Czynniki motywacji wewnętrznej jako determinanta efektywności pracowników

Liliana Mierzwinska

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie , Polska
https://orcid.org/0000-0002-7329-261X

Beata Ujda-Dyńka


https://orcid.org/0000-0003-0064-6621


Abstrakt

W artykule podjęto próbę identyfikacji czynników motywacji wewnętrznej pracowników jako determinant efektywności pracy. W oparciu o badania empiryczne wskazano na motywatory pozafinansowe związane z warunkami pracy i relacjami w przedsiębiorstwie, co wynika z wpływu tej grupy czynników związanych z: odpowiednim kształtowaniem (wzbogacaniem) treści pracy, umiejętnym nagradzaniem, zainteresowaniem wykonywanymi zadaniami i zaspokajaniem potrzeby autonomii na zaistnienie i zwiększenie motywacji wewnętrznej. Wzrostowi efektywności pracowników służą wszelkie działania  skierowane na maksymalizację wartości kapitału ludzkiego, co odbywa się poprzez stosowanie takich działań personalnych, które są zorientowane na cały obszar kapitału ludzkiego, łącznie z obszarem motywacji wewnętrznej.

Słowa kluczowe:

motywacja wewnętrzna, efektywność pracy, zarządzanie kapitałem ludzkim

Bławat, F., Wasilczuk, J. (2004). Determinanty wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw, W: F. Bławat (red.), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (s. 23–44). Gdańsk: Scientific Publishing Group.

Chełpa, S. (2003). Celowy dobór prób badawczych w zarządzaniu kadrami – sens czy nonsens metodologiczny. Współczesne Zarządzanie, 4, 516.

Czerska, M., Rutka, R. (2009). Ocena systemu motywacji projektantów w branży IT. W: M. Gableta, A. Pietroń-Pyszczek (red.), Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji (s. 105-113). Seria: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 43. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Jaki, A. (2011). Paradygmat efektywności w zarządzaniu. Przegląd Organizacji, 4, 37. Kopertyńska, M. W. (2008). Wpływ zmian w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym przedsiębiorstwa na systemy motywowania pracowników. W: P. Wachowiak (red.), Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw (s. 113–121). Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. (Crossref)

Kozłowski, W. (2023). Zarządzanie motywacją pracowników. Warszawa: CeDeWu.

Krzyżanowski, L. (1994). Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipka, A., Król, M., Waszczak, S., Winnicka-Wejs, A. (2010). Kształtowanie motywacji wewnętrznej. Koszty jakości i ryzyko. Warszawa: Difin.

Mesjasz, J. (2011). Efektywność pracowników w perspektywie ekonomicznej i psychologicznej. W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi (s. 5360). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. doi: 10.18778/7525-546. (Crossref)

Mierzwińska, L., Pacek I. (2016). Proces motywacji w przedsiębiorstwie LIDL sp. z o.o. sp.k. W: P. Lenik (red.), Zarządzanie w sektorach prywatnym oraz publicznym (s. 195212). Krosno: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Pigonia w Krośnie.

Moczydłowska, J. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.

Reber, A. S. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Sekuła, Z. (2008). Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sikorski, C. (2004). Motywacja jako wymiana – modele relacji między pracownikiem a organizacją. Warszawa: Difin.

Pobierz

Opublikowane
2023-09-28


Mierzwinska, L., & Ujda-Dyńka, B. (2023). Czynniki motywacji wewnętrznej jako determinanta efektywności pracowników. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (3), 39–52. https://doi.org/10.31743/ppe.16372

Liliana Mierzwinska  liliana.mierzwinska@pans.krosno.pl
Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie https://orcid.org/0000-0002-7329-261X



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.