Zasady wdrażania koncepcji społecznej odpowiedzialności w biznesie
Barbara Lubas
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAbstrakt
CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) to odpowiedzialność społeczna biznesu – koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełniania wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na ich powodzenie w działalności gospodarczej. Celem artykułu jest zapoznanie z zasadami wdrażania społecznej odpowiedzialności w polskim biznesie. Autorka posłużyła się wybranymi przykładami kilku znaczących polskich przedsiębiorstw, które potraktowały i nadal traktują poważnie tę ważną dziedzinę zarządzania.
Słowa kluczowe:
społeczna odpowiedzialność, system CSR, wiedza, postawy, etyka w biznesie, odpowiedzialnośćBibliografia
Birch D. (2003), Corporate Social Responsibility: Some Key Theoretical Issues and Concepts for New Ways of Doing Business, “Journal of New Business Ideas and Trends” 1(1).
CEBI (2002), Apel do świata polskiego biznesu, w: Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, red. Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G., Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa.
FOB (2005), Raport Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2004. 100 dobrych przykładów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulczewski G, (2004), Odpowiedzialność społeczna i etyka biznesu w polskim życiu gospodarczym: infrastruktura na rzecz rozwoju etyczności funkcjonującego w Polsce biznesu. Raport z badań, Zespół Badawczy Etyki Życia Gospodarczego Instytutu Filozofii i Socjologii PAN we współpracy z Centrum Etyki Biznesu WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa.
Rok B., Stolorz S., Stanny D., (2003), Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza – postawy – praktyka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
Rok B. (2004), Biznes w społeczeństwie – oczekiwania i ich realizacja, w: Świadomość ekonomiczna społeczeństwa i wizerunek biznesu, red. nauk. Kolarska-Bobińska L., Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Rok B. (2004a), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa.
Borkowska S. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Teraźniejszość i przyszłość., Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2006.
Menedżerowie 500 i Odpowiedzialny Biznes. Wiedza – postawy – praktyka. Raport. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa, 2003.
Przewodnik wdrażania CSR. Opcje pozaustawowe dla rządu Polski, Departament ds. Komunikacji dla Rozwoju Banku Światowego oraz Biuro ECCU7 Banku Światowego.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.