New competence of the chairman of the municipal council to give instructions to the employees of the municipal office regarding the powers of the mayor

Sylwia Dąbrowska

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Poland
https://orcid.org/0000-0003-2888-527X


Abstract

With the entry into force of the provisions of the Law of 11 January 2018 on amending certain laws to increase the participation of citizens in the process of election, operation and control of certain public bodies, the chairman of the municipal council received new powers. The competence of the chairman of the municipal council to give official instructions to the employees of the municipal office is limited to his tasks related to the organization of the work of the municipal council, not including the activity of the chairman of the establishing and controlling body as a councillor. The chairman of the municipal council is entitled to give official instructions to the employees of the municipal office performing organizational, legal and other tasks related to the functioning of the governing body, committees and councillors. The wording contained in the Municipal Self-Government Act that the chairman of the municipal council exercises the powers of an official superior in relation to the municipal office employee should be read strictly, taking into account the provisions of Article 21a of the Municipal Act.

Keywords:

Local government, commune, commune council, chairman of the council, official order

Supporting Agencies:

brak


Augustyniak M. [w:] M. Zdyb (red.), J. Stelmasiak (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2020.
Budzisz R. [w] B. Dolnicki. Pozycja ustrojowa organów jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2019.
Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Warszawa 2018.
Gajewski S. Komentarz do art. 21a ustawy o samorządzie gminnym [w] S. Gajewski, A. Jakubowski (red) Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz . Warszawa 2018. Legalis - wersja elektroniczna.
Gurdek M. Organy jednostek samorządu terytorialnego a organy administracji samorządowej, Przegląd Prawa Publicznego 2008, nr 9.
Martysz Cz., Komentarz do art. 19 [w:] B. Dolnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym Komentarz, Warszawa 2018.
Martysz Cz., Komentarz do art. 33 [w:] B. Dolnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym Komentarz, Warszawa 2018.
Sześciło D., Nowe narzędzia dla obywateli i radnych w samorządzie. Opinia w sprawie ustawy z 11 stycznia 2018 roku o zmianie ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (z wyłączeniem zmian w prawie wyborczym), Warszawa 2018. https://www.batory.org.pl/upload/files/Programy%20operacyjne/Masz%20Glos/Opinia%20prawna_Nowela%20Kw%20a%20Samorzad%20.pdf, wersja elektroniczna.
Szmulik B., K. Miaskowska-Daszkiewicz (red.), Administracji publiczna. Ustrój samorządu terytorialnego. Komentarz, tom III, Warszawa 2012.
Walczak P., Przewodniczący rady gminy jako zwierzchnik służbowy pracowników urzędu gminy, KZJSP rok 2018 numer 10 .
Wierzbica A., Komentarz do art. 33 [w:] B. Dolnicki (red.) Ustawa o samorządzie gminnym Komentarz, Warszawa 2018.
Złakowski Ł. Komentarz do art. 19 ustawy o samorządzie gminnym [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz z odniesieniami do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa, Warszawa 2011.

Published
2021-09-21


Dąbrowska, S. (2021). Nowa kompetencja przewodniczącego rady gminy do wydawania poleceń pracownikom urzędu gminy na tle uprawnień wójta. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, (3), 29–42. https://doi.org/10.31743/ppe.12662

Sylwia Dąbrowska  sylwia.anna.dabrowska@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II https://orcid.org/0000-0003-2888-527X



License

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.