Polskie mleczarstwo na rynku Unii Europejskiej pod wpływem konkurencyjnego otoczenia
Waldemar Zadworny
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaDorota Pupka
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu , PolskaAbstrakt
Intensywność procesów integracyjnych sprawia, że problem konkurencyjności jest szczególnie aktualny i ważny. W niniejszym opracowaniu dokonano oceny konkurencyjności polskiego mleczarstwa, uwzględniając procesy przemian związane z integracją w ramach Unii Europejskiej. Głównym punktem odniesienia jest Unia Europejska i jej jednolity rynek mleka. Ważnym obszarem integracji sektora mleczarskiego jest wdrażanie systemu zarządzania rynkiem mleka w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Omówiono najważniejsze instrumenty stosowane na rynku mleka w Polsce i Unii Europejskiej. Przedstawiona charakterystyka polskiego mleczarstwa na tle unijnego pozwoliła ocenić jego konkurencyjność na rynku Unii Europejskiej. Dla pełnej orientacji tego zagadnienia dokonano analizy obrotów handlu zagranicznego produktami mleczarskimi. Scharakteryzowano też najważniejsze czynniki wpływające na konkurencyjność polskich artykułów mleczarskich. Stwierdzono, że ceny mleka w Polsce są niższe niż w wielu innych krajach Unii Europejskiej, ale różnica ta maleje. Negatywnie na konkurencyjność polskiego mleczarstwa wpływa niższa efektywność przetwórstwa, wyrażająca się małą wydajnością pracy w porównaniu z krajami Unii Europejskiej.
Słowa kluczowe:
wspólna polityka rolna, rynek mleka, konkurencyjność, proces integracjiBibliografia
Goronowicz M., Polskie mleczarstwo w aspekcie konkurencyjności na jednolitym rynku Unii Euro- pejskiej, Wyd. UWM, Olsztyn 2003.
Kawecka – Wyrzykowska E., Zagraniczna polityka ekonomiczna a konkurencyjność polskiej gospo- darki u progu XXI wieku, [w:] Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z UE i globa- lizacji. T. II, Wyd. SGH, Warszawa 2001.
Petel E., Milk sektor i health check, referat wygłoszony na V Forum Mleczarskim w Augustowie w 2008 r.
Sałacki K., Analiza skupu mleka i szacunki wykorzystania kwoty mlecznej w sezonie 2007/08, Prze- gląd Mleczarski nr 6, 2008.
Sałacki K., Sytuacja sektora mleczarskiego w Polsce w I połowie 2009 r., Przegląd Mleczarski nr 10, 2009.
Sałacki K., Polski handel zagraniczny produktami mleczarskimi za III kwartał 2008 r., Przegląd Mleczarski nr 3, 2009.
Sałacki K., Nowak J., Zmiany strategiczne w sektorze mleczarskim, Przegląd Mleczarski nr 4, 2008.
Sosnowska B., Ekonomiczne przesłanki wzrostu konkurencyjności rolnictwa polskiego, [w:] Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z UE i globalizacji. T. II, Wyd. SGH, Warszawa 2001.
Stankiewicz M. J., Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa. Materiały z Konferencji Naukowej, Wyd. SGH, Warszawa 2000.
Szajnar P., Aktualna sytuacja na rynku mleka w Polsce, Przegląd Mleczarski nr 9, 2009.
Kupczyk A., Kosińska E., Kryzys w branży mleczarskiej, Przegląd Mleczarski nr 7, 2009.
Lista 2000. Polskie przedsiębiorstwa, „Rzeczpospolita” 31.10-3.11. 2008 r.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.