrocław: Oficyna Naukowa PFF 2016).

Parker, H.N., „Sappho Schoolmistres”, Re-reading Sappho. Reception and Transmission (red. E. Greene) (Berkeley, CA – Los Angeles, CA – London: University of California Press 1996) 146–183.

Paton, W.R. (red.), The Greek Anthology with an English Translation (London: Heinemann 1926).

Plato, Symposium. Greek Text with Commentary by Kenneth J. Dover (Cambridge Greek and Latin Classics; Cambridge: Cambridge University Press 1980).

Platon, Biesiada (tł. i słowo towarzyszące E. Zwolski) (Biblioteka Principia, Stoicheia 1; Kraków: Secesja 1993).

Platon, Dialogi (tł. W. Witwicki) (Libri Mundi; Warszawa: Verum 1993).

Platon, Hippiasz Mniejszy, Hippiasz Większy, Eutydem (tł. W. Witwicki) (Biblioteka Europejska; Kęty: Antyk 2002).

Platon, Państwo (tł. W. Witwicki) (Biblioteka Europejska; Kęty: Antyk 2003).

Plutarch, Lycurgus, http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Plutarch/Lives/Lycurgus*.html [dostęp: 21.20.2020].

Plutarch, Moralia (wybór) (tł. Z. Abramowiczówna) (Warszawa: PWN 1977).

Plutarch, Powiedzenia królów i wodzów. Powiedzenia spartańskie (tł. K. Jażdżewska) (Biblioteka Antyczna; Warszawa: Prószyński i S-ka 2006).

Reinsberg, C., Obyczaje seksualne starożytnych Greków (tł. B. Wierzbicka) (Gdynia: Uraeus 1998).

Sergent, B., L’homosexualité dans la mythologie grecque (Paris: Payot 1984).

Sergent, B., L’homosexualité initiatique dans l’Europe ancienne (Bibliothèque historique; Paris: Payot & Rivages 1986).

Sieradzan, J., „Bez paiderasteia nie ma paideia. Pedagogiczny aspekt pederastii starogreckiej”, IDEA – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych 21 (2009) 19–34. (Crossref)

Stehle, E., Performance and Gender in Ancient Greece. Nondramatic Poetry in its Setting (Princeton, NJ: Princeton University Press 1997). (Crossref)

Teokryt, Sielanki (tł. A. Sandauer) (Warszawa: PIW 1973).

Winkler, J.J., The Constraints of Desire. The Anthropology of Sex and Gender in Ancient Greece (New York – London: Routledge 1990).

Xenophon, Xenofonta Ekonomik (tł. A. Bronikowski) (Poznań: Księgarnia Żupańskiego 1857).

Żok, A. – Lisiak, H., „Początki refleksji teoretycznej o homoseksualizmie”, Poznańskie Zeszyty Humanistyczne 21 (2014) 27–31.


Published
2021-06-15


Laskowski, Łukasz. (2021). Homoseksualność według starożytnych Greków. Verbum Vitae, 39(1), 75–95. https://doi.org/10.31743/vv.11452

Łukasz Laskowski  luca.laskowski@gmail.com
Wyższe Seminarium Duchowne Archidiecezji Częstochowskiej
Ks. Łukasz Laskowski, prezbiter Archidiecezji Częstochowskiej, studiował biblistykę i filologię klasyczną w Polsce, Izraelu i we Włoszech, absolwent KUL i rzymskiego Biblicum, doktor nauk teologicznych (biblistyka) i nauk humanistycznych (literaturoznawstwo). Tłumacz dzieł starożytnych, autor m.in. komentarza do Drugiej Księgi Machabejskiej w serii Nowy Komentarz Biblijny (Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2018). Wykłada w Wyższym Seminarium Duchownym Archidiecezji Częstochowskiej oraz w Częstochowskiej sekcji licencjackiej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
https://orcid.org/0000-0002-0087-300X



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK