Zarządzanie wiedzą źródłem sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa na podstawie spółek typu spin
Patrycja Prusarczyk
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach , PolskaAbstrakt
Problematyka związana z funkcjonowaniem przedsiębiorstw typu „spin” stała się niezmiernie ważna, wraz z nasilaniem się skutków kryzysu gospodarczego. Tym samym, celem niniejszego opracowania, a jednocześnie elementem badań prowadzonych przez Autorkę jest analiza znaczenia zarządzania wiedzą w tworzeniu i powiększaniu kapitału intelektualnego organizacji typu spin. Konstrukcja niniejszego opracowania została podporządkowana tezie, że pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa we współczesnej gospodarce rynkowej jest ściśle związana z zachowaniami polskich menedżerów umiejętnie zarządzających wiedzą, którzy w odpowiedni sposób dokonują transferu technologii wraz z transferem know-how ukrytego w głowach badaczy.
Słowa kluczowe:
zarządzanie wiedzą, przedsiębiorczość, komercjalizacja, konkurencyjnośćBibliografia
ABC Przedsiębiorczości Akademickiej, red. A. Tomtas-Anders, Fundacja Rozwoju Regionów ProRegio, Poznań 2009.
Caputa W., Szwajca D., Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, CeDeWu, Warszawa 2010.
Dobija D., Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
Jarugowa A., Fijałkowska J., Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym. Koncepcje i praktyka, ODDK, Gdańsk 2002.
Kotarba W., Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji, PWE, Warszawa 2006.
Kossanowski J., Poradnik. Firmy typu „Spin-off” i „Spin-out” jako sposób komercjalizacji dóbr intelektualnych, Stowarzyszenie Integracja i Rozwój, Kielce 2009.
Kozłowski J., Polityka naukowa – polityka innowacyjna. Streszczenia wybranych publikacji zachodnich, KBN, Warszawa 1995.
Koźmiński A., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, PWN, Warszawa 2004.
Kwiatkowski S., Kamiński M., Knowledge cafe for Intellectual Entrepreneurship. Wiedza, Przedsiębiorczość, Bogactwo, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2006.
Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa 2000.
Low J., Kalafut P.C., Niematerialne wartości firmy. Ukryte źródła przewagi konkurencyjnej, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2004.
Najlepsze praktyki w zakresie współpracy ośrodków naukowych i biznesu przy wykorzystaniu środków UE, red. A. Gabryś, Fundacja Aurea Mediocritas, Warszawa 2008.
Otoliński E., Istota i kreowanie przedsiębiorczości, „Przegląd Organizacji” 1996, nr 9.
Piecuch T., Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne, C.H. Beck, Warszawa 2010.
Przybytniowski J.W., Edukacja ubezpieczeniowa i jej wpływ na świadomość ubezpieczeniową (wybrane problemy), „Rozprawy Ubezpieczeniowe” 2007, nr 1(2).
Przybytniowski J.W., Jakość usług a wybór kanału świadczenia usług ubezpieczeniowych [w:] Marketingowe i logistyczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem, red. St. Antczak, R. Demjaniuk, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistycznny w Siedlcach, Siedlce 2011.
Sanchez R., Heene A., Thomas H., Dynamics of Competence-Based Competition. Theory and Practice in the New Strategic Management, Pergamon, Elsevier Science Ltd., Oxford 1996.
Stewart T.A., Intellectual Capital: The Wealth of New Organization, Nicholas Brealey Publishing Ltd., London 1997.
Urbanek G., Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2008.
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.