Zasady eksploatacji wizerunku sportowca członka kadry narodowej
Grzegorz Tylec
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttps://orcid.org/0000-0003-2016-4523
Abstrakt
Autor koncentruje się na kwestii ochrony prawnej wizerunku sportowca. Przedstawia definicję i zasady prawne ochrony wizerunku oraz problemy związane z wykorzystaniem wizerunku sportowca, w szczególności wynikające z umowy sponsoringu.
Słowa kluczowe:
wizerunek, prawo autorskie, sportowiec, własność intelektualnaBibliografia
Balcarczyk J., Prawo do wizerunku i jego komercjalizacja, Oficyna 2009, Lex Omega, Rozdział VI. 1.1.
Barta J., Czajkowska-Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple E., Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Warszawa 1999.
Bianca M., Sponsorizzazione, [w:] Digesto delle Discipline Privatistiche, Sezione Commerciale, t. XV, Tortno 1998.
Czajkowska-Dąbrowska M., Wiszniewska I., Merchandising – czyli komercjalizacja popularnych symboli, „Przegląd Prawa Handlowego” 1998, nr 10.
Gatti S., Sponsorizzazione, Enciclopedia del diritto, t. XLIII, Giuffr Editore 1990.
Grabowski M., Sponsorowanie przez prowadzących działalność związaną z produktami (usługami), objętymi zakazem reklamy, [w:] „Studia Prawnicze” 1995, nr 1-4.
Grzybowski S., Ochrona dóbr osobistych według przepisów ogólnych prawa cywilnego, Warszawa 1957.
Mechowska A., Lasota A., Wybrane aspekty sponsoringu i umowy sponsoringu, „Monitor Prawniczy” 2002, nr 18.
Media – leksykon, red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warszawa 2000.
Nowińska E., Sponsoring, reklama – widowisko sportowe, [w:] Sport i media – problemy prawne, red. M. Kępiński, Poznań 1997.
Prawo mediów, red. A. Matlak, R. Markiewicz, J. Barta, Warszawa 2005.
Radwański Z., Prawo cywilne – cześć ogólna, Warszawa 1993.
Sadomski J., Naruszenie dóbr osobistych przez media, Warszawa 2003.
Sośniak M., Bezprawność zachowania jako przesłanka odpowiedzialności cywilnej za czyny niedozwolone, Kraków 1959.
Sośniak M., Funkcje i skuteczność zgody osoby uprawnionej w zakresie ochrony dóbr osobistych, [w:] Prace z prawa cywilnego: wydane dla uczczenia pracy naukowej Profesora Józefa Stanisława Piątkowskiego, red. B. Kordasiewicz, E. Łętowska, Wrocław-Warszawa 1985.
Stefaniuk K., Naruszenie prawa do wizerunku przez rozpowszechnianie podobizny, „Państwo i Prawo” 1970, nr l.
Szczepaniak R., Problematyka prawa do wizerunku sportowca – reprezentanta kraju, „Monitor Prawniczy” 2007, nr 17.
Szpunar A., Zgoda uprawnionego w zakresie ochrony dóbr osobistych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1990, nr 1.
Szpunar A., Ochrona dóbr osobistych, Warszawa 1979.
Traple E., Prawne ramy sponsoringu w środkach masowego komunikowania, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1993, nr 62.
Wasyliszczak A., Jacyszyn J., Umowa sponsoringu, „Prawo Spółek” 1998, nr 9.
Wojnicka E., Prawo do wizerunku w ustawodawstwie polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1990, nr 56.
Maciej Żurawski przegrał z TP SA i PZPN, „Rzeczpospolita” z dnia 18 grudnia 2009 r., s. C3.
Michalski B., Glosa do orzeczenia SN z dnia 15 kwietnia 1965 r., „Państwo i Prawo” 1967, nr 4-5.
Odszkodowanie za bezprawne działanie związku sportowego, „Gazeta Prawna” z dnia 28 września 2007 r.
Wiejak G., ABC sponsoringu radiowego, www.sponsoring.com.pl.
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.