Modyfikacje asortymentowe w przedsiębiorstwach handlu detalicznego żywnością

Piotr Cyrek

Uniwersytet Rzeszowski , Polska
https://orcid.org/0000-0002-8306-1612


Abstrakt

W artykule analizie poddaje się proces zarówno modyfikacji zakresu asortymentowego poprzez identyfikację rozwiązań w procesie wzbogacenia oferty przedsiębiorstw handlu detalicznego żywnością o nowe pozycje towarowe, jak i przyczyny rezygnacji z takich działań. Podstawę wnioskowania stanowiły wyniki wywiadów bezpośrednich, realizowanych na przełomie 2015 i 2016 roku wśród 321 przedsiębiorców sfery handlu detalicznego, prowadzących działalność gospodarczą w województwie podkarpackim. Analizy prowadzone są zarówno w odniesieniu do ogółu podmiotów, jak i obiektywnych i subiektywnych przekrojów klasyfikacyjnych tych przedsiębiorstw według kryteriów: miejsca prowadzenia działalności, wielkości określonej liczbą pracujących, rentowności przychodów brutto, przestrzennego zasięgu oddziaływania, a ponadto subiektywnie określonej pozycji rynkowej, oceny sytuacji z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych i postrzegania zdolności do konkurowania. Skłonność do poszukiwania pozycji asortymentowych, które mogłyby znaleźć uznanie klientów, była wśród badanych dość powszechna, jednak realizacja tych poszukiwań przybierała relatywnie proste formy. Wykorzystywano głównie bezpośrednie rozmowy z klientami, znacznie rzadziej natomiast metody analityczne. Postawę pasywną motywowano dwoma naczelnymi powodami: małą powierzchnią sklepu oraz przekonaniem o właściwej strukturze asortymentu, uzupełnianymi niekiedy ograniczeniami finansowymi.

Słowa kluczowe:

handel detaliczny, oferta handlowa, asortyment, modernizacja asortymentu

Cox, R., & Brittain, P. (2000). Zarządzanie sprzedażą detaliczną. Warszawa, Polska: PWE.

Cyrek, P. (2018). Częstotliwość zmian w asortymencie przedsiębiorstw handlu detalicznego żywnością. Handel Wewnętrzny, 3(374), maj–czerwiec, 94–105.

Cyrek, P. (2017). Motywy wprowadzania nowych pozycji asortymentowych w podmiotach
handlu detalicznego żywnością. Marketing i Zarządzania, 2(48), 227–287. doi:10.18276/miz.2017.48–26.

Dekimpea, M. G., Gielens, K., Raju, J., & Thomase, J. S. (2011). Strategic Assortment Decisions in Information-Intensive and Turbulent Environments. Journal of Retailing, 87(1), S17–S28.

Diehl, K., & Poynor, C. (2010). Great Expectations?! Assortment Size, Expectations, and Satisfaction. Journal of Marketing Research, 67, kwiecień, 312–322.

Grzesiuk, A. (2000). Trafić z asortymentem. Marketing w Praktyce, 3(31), 35–38.

Hutt, M. D., & Speh, T. W. (1997). Zarządzanie marketingiem. Warszawa, Polska: PWN.

Kłosiewicz-Górecka, U. (2014). Zmiany w handlu w okresie spowolnienia gospodarczego. Marketing i Rynek, 7, 2–13.

Kobyłt, A. (2006). Kategoria produktów w jednostkach handlowych. Logistyka i Transport, 1(2), 27–33.

Kucharska, B. (2014). Przedsiębiorstwa handlu detalicznego wobec zmian w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 8, 867–872.

Łukasik, P. (2008). Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Lublin, Polska: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Mathmanna, F., Chylinski, M., de Ruyterc, K., & Higgins, E. T. (2017). When Plentiful Platforms Pay Off: Assessment Orientation Moderates the Effect of Assortment Size on Choice Engagement and Product Valuation. Journal of Retailing, 93(2), 212–227. doi: 10.1016/j.jretai.2017.02.001.

Mikołajczyk, J. (2008). Oferta asortymentowo-usługowa. W: M. Sławińska (red.), Kompendium wiedzy o handlu (ss. 128–134). Warszawa, Polska: PWN.

Mruk, H., & Rutkowski, I. P. (1999). Strategia produktu. Warszawa, Polska: PWE.

Olejniczak, T. (2008). Badanie postrzegania innowacji produktowych na rynku żywności. W: S. Kaczmarczyk & M. Schulz (red.), Zastosowania badań marketingowych w procesie tworzenia nowych produktów (cena, opakowanie, znak towarowy) (ss. 167–175). Toruń, Polska: Dom Organizatora.

Petrova, S. (2019). Determinants of choice of assortment size at a point of sale. Trakia Journal of Sciences, 17(1), 459–464. doi:10.15547/tjs.2019.s.01.075.

Pilarczyk, B., Sławińska, M., & Mruk, H. (2001). Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych. Warszawa, Polska: PWE.

Rajagopal, P. (2008). New Product Introduction and Seasonality Effect in Food Products Retailing. Journal of Food Products Marketing, 14(4), 54–75. doi: l0.1080/10454440801986355.

Ruiz-Real, J. L., Gázquez-Abad, J. C., Esteban-Millat, I., & Martínez-López, F. J. (2018).

Small vs. Large: how assortment size influences consumer loyalty. Journal of Marketing Trends, 5(2), kwiecień, 43–56.

Shankar, V., & Yadav, M. S. (2011). Innovations in Retailing – Editorial. Journal of Retailing, 87(1), S1–S2. doi: 10.1016/j.jretai.2011.04.004.

Sławińska, M. (2015). Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 49(1), 157–167.

Śmigielska, G., & Wiśniewska, S. (2016). Innowacje marketingowe w handlu detalicznym. Problemy Zarządzania, 14(1), 68–70. doi: 10.7172/1644–9584.57.3.

Tul-Krzyszczuk, A., & Krajewski, K. (2014). Innowacje w procesach dystrybucji i sprzedaży produktów żywnościowych. Marketing i Rynek, 6, 774–789.

Waniowski, P., Sobotkiewicz, D., & Daszkiewicz, M. (2010). Marketing. Teoria i przykłady. Warszawa, Polska: Wydawnictwo PLACET.

Whitley, S. C., Trudel, R., & Kurt, D. (2018). The Influence of Purchase Motivation on Perceived Preference Uniqueness and Assortment Size Choice. Journal of Consumer Research, 45(4), 710–724. doi: 10.1093/jcr/ucy031.
Pobierz

Opublikowane
2020-09-24


Cyrek, P. (2020). Modyfikacje asortymentowe w przedsiębiorstwach handlu detalicznego żywnością. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (4), 9–25. https://doi.org/10.31743/ppe.9941

Piotr Cyrek 
Uniwersytet Rzeszowski https://orcid.org/0000-0002-8306-1612



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.