Reconciliation in Dualism. A New Concept in Response to the Crisis of Eschatology

Dariusz Maria Jaros

Jerozolima, Izrael , Israel
https://orcid.org/0000-0003-2093-2203


Abstract

The article presents a new eschatological concept, which allows the possibility of universal reconciliation, but maintains the dualism of heaven and hell. According to the author, the salvation of all cannot be hoped for since God revealed that there are people in hell who will remain there forever. However, after the cleansing final judgment, in hell there will be no persistence in hardness of heart, but there will be eternal suffering as a consequence of the sin committed in the temporal life. The damned will no longer rebel, but they will agree to this just eternal penance. The first part of the article introduces the reader into a wide range of problems in the context of which the idea of reconciliation in dualism was born. The second

Keywords:

eschatology, judgement, hell, heaven, apokatastasis, penance, dualism, eteranl life, peace, reconciliation, eternal punishment

Ambrosius, De bono mortis, tł. W. Szołdrski: św. Ambroży, „O dobrach przynoszonych przez śmierć”, idem, Wybór pism (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 7; Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1971).

Balthasar, H.U., „Apokatastasis”, Trierer Theologische Zeitschrift 97 (1988) 169-182.

Balthasar, H.U., Czy wolno mieć nadzieję, że wszyscy będą zbawieni? (tł. S. Budzik) (Teologia na Trzecie Tysiąclecie; Tarnów: Biblos 1998).

Balthasar, H.U., Kleiner Diskurs über die Hölle (Ostfildern: Schwabenverlag 1987).

Balthasar, H.U., Was dürfen wir hoffen? (Kriterien 75; Einsiedeln: Johannes Verlag 1986).

Benedykt XVI, Encyklika „Spe salvi” (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 2007).

Boros, L., Istnienie wyzwolone. Rozważania teologiczne. Mysterium Mortis. Człowiek w obliczu ostatecznej decyzji? (tł. B. Białecki, Warszawa: Pax 1985).

Głowa, S. – Bieda, I. (red.), Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, wyd. 4 (Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1998) (=BF).

Dulles, A., „Populacja piekła” (tł. M. Hułas), Teologia w Polsce 2/2 (2008) 211-222. (Crossref)

Finkenzeller, J., Eschatologia (tł. W. Szymona; red. W. Beinert) (Podręcznik Teologii Dogmatycznej. Traktat 11; Kraków: Wydawnictwo „M” 2000).

le Goff, J., Narodziny czyśćca (tł. K. Kocjan) (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1997).

Granat, W., Eschatologia. Rzeczy ostateczne człowieka i świata (Lublin: TN KUL 1962).

Granat, W., Dogmatyka katolicka. Synteza, wyd. 2 (Lublin: TN KUL 1967).

Gregorius Nyssenus, Oratio Catechetica; tł. W. Kania: św. Grzegorz z Nyssy, Wielka katecheza, idem, Wybór pism (Pisma Strarochrześcijańskich Pisarzy 14; Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1974) 128-183.

Hałas, S., Pierwszy List św. Piotra. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 17; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2007).

Hryniewicz, W., „Nadzieja czy strach?”, Gazeta Wyborcza 8-9 grudnia (2007) 36.

Hryniewicz, W., „Teraz trwa nadzieja”. U podstaw chrześcijańskiego uniwersalizmu (Warszawa: Verbinum 2006).

Ireneo di Lione, Contro le eresie. II. Smascheramento e confutazione della falsa gnosi (tł. A. Cosentino) (Roma: Città nuova 2009).

Jan Paweł II, Encyklika „Veritatis splendor” (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 1993).

Jankowski, A., Listy więzienne św. Pawła: do Filipian – do Kolosan – do Filemona – do Efezjan. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 8; Poznań: Pallottinum 1962).

Jankowski, A., Eschatologia Nowego Testamentu (Kraków: WAM 2007).

Jankowski, A., Królestwo Boże w przypowieściach (Niepokalanów: Wydawnictwo Ojców Franciszkanów 1992).

Jaros, D., „Szkic rozwiązania problemu współistnienia nieustającego piekła i wiecznej miłości Boga”, Teologia w Polsce 2/1 (2008) 121-162.

Jaros, D., Przemiana piekła w dniu ostatecznym (Kraków: Salwator 2013).

Kaiser, O., Antico Testamento. XVIII. Isaia (capp. 13-39) (tł. A. Audisio) (Brescia: Paideia 2002).

Katarzyna ze Sieny, Dialog o Bożej Opatrzności, czyli Księga Boskiej Nauki (tł. L. Staff) (Poznań: W drodze 2001).

Katarzyna z Genui, Rozprawa o Czyśćcu (tł. A. M. Lubik) (Wrocław: Arka 1998).

Katechizm Kościoła Katolickiego, wyd. 2 (Poznań: Pallottinum 2009) (=KKK).

Kijas, Z.J., Piekło. Oddalenie od Domu Ojca (Kraków: Wydawnictwo „M” 2002).

Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego (tł. R. Murawski – J. Nowak) (Kielce: Jedność 2005).

Kongregacja Nauki Wiary, „Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele Donum veritatis (24 V 1990)”, W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994 (opr. i tł. J. Królikowski – Z. Zimowski) (Tarnów: Biblos 1997) 353-369.

Kongregacja Nauki Wiary, „List do biskupów o niektórych zagadnieniach dotyczących eschatologii Recentiores episcoporum Synodi (17 V 1979)”, W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994 (opr. i tł. J. Królikowski – Z. Zimowski) (Tarnów: Biblos 1997) 129-132.

Kotkowska, E., Pomyśleć świat jako całość według św. Grzegorza z Nyssy (Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 2003).

Langkammer, H., Życie po śmierci. Eschatologia Starego i Nowego Testamentu (Lublin: Wydawnictwo KUL 2004).

Léon-Dufour, X., „Sąd”, „Zatwardziałość”, idem, Słownik Nowego Testamentu, wyd. 3 (tł. K. Romaniuk) (Poznań: Księgarnia św. Wojciecha 1993) (=SNT) 559, 691.

Léon-Dufour, X., „Zatwardziałość”, Słownik teologii biblijnej (red. X. Léon-Dufour; tł. K. Romaniuk) (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1994) (=STB) 1117.

Liturgia godzin (Poznań: Pallottinum 1988) IV.

Longosz, S., „Orygenizm i spór wokół Orygenesa”, Vox Patrum 5 (1985) 395-412.

Mazzeo, M., Lettere di Pietro, Lettera di Giuda, nowe wydanie (wstęp i komentarz M. Mazzeo) (Milano: Paoline 2002).

Minois, G., Historia piekła (tł. A. Dębska) (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1996).

Napiórkowski, S.C. – Klauza, K. (red.), Nadzieja – możliwość czy pewność powszechnego zbawienia? Dyskusja teologów dogmatyków nad książką ks. W. Hryniewicza OMI „Nadzieja zbawienia dla wszystkich” (Lublin: [s.n.] 1992).

Nossol, A., „Postulaty teologicznego uprawiania eschatologii”, Ateneum Kapłańskie 74 (1982) 33-43.

Origene, De principiis; tł. S. Kalinkowski: Orygenes, O zasadach (Źródła Myśli Teologicznej 1; Kraków: WAM 1996).

Pietras, H., „’Apokatastasis’ według Ojców Kościoła”, Puste piekło? Spór wokół ks. Wacława Hryniewicza nadziei zbawienia dla wszystkich (red. J. Majewski) (Warszawa: Biblioteka „Więzi” 2000) 120-142.

Popowski, R., Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu. Wydanie z pełną lokalizacją greckich haseł, kluczem polsko-greckim oraz indeksem form czasownikowych, wyd. 4 (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa: Vocatio 2006).

Rahner, K., Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa (tł. T. Mieszkowski) (Warszawa: Pax 1987).

Ratzinger, J., Śmierć i życie wieczne (tł. M. Węcławski) (Warszawa: Pax 1986).

Salij, J., „Bóg na zawsze utracony”, Ateneum Kapłańskie 98 (1982) 227-235.

Salij, J., „Czego oko nie widziało…”, Znak 59/1 (2007) 18-35.

Scanlon, R., „The Inflated Reputation of Hans Urs von Balthasar. Compassion to a Fault”, New Oxford Review 67/3 (2000) 17-24.

Scheffczyk, L., „Apokatastaza: fascynacja i aporia”, Communio 7/2 (1987) 87-98.

Sobór Watykański II, „Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes” (1965), Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje (Rzym – Poznań: Pallottinum 1987).

Stachowiak, L., Księga Izajasza II-III, 40-66: wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy (Pismo Święte Starego Testamentu 9/2; Poznań: Pallottinum 1996).

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna (opr. P. Bełch) (Londyn: Veritas 1962-1986) I-XXXIV (=STh).

Turincew, A., „Przybliżenie eschatologii prawosławnej” (tł. J. Rozkrut), Bóg żywy. Katechizm Kościoła prawosławnego (Kraków: Stowarzyszenie „Kairos”; WAM 2001) 455-460.


Published
2019-12-27


Jaros, D. M. (2019). Pojednanie w dualizmie. Nowa koncepcja w odpowiedzi na kryzys eschatologii. Verbum Vitae, 36, 243–384. https://doi.org/10.31743/vv.4660

Dariusz Maria Jaros  darjar1@gmail.com
Jerozolima, Izrael

Ks. Dariusz Maria Jaros, prezbiter diecezji kieleckiej, studiował teologię dogmatyczną i uzyskał stopień doktora na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (2010). Autor książki Przemiana piekła w dniu ostatecznym (2013), która została opublikowana także w języku włoskim pt. La trasformazione dell’inferno nel giorno ultimo (2018). Od 2012 roku pełni posługę kapłańską w Ziemi Świętej.

https://orcid.org/0000-0003-2093-2203



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK