Analiza krytyczna japońskiej drogi do filozofii zarządzania
Stuart D. B. Picken
Międzynarodowy Uniwersytet Chrześcijański w Tokio , JaponiaAbstrakt
Główny cel artykułu ma wyjaśnić podstawowy zakres określający cechy japońskiego zarządzania w porównawczej perspektywie. Aby rozumieć określające cechy japońskiego zarządzania będzie tu na pewno pomocne przytoczenie podstawowego zarysu jego struktury hierarchicznej. Druga część niniejszego opracowania jest tematyka świadomości społecznej odpowiedzialności w japońskim zarządzaniu. Zarządzanie korporacjami wskutek tego może być postrzegane jako jeden aspekt kierowania społeczeństwem. Ci najbardziej krytyczni wobec Japonii, albo najbardziej cyniczny, zwykle sprzeczają się i wychodzą z ukrytego założenia modelu globalnej gospodarki, w którym, obecnie, Japonia jest odmieńcem. Modele globalnej gospodarki przekonywają w Zachodnich szkołach biznesu ale, niestety, czasami nie sprawdzają się w świecie realnym, szczególnie azjatyckim świecie. To samo może być powiedziane o teoriach zarządzania.
Słowa kluczowe:
Zarządzanie japońskie, globalna ekonomia, azjatycki styl zarządzania, odpowiedzialność społeczna w Japonii, kapitalistyczny system ekonomicznyBibliografia
Abegglen J. C., The Strategy of Japanese Business (Cambridge, Mass: Ballinger,1984).
Hirschmeier J. & Yui T., The Development of Japanese Business, 1600–1973 (Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1975).
Hutcheson F., Inquiry into the Original of our Ideas of Beauty and Virtue (London: Printed by J. Darby, 1725).
Kwan L. Y. , Forty Years of Political Discourses (Li Guang Yao, Sishi Nian Zheng Xuan, Singapore: United Press, 1995), pp. 581–82.
MacMurray J., The Self as Agent and Persons in Relation (Gifford Lectures delivered at the University of Glasgow, 1953–54, published by Faber, London, 1961).
Mohamad M. & Shintaro I., The Voice of Asia: Two Leaders Discuss the Coming Century (Tokyo & New York: Kodansha International, 1995).
Picken S., Ideology, Social Goals and Historical Change: Aspects of the Thought of Mao Zedong in Comparative Perspective’, NUCB Journal of Language, Culture and Communication, Vol. 3, No. 2, 2001, pp. 75–88.
Picken S., Modernization, Japan, China and the West: Comparative Observations, ICU Journal of Asian Cultural Studies, 1997.
Picken S., The Japanese model of the moral corporation in Finance and Ethics Quarterly (Edinburgh, 1995).
Roberts J. G., Mitsui: Three Centuries of Japanese Business (Tokyo: Weatherhill, 1975).
Russell O., The House of Mitsui (Westport: Greenwood Press, 1970).
Sakakibara E., Beyond Capitalism: The Japanese Model of Market Economics (Lanham, Maryland: University Press of America for the Economic Strategy Institute, 1993).
Yoshino M. Y., Japan’s Managerial System: Tradition and Innovation (Boston: MIT Press, 1968).
Międzynarodowy Uniwersytet Chrześcijański w Tokio
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.