Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide

Iryna Manczak

Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie , Poland
https://orcid.org/0000-0002-9661-9945

Maria Bajak


https://orcid.org/0000-0003-4769-7696

Katarzyna Sanak-Kosmowska


https://orcid.org/0000-0003-3701-8899


Abstract

Mobile technologies are widely used in the activities of cultural institutions. Among them, a special role is played by applications and software, which can not only improve and diversify a visit to an exhibition but also increase audience engagement. Technological solutions ensuring accessibility to an activity for people with disabilities play a special role. The key purpose of this article is to identify accessible amenities offered to disabled people through museum applications. The theoretical part of the article presents an overview of the literature on the concept of equal opportunities implemented by contemporary museums. The special role of mobile applications as support for disabled recipients of culture was also analyzed. The empirical part presents the results of author’s own research – an analysis of available amenities offered to people with disabilities through the Wilanów Guide museum application . In the course of the study it was found that museum mobile applications allow the implementation of useful amenities for people with disabilities, an example of which is the application made available by the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów.

Keywords:

Osoby z niepełnosprawnością, wyrównywanie szans, kultura, muzea, aplikacja mobilna

Bajak, M. (2019). Equal opportunities for people with disabilities in public institutions through beacons. Oxford Conference Series, 55-64.
Bajak, M. (2020). Beacons in marketing communication – in the light of consumer opinion research. Поведінка Споживача Та Управління Клієнтським Досвідом. Організаційний Комітет Конференції Голова Оргкомітету, 103-106.
Bajdor, P., Lis, T., Ptak, A. (2018). Aplikacje mobilne jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa – badanie wśród mikroprzedsiębiorstw. Przegląd Organizacji, 5, 54-60.
Barańska, K. (2013). Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych. Kraków: Attyka.
Bulisz, E. (2014). Realizacje konwencji gatunkowych w prasie kobiecej na przykładzie „Poradnika Domowego”. W: M. Kresa (red.), Młodzi o języku (s. 23-36). Warszawa: Instytut Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Chmielarz, W. (2016). Uwarunkowania technologii aplikacji mobilnych. W: W. Chmielarz (red.), Mobilne aspekty technologii informacyjnych (s. 51-65). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Darcy, S., McKercher, B., Schweinsberg, S. (2020). From tourism and disability to accessible tourism: a perspective article. Tourism Review, 75(1), 140-144.
De Rosset, A., Zielonka, K. (2016). Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?. Muzealnictwo, 57, 236-244.
Divisekera, S., Nguyen, V.K. (2018). Determinants of innovation in tourism evidence from Australia. Tourism Management, 67, 157-167.
Fijałkowski, W. (1980). Muzeum-rezydencja w Wilanowie, jego geneza, dzieje i współczesny stosunek do tradycji. Studia Wilanowskie, 6, 9-30.
Florek-Łuszczki, M., Lachowski, S. (2013). Działania instytucjonalne na rzecz osób niepełnosprawnych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19(4), 480-484.
Folga-Januszewska, D. (2015). Muzeum: fenomeny i problemy. Kraków: Universitas.
Frąckiewicz, E. (2015). Rola marketingu mobilnego w rozwoju przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39(2), 407-419.
Gaweł, Ł. (2019). Marketing w publicznych instytucjach kultury. W: Ł. Gaweł, F. Skowron, A. Szostak, Raport z projektu badawczego Krakowski odbiorca kultury (s. 119-129). Kraków: Attyka.
Gillovic, B., McIntosh, A. (2015). Stakeholder perspectives of the future of accessible tourism in New Zealand. Journal of Tourism Futures, 1(3), 223-239.
Gmiterek, G. (2017). Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach – przegląd i analiza polskich projektów. „e-mentor”, 2(69), 25-39. Pobrano z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/69/id/1296 (30.12.2020).
Graham, B. (2012). Transforming museums in the twenty-first century. Routledge: London-New York.
Holzen, A., Ondrus, J. (2011). Mobile application market: a developer’s perspective. Telematics and Informatics, 28(1), 22-31.
Jutrzyna, E. (2004). Uczestnictwo w kulturze osób niewidomych. W: Z. Konaszkiewicz (red.), Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych (s. 59-73). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej.
Kaczmarek, J. (2018). Muzeum jako przestrzeń sztuki, pamięci i dialogu. Przypadek najmniejszego muzeum świata. Pogranicze. Studia Społeczne, 34, 45-63.
Krishnasamy, R., Khan, S., Germak, C. (2018). Mixed reality game using bluetooth beacons for exhibitions. Proceedings of Proceedings of EVA London 2018, UK, 39-40.
Kubiak, K. (2015). Ocena wybranych aplikacji mobilnych w opinii użytkowników. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 41(2), 83-93.
Kucharzyk, R. (2012). O potrzebie socjolingwistycznego badania zmian w słownictwie gwarowym. W: H. Kurek (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym (s. 67-76). Kraków: Księgarnia Akademicka.
Łyda, K., Miłosz, M. (2017). Możliwości wykorzystania beaconów w reklamie. Journal of Computer Sciences Institute, 4, 6-81.
Maison, D. (2010), Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Majewski, P. (red.) (2013). Muzea i uczenie się przez całe życie – podręcznik europejski. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2019a). Zastosowanie beaconów w komunikacji marketingowej muzeów z osobami niepełnosprawnymi. Zarządzanie w Kulturze, 20(4), 551-564.
Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2019). Reasons to use beacon technology as a tool to study audience behaviour in museums. Cultural Management: Science and Education, 3(2), 83-94.
Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2020). Zastosowanie beaconów w komunikacji z niepełnosprawnym turystą kulturowym (na przykładzie muzeów miejskich). Turystyka Kulturowa, 5(116), 116-139. Pobrano z http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/1180/1014 (4.01.2021).
Matt, G. (2006). Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją kultury. Warszawa: Aletheia.
Mazan, F., Kovarova, A. (2015). A study of devising neural network based indoor localization using beacons. Computing and Information Systems Journal, 19(1), 15-20.
Mazurek, A. (2019). Dostępność teatrów publicznych dla osób z niepełnosprawnościami. Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo, 1(43), 59-72.
Mazurek-Łopacińska, K. (red.). (2005). Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2013). Turystyka kulturowa w dobie przyspieszonej zmiany. Problemy zarządzania, promocji i badań turystyki kulturowej w Polsce. Poznań: KulTour.
Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 3-51. Pobrano z http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume39/PSJ_13_3.pdf (30.11.2020).
Mościchowska, I., Rogoś-Turek, B. (2015). Badania jako podstawa projektowania user experience. Warszawa: PWN.
Murzyn-Kupisz, M. (2016). Instytucje muzealne z perspektywy ekonomii kultury. Kraków: Universitas.
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. (b.d.). Pobrano z https://www.wilanow-palac.pl/frekwencja_w_muzeum_palacu_w_wilanowie.html (7.04.2021).
Najda-Janoszka, M., Sawczuk, M. (2018). Museums as a research object in the strategic management field. Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers’ Demands, 17, 51-67.
Nowak, A. (2015). Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze. Chowanna, 1, 91-102. Olejnik, I., Kaczmarek, M., Springer, A. (2018). Badania jakościowe. Metody i zastosowania. Warszawa: CeDeWu.
Pałac Wilanów. (2020). Historia instytucji. Pobrano z https://www.wilanow-palac.pl/historia_muzeum.html (30.11.2020).
Pásková, M., Zelenka, J. (2018). How crucial is the social responsibility for tourism sustainability. Social Responsibility Journal, 15(4), 534-552.
Pater, B. (2017). Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Parezja, 1, 74-92.
Rottermund, A. (2015). Muzea – perspektywy. Muzealnictwo, 56, 3-15.
Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M., Filip, J., Kargula, N. (2018). Uwarunkowania i przesłanki wykorzystania beaconów w mobilnej komunikacji marketingowej. Marketing i Rynek, 10, 17-23.
Sobocińska, M. (2015). Uwarunkowania i perspektywy rozwoju orientacji rynkowej w podmiotach sfery kultury. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Spachos, P., Plataniotis, K.N. (2020). BLE beacons for indoor positioning at an interactive IoTbased smart museum. Institute of Electrical and Electronics Engineers System Journal, 14(3), 1-11.
Szabała, B. (2019). Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(4), 41-58.
Sznajder, A. (2014). Technologie mobilne w marketingu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business.
Ścibiorska-Kowalczyk, I. (2017). Konsumenci w turystyce muzealnej. Turystyka Kulturowa, 5, 60-73. Pobrano z http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/707 (30.11.2020).
Trejbal, J., Zelenka, J. (2019). Mobile technologies as support of travelling of people with disabilities. Czech Journal of Tourism, 8(1), 65-79.
United Nations. (2008). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York, UN. Pobrano z https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-personswith-disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities-2.html (30.12.2020).
United Nations. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Pobrano z https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E (7.04.2021).
White, H., Saran, A., Polack, S., Kuper, H. (2018). Rapid evidence assessment of ‘what works’ to improve social inclusion and empowerment for people with disabilities in low and middle income countries. New Delhi, Campbell Collaboration and London: International Centre for Evidence on Disability.
Wilanów Guide. (b.d.). Pobrano z https://www.wilanow-palac.pl/audioprzewodnik_i_aplikacje_mobilne.html (7.01.2021).
Woronowicz, S. (2014). Niepełnosprawność – wybrane zagadnienia społeczne i prawne. Warszawa: Biuro Analiz i Dokumentacji, Kancelaria Senatu.
Wróblewski, Ł. (2018). Consumer behaviour in the market of cultural services. American Journal of Arts Management, 1, 1-13.
Wysocki, M. (2009). Dostępna przestrzeń publiczna. Samorząd równych szans. Kraków: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.

Published
2021-06-17


Manczak, I., Bajak, M., & Sanak-Kosmowska, K. (2021). Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (2), 35–54. https://doi.org/10.31743/ppe.11894



License

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.