Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach kryzysu
Beata Piasny
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAbstrakt
Procesy globalizacyjne wraz z kryzysem wprowadziły nowe uwarunkowania i wymagania wobec zarządzania, wymuszając konieczność ustawicznego dostosowywania się do coraz bardziej zmieniającego się i coraz bardziej złożonego otoczenia. Kryzys gospodarczy zawsze oznacza to samo: gwałtowne załamanie gospodarcze. Kryzys generuje poważne zagrożenia, ale równocześnie, wymuszając zmiany w otoczeniu i przekształcenia wewnątrz przedsiębiorstwa, stwarza nowe możliwości rozwojowe. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości zarządzania przedsiębiorstwem w okresie kryzysu, w szczególności wskazanie działań wspierających przedsiębiorstwo w trudnych czasach oraz umożliwiających wykorzystanie sytuacji kryzysowej jako elementu rozwoju i budowania konkurencyjności przedsiębiorstwa. Artykuł ma charakter przeglądowy i został oparty na analizie literatury przedmiotu oraz przemyśleniach własnych autorki.
Słowa kluczowe:
przedsiębiorstwo, kryzys, zarządzanieBibliografia
J.L. Bednarczyk, S.I. Bukowski, J. Misal, Współczesny kryzys gospodarczy, Cedewu, Warszawa 2009.
P. Chmielewski, Semantyka kryzysu, „Problemy Zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, nr 2 (2), Warszawa 2003.
C.B. Dobni, The Innovation Blueprint, „Business Horizons”, no. 49. (Crossref)
P. Drucker, Skuteczne zarządzanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
G. Gierszewska, Strategie kryzysowe w warunkach globalizacji, [w:] Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, red. B. Kozera, A. Zelek, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2002.
B. Glinka, S. Gudkova, Małe przedsiębiorstwa w sytuacjach kryzysowych, „Problemy Zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, nr 2 (2), Warszawa 2003.
B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa 2012.
R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
J.T. Hryniewicz, Nowa gospodarka w progu nowego kryzysu, „Przegląd organizacji”, nr 12, 2008. (Crossref)
L. Kim, Crisis Construction and Organizational Learning: Capability Building in Catching-up at Hyundai Motor, “Organizational Science”, 1998, nr 4. (Crossref)
J. Klimek, A co z naszą przedsiębiorczością?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
P. Kotler, Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004.
P. Kotler, J. A. Caslione, Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2009.
A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
NBP, Polska wobec światowego kryzysu gospodarczego, Warszawa 2009.
B. Nogalski, H. Marcinkiewicz, Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa 2004.
B. Nogalski, A. Szpitter, Model biznesu przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu. Odbudowa jego wartości, „Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego” nr 3/2, Sopot 2009.
P. Opala, K. Rybiński, Recesja puka do drzwi, ale kiedy się skończy, „Gazeta Prawna”, 5 stycznia 2009.
B. Siuta-Tokarska, Zarządzanie organizacją w czasie kryzysu – badania empiryczne przedsiębiorstw w Polsce w dobie globalnego kryzysu ekonomicznego z początku XXI wieku, „Problemy zarządzania”, Wydział Zarządzania UW, vol. 9, nr 1 (31), Warszawa 2011.
J. Skalik, Strategia przedsiębiorstwa w zarządzaniu kryzysowym, Difin, Warszawa 2005.
S. Slatter, A. Lovett, Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych, WIG- Press, Warszawa 2001.
Z. Ściborek, Uwarunkowania procesu zarządzania w kryzysie, [w:] Finanse i zarządzanie przedsiębiorstwem w czasie kryzysu, red. E. Orechwa-Maliszewska, J. Paszkowski, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2010.
J. Tokarski (red), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1980.
E. Urbanowska-Sojkin, Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
B. Wawrzyniak (red.), Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985.
B. Wawrzyniak (red.), Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje, badania, propozycje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985.
B. Wieczerzyńska, Kryzys w przedsiębiorstwie, Cedewu, Warszawa 2009.
A. Zelek, Źródła i objawy kryzysów przedsiębiorstw – raport z badań, [w:] Praktyka zarządzania kryzysem w przedsiębiorstwie, red. B. Kozera, A. Zelek, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2002.
A. Żołnierski, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii I Eksploatacji – PIB, Radom 2009.
W. Małecki (red.), Globalny kryzys finansowy a polska gospodarka, Vizja Press&it, Warszawa 2009.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.