Zasady eksploatacji wizerunku sportowca członka kadry narodowej

Grzegorz Tylec

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0003-2016-4523


Abstrakt

Autor koncentruje się na kwestii ochrony prawnej wizerunku sportowca. Przedstawia definicję i zasady prawne ochrony wizerunku oraz problemy związane z wykorzystaniem wizerunku sportowca, w szczególności wynikające z umowy sponsoringu.

Słowa kluczowe:

wizerunek, prawo autorskie, sportowiec, własność intelektualna



Balcarczyk J., Prawo do wizerunku i jego komercjalizacja, Oficyna 2009, Lex Omega, Rozdział VI. 1.1.

Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple E., Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 1999.

Bianca M., Sponsorizzazione, [w:] Digesto delle Discipline Privatistiche, Sezione Commerciale, t. XV, Tortno 1998.

Czajkowska-Dąbrowska M., Wiszniewska I., Merchandising – czyli komercjalizacja popularnych symboli, „Przegląd Prawa Handlowego” 1998, nr 10.

Gatti S., Sponsorizzazione, Enciclopedia del diritto, t. XLIII, Giuffr Editore 1990.

Grabowski M., Sponsorowanie przez prowadzących działalność związaną z produktami (usługami), objętymi zakazem reklamy, [w:] „Studia Prawnicze” 1995, nr 1-4.

Grzybowski S., Ochrona dóbr osobistych według przepisów ogólnych prawa cywilnego, Warszawa 1957.

Mechowska A., Lasota A., Wybrane aspekty sponsoringu i umowy sponsoringu, „Monitor Prawniczy” 2002, nr 18.

Media – leksykon, red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000.

Nowińska E., Sponsoring, reklama – widowisko sportowe, [w:] Sport i media – problemy prawne, red. M. Kępiński, Poznań 1997.

Prawo mediów, red. A. Matlak, R. Markiewicz, J. Barta, Warszawa 2005.

Radwański Z., Prawo cywilne – cześć ogólna, Warszawa 1993.

Sadomski J., Naruszenie dóbr osobistych przez media, Warszawa 2003.

Sośniak M., Bezprawność zachowania jako przesłanka odpowiedzialności cywilnej za czyny niedozwolone, Kraków 1959.

Sośniak M., Funkcje i skuteczność zgody osoby uprawnionej w zakresie ochrony dóbr osobistych, [w:] Prace z prawa cywilnego: wydane dla uczczenia pracy naukowej Profesora Józefa Stanisława Piątkowskiego, red. B. Kordasiewicz, E. Łętowska, Wrocław-Warszawa 1985.

Stefaniuk K., Naruszenie prawa do wizerunku przez rozpowszechnianie podobizny, „Państwo i Prawo” 1970, nr l.

Szczepaniak R., Problematyka prawa do wizerunku sportowca – reprezentanta kraju, „Monitor Prawniczy” 2007, nr 17.

Szpunar A., Zgoda uprawnionego w zakresie ochrony dóbr osobistych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1990, nr 1.

Szpunar A., Ochrona dóbr osobistych, Warszawa 1979.

Traple E., Prawne ramy sponsoringu w środkach masowego komunikowania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1993, nr 62.

Wasyliszczak A., Jacyszyn J., Umowa sponsoringu, „Prawo Spółek” 1998, nr 9.

Wojnicka E., Prawo do wizerunku w ustawodawstwie polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1990, nr 56.

Maciej Żurawski przegrał z TP SA i PZPN, „Rzeczpospolita” z dnia 18 grudnia 2009 r., s. C3.

Michalski B., Glosa do orzeczenia SN z dnia 15 kwietnia 1965 r., „Państwo i Prawo” 1967, nr 4-5.

Odszkodowanie za bezprawne działanie związku sportowego, „Gazeta Prawna” z dnia 28 września 2007 r.

Wiejak G., ABC sponsoringu radiowego, www.sponsoring.com.pl.

Pobierz

Opublikowane
2009-12-31


Tylec, G. (2009). Zasady eksploatacji wizerunku sportowca członka kadry narodowej . Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (9 (4), 13–24. https://doi.org/10.31743/ppe.15348

Grzegorz Tylec 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0003-2016-4523


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.