Metafora „wanny Taylora” – egzemplifikacją przemian we współczesnym zarządzaniu
Rafał Bielawski
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-6203-4367
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja koncepcji tzw. wanny Taylora. Jest to metaforyczne ujęcie przemian zachodzących w organizacji, zarówno w ujęciu makro, jak i mikro. Koncepcja pokazuje, jak na przestrzeni kilku stuleci zmieniała się organizacja, przedsiębiorstwa oraz rynki. W opracowaniu skoncentrowano się na najbardziej dynamicznym okresie ostatnich dziesięcioleci. Koncepcja „wanny Taylora” nie jest idealną deskrypcją rzeczywistości. Ma swoje zalety oraz wady. W tekście odniesiono się nie tylko do pozytywnych stron tej koncepcji. Wskazano także na jej pewne mankamenty.
Słowa kluczowe:
„wanna Taylora”, posttayloryzm, manufaktura, marketing 5.0, przemysł 4.0Bibliografia
Bennett, N., Lemoine, G. J. (2014). What VUCA Really Means for You. Harvard Business Review, 92(1/2), 1–7.
Bocheński, J. M. (1993). Sens życia i inne eseje. Kraków: „Philed”.
Chan Kim, W., Mauborgne, R. (2018). Przemiana Błękitnego Oceanu. Buduj pewność siebie, kreuj nowe możliwości i wzrastaj poza konkurencją (tłum. A. Doroba). Warszawa: MT Biznes.
Doguc, O. (2020). Robot Process Automation (RPA) and Its Future. W: Handbook of Re-search on Strategic Fit and Design in Business Ecosystems – Advances in E-Business Research (s. 469–492). Hershey: IGI Global. Pobrano z https://www.researchgate.net/publication/338302068_Robot_Process_Automation_RPA_and_Its_Future (11.10.2023). doi: 10.4018/978-1-7998-1125-1.ch021. (Crossref)
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2017). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Griffin, R. W. (2017). Podstawy zarządzania organizacjami (tłum. A. Jankowiak). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kłos, M. (2017). Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: CeDeWu.
Kotler, Ph., Kartajaya, H., Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0. Technologie next tech. Warszawa: MT Biznes.
Koźmiński, A. K., Piotrowski, W. (red.). (2013). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Martyniak, Z. (2002). Historia myśli organizatorskiej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Maryniarczyk, A. (2007). Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy. Seria: Zeszyty z Metafizyki 4. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Mazur, M. (1976). Cybernetyka i charakter. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Mintzberg, H. (1979). Structuring of Organization. A Synthesis of the Research. London: Prentice-Hall.
Moczydłowska, J. M. (2023). Przemysł 4.0 (?). Ludzie i technologie. Warszawa: Difin.
Mroziewski, M. (2018). Determinanty i funkcje metod zarządzania w aspekcie współczesnej metodologii zarządzania. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 45(118), 35–44.
Nalepka, A., Kozina, A. (2007). Podstawy badania struktury organizacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Perechuda, K. (red.). (2000). Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Placet”.
Pfläging, N. (2018). Organisation für Komplexität. Wie Arbeit wieder lebendig wird – und Höchstleistung entsteht (wyd. 4). München: Redline Verlag.
Różanowski, K. (2007). Sztuczna inteligencja: rozwój, szanse i zagrożenia. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki, 2, 109–135.
Strauss, W., Howe, N. (1992). Generations. The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: Harper Perennial.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa (tłum. A. D. Kamińska). Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Szpak, J. (2003). Historia gospodarcza powszechna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Vance, J. (2003). Chaplin. Genius of the Cinema. New York: Harry N. Abrams.
Weber, M. (1947). The Theory of Social and Economic Organization. London: William Hodge and Company.
Willkomm, D. (2021). Roadmap durch die VUCA-Welt Für Führungskräfte, Scrum Master und Agile Coaches. München: UVK Verlag.
Zakrzewska-Bielawska, A. (2014). Ewolucja struktur organizacyjnych – w drodze do elastyczności i innowacyjności. W: J. Lichtarski, S. Nowosielski, G. Osbert-Pociecha, E. Tabaszewska-Zajbert (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem – wiodące orientacje (s. 615–624). Seria: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 340. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. doi: 10.15611/PN.2014.340.55. (Crossref)
Zimniewicz, K. (2009). Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0002-6203-4367
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.