Zobowiązywanie się do niewykonywania autorskich praw osobistych, a ochrona znaków towarowych

Karol Kozieł

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie , Polska

Maciej Kawecki

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie , Polska



Abstrakt

Autorzy w swojej pracy podjęli rozważania, dotyczące dopuszczalności umownej regulacji zobowiązania się do niewykonywania autorskich praw osobistych przez twórcę, w stosunku do tak szczególnego utworu jakim jest znak towarowy. Powyższe zagadnienie jest o tyle szczególne, że wykonywanie autorskich praw osobistych nie powinno ingerować w formę samego znaku, chociażby z uwagi na jego funkcję informacyjną wobec konsumentów. Uwzględniając powyższe, autorzy w niniejszej artykule starają się odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe jest informowanie o osobie twórcy znaku towarowego za pomocą środków przekazu nienaruszających znaku towarowego oznaczającego konkretny produkt - np. strona internetowa przedsiębiorcy lub portfolio twórcy.

Słowa kluczowe:

autorskie prawa osobiste, znaki towarowe



Barta J., Markiewicz R., w: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. J. Barta, R. Markiewicz, wyd. V, Warszawa 2011.

Barta J., Markiewicz R., Nowy nośnik informacji- nowe problemy, Rzeczpospolita, LEX 2012, nr 10644.

Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, LEX 2012 nr 109044.

Barta J., Markiewicz R., Erozja czy rozwój, Rzeczypospolita, Lex 2012, nr 32483 Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Warszawa 2013.

Błeszyński J., [w:] Szymanek T., Naruszenie praw na dobrach niematerialnych, Warszawa 2001.

Czub K., Prawa osobiste twórców dóbr niematerialnych. Zagadnienia konstrukcyjne, Warszawa 2011.

Czub K., O konstrukcji intelektualnych dóbr osobistych, ZNUJ, LEX 2012, nr 144424.

Kepiński M., w: System Prawa Prywatnego. T. 13. Prawo autorskie, red. J. Barta, Warszawa 2007.

Kotler P., Marketing, Northwestern Univeristy, Wydawca: Rebis Dom Wydawniczy, 2005.

Mordwiłko - Osajda J., Znak towarowy. Bezwzględne przeszkody rejestracji, Warszawa 2009.

Fezer K., Tagung der Europaischen Rechtsakademie zum „Spannungsverhaeltnis zwischen Gemaintschaftsmar- ken und Geschmacksmuster” GRUR Int 200, nr 1.

Nazaruk P., Komentarz do art. 58 k.c. [w:] J. Ciszewski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, Warszawa 2013.

Ritterman S., Komentarz do ustawy o prawie autorskim, Kraków 1937.

Rudnicki S., Komentarz do art. 58 k.c. [w:] S. Dmowski, S. Rudnicki, Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Cześć ogólna, Warszawa 2011.

Ślęzak P., Umowy w zakresie współczesnych sztuk wizualnych, LEX 2012 nr. 147014.

Traple E., System Prawa Prywatnego. T. 13. Prawo autorskie, red. J. Barta, Warszawa 2007.

Traple E., (red.), Prawo reklamy i promocji, Warszawa 2007.

http://www.cocacola.com.pl/historia.html http://www.chupachups.pl/history.html

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31


Kozieł, K., & Kawecki, M. (2014). Zobowiązywanie się do niewykonywania autorskich praw osobistych, a ochrona znaków towarowych. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (29 (4), 46–57. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ppe/article/view/15801

Karol Kozieł 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Maciej Kawecki 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.