Efektywność zamówienia publicznego na ubezpieczenie podmiotu leczniczego
Abstrakt
Artykuł ma charakter oryginalnej pracy poświęconej efektywności zamówienia publicznego w procedurze udzielenia zamówienia publicznego na ubezpieczenia podmiotów leczniczych. Zasada efektywności jest nową zasadą sformułowaną w prawie zamówień publicznych. Zgodnie z jej treścią udzielenie zamówienia powinno się odbyć w sposób zapewniający najlepszą jakość oraz uzyskanie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków. Wszelkie działania zamawiającego powinny być prowadzone przez pryzmat ogólnych zasad Prawa zamówień publicznych, w tym zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, które stanowią fundament zasady efektywności. Efektywność zamówienia wyraża się w sporządzeniu analizy potrzeb i wymagań zamawiającego. Starannie sporządzona analiza stanowi punkt wyjściowy prawidłowego opracowania warunków zamówienia i uzyskania odpowiedniej efektywności zamówienia. Zamawiający musi także we właściwy sposób oszacować zamówienie i dokonać podziału na części w zależności od specyfiki zamówienia, tj. rodzajów kontraktowanych ubezpieczeń. Konieczny jest także wybór odpowiedniego trybu postępowania, przy czym dla kontraktowania usług ubezpieczenia często preferowane powinny być tryby negocjacyjne. Celem przeprowadzonych analiz jest zbadanie elementów postępowania wpływających bezpośrednio na efektywność w postępowaniach na udzielenie zamówienia publicznego w zakresie ubezpieczenia podmiotów leczniczych oraz możliwych do podjęcia działań zamawiających w celu jej zwiększenia. Zasięg badań obejmuje podmioty lecznicze i ubezpieczycieli działających na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od rozpoczęcia obowiązywania ustawy z dnia 11 września 2019 r. − Prawo zamówień publicznych. Powyższa tematyka nie jest szeroko poruszona w orzecznictwie i doktrynie, co wpływa pozytywnie na oryginalność wyników i znaczną wartość poznawczą.
Słowa kluczowe:
prawo zamówień publicznych, ubezpieczenia majątkowe, podmiot leczniczyBibliografia
Andała-Sępkowska, J., Bereszko, W. (2021). Prawo zamówień publicznych 2021. Praktyczny przewodnik. Warszawa: Wolters Kluwer.
Budzisz, R. (2018). Instytucjonalne formy wykonywania działalności leczniczej. W: R. Kubiak, L. Kubicki, E. Zielińska (red.), Pojęcie, źródła i zakres prawa medycznego (s. 371–686). System Prawa Medycznego, t. 1. Warszawa: Wolters Kluwer.
Dzierżanowski, W., Gawrońska-Baran, A. (2021). Charakter i znaczenie prawne trybu podstawowego udzielania zamówień małej wartości. Zamówienia Publiczne.
Doradca, 6. Pobrano z https://zamowieniapublicznedoradca.pl/charakter-i-znaczenie-prawne-trybu-podstawowego-udzielania-zamowien-malej-wartosci/ (21.05.2025).
Krzyżanowski, T. (2021). Analiza potrzeb i wymagań. Zamówienia Publiczne. Doradca, 6.
Michta, M. (2022). Podział zamówienia publicznego – kryteria jedności zamówienia. Finanse Komunalne, 1, 57–64.
Nowicki, P. (2019). Aksjologia prawa zamówień publicznych. Pomiędzy efektywnością ekonomiczną a instrumentalizacją. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”.
Stręciwilk, M. (2020). Szacowanie wartości zamówienia publicznego i konkursu w nowym PZP. LEX/el.
Szustakiewicz, P. (2007). Zasady prawa zamówień publicznych. Warszawa: Wydawnictwo Publicus.
Świś, C. (2021). Tryb podstawowy – ryzykowny wariant z art. 275 pkt 2 Pzp. Zamówienia Publiczne. Doradca, 7, 47−53.
Zaborowska, A. (2020). Analiza potrzeb zamawiającego. W: W. Dzierżanowski, M. Sieradzka, P. Szustakiewicz (red.), Leksykon zamówień publicznych (s. 28–29). Warszawa: Presscom.
Uczelnia Łazarskiego w Warszawie https://orcid.org/0009-0006-3213-7652
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.






