Kompetencje w zarządzaniu ludźmi we współczesnych organizacjach

Bożena Włodarska

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie , Polska



Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie ważności wdrożenia systemu kompetencyjnego we współczesnych organizacjach, pokazanie jak ważne jest kształtowanie i doskonalenie kompetencji niezbędnych do pracy w każdej organizacji, oraz stworzenie konfigurowalnego i otwartego systemu zarządzania kompetencjami. W przedstawionej publikacji dominuje podejście metodologiczne i organizacyjne, szczególną uwagę zwrócono m.in. na strategiczny kontekst zasobów ludzkich, kompetencje firmy oraz doskonalenie kompetencji menedżerskich jako droga do osiągania przewagi konkurencyjnej organizacji. W obszarze przedstawionego tematu znajdują się współczesne organizacje, diagnoza sytuacji menedżer średniego i wyższego szczebla we współczesnej organizacji, badania pod kątem konkretnych kompetencji w zarządzaniu ludźmi oraz analiza zagadnień związanych z łączeniem kompetencji z zarządzaniem ludźmi. Zastosowana została analiza porównawcza modeli kompetencyjnych w różnych krajach a modeli kompetencyjnych we współczesnych organizacjach.

Słowa kluczowe:

kompetencje, organizacja, zarządzanie zasobami ludzkimi, menedżer, kapitał ludzki



Boyatzis R., The Compenent Manager. A Model for Effective Performance, John Wiley end Sons, New York,1982.

Byham W.C., Developing Dimension/Competency — Based Human Resource Systems, Development Dimensions International, 1996.

Crozier, M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, PWN, Warszawa, 1993.

Dejnaka A., Zasoby ludzkie-planowanie i zarządzanie, http://onepress.pl/książki/zaspiz.htm Domański, S.R., Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, Wydawnictwo Spis, Warszawa, 1993.

Drucker P. E, Praktyka zarządzania, http://www.mtbiznes.pl/a2-peter-drucker.htm

Fryczyńska M., Maria Jabłońska-Wołoszyn, Praktyczny przewodnik rozwoju zawodowego pracowników, Plac­ et, Warszawa, 2008.

Gick A., Tarczyńska M., Współczesne organizacje, wyzwania i zagrożenia, PWN, Warszawa, 1999.

Hrk Portal Rynku Pracy, Kompetencje uniwersalne czy szyte na miarę, http://hrk.pl.

Iacocca L, Autobiografia, Książka i Wiedza, Warszawa, 1990.

Janiszewska, M., Zarządzanie kompetencjami osób drogą do osiągania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, http://m ikro.univ.szczecin.pl/bp/pdf/97/18.pdf.

Juchnowicz M., Rostowski T, Zastosowanie macierzy kompetencji w praktyce, [w]: Dobij D (red.), Pomiar i roz­wój kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa, PFPK, Warszawa, 2003.

Kossowska, M., Sołtysińska I, Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2002.

Kotarbiński T, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław, 1958.

Levy-Leboyer, C, Kierowanie kompetencjami. Bilanse doświadczeń zawodowych, Poltex, Warszawa, 1997.

Lucia A.D., Lepsinger R., The Art and Science of Competency Models. Pinpointing Critical success Factors in Organization, Jossey-Bass/Pfeiffer, San Francisco, 1990.

Matczak, A, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa, 2001.

Matczak A. Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidu­alne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua, Warsza­wa, Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania UW, 2001.

McClland D.C. Identifying Competiences with Behavioral-Event Interviews. Psychologica Science, 9(5), 1998.

McClelland D., Testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist, nr 28,1-14,1973.

Moczydłowska J., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie, Difin, Warszawa, 2008.

Moczydłowska, J., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Difin, Warszawa, 2010.

Morita, A., http://szukaj.onet.pl/query.html?qt=akio%20morita.

Morgan, G., Obrazy organizacji, PWN, Warszawa, 1997.

Mróz, B., Kompetencje menedżerskie w rysunku projekcyjnym, W: Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Witkowski S.,A., Listwan T, (red.), Difin, Warszawa, 2008.

Oleksyn T, Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006.

Porter M., W: Kreatywne kierowanie, Penc J., Placet, Warszawa, 2000.

Pro firma, X Forum Zarządzania Kompetencjami, Warszawa, 05.2011.

Sadler, R, Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym, WPSB, Kraków, 1997.

Sidor-Rządkowska M., Zarządzanie kompetencjami — teoria i praktyka, http://www.pou.edu.pl.

Spencer L.M., Spencer S.M. Competence at Work. Models for Superior Performance. John Wiley end Sons Inc, New York, 1993.

Wawrzyniak, B., Zarządzanie kapitałem ludzkim a konkurencyjność firmy, „Master of Business Administra­ tion”, Warszawa,1992, nr 2.

Witkowski S.A., Listwan T. (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa, 2008.

Zawadzka A., M., (red.) Psychologia zarządzania w organizacji, PWN, Warszawa, 2020.

Pobierz


Opublikowane
2011-12-30


Włodarska, B. (2011). Kompetencje w zarządzaniu ludźmi we współczesnych organizacjach. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (17 (4), 116–124. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15718

Bożena Włodarska 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.