Prawne aspekty zakładania szkół niepublicznych w polskim systemie oświaty
Emilia Czepczyńska
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawłą II , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-6940-5167
Abstrakt
W artykule przedstawiono prawne aspekty zakładania szkół niepublicznych w polskim systemie oświaty. Scharakteryzowane zostały podmioty uprawnione do tworzenia szkół niepublicznych, wskazane zostały warunki, jakie muszą spełnić osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego żeby móc starać się o założenie placówki oświatowej. Przede wszystkim zaś omówiono treść pierwszego statutu szkoły, który jest niezbędny do skutecznego jej utworzenia. Zaprezentowano także pod jakimi warunkami szkołę wpisuje się do ewidencji szkół niepublicznych, a także zasady udzielania szkole niepublicznej uprawnień szkół publicznych.
Słowa kluczowe:
szkoła, szkoła niepubliczna, statut, akt założycielski, system oświatyBibliografia
Barański A., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Szkoły niepubliczne. Przepisy i wyjaśnienia według stanu prawnego na dzień 31 grudnia 1997 r., Warszawa 1998.
Główny Urząd Statystyczny, Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2011/2012, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa 2012.
Olszewski A., Zakładanie szkoły przez osobę fizyczną lub prawną, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 9.
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2012.
Przyborowska B., Szkoły niepubliczne w Polsce. Oczekiwania i rzeczywistość, Toruń 1997.
Putkiewicz E., Wiłkomirska A., Szkoły publiczne i niepubliczne. Porównanie środowisk edukacyjnych, Warszawa 2004.
Sawisz A., Przeciw monopolowi w oświacie. O powstaniu i programie STO, [w:] Ku pedagogii pogranicza, red. Z.
Kwieciński, L. Witkowski, Toruń 1990.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawłą II https://orcid.org/0000-0002-6940-5167
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.