Cultural conditioning of the knowledge management
Beata Piasny
The John Paul II Catholic University of Lublin , PolandAbstract
Organizations active in knowledge-based economy feel the need for intensive use of ever so fast growing results in science, technology, organization and management. In this situation, the creation of knowledge management systems opens up new possibilities for organizations and gives an opportunity to create and maintain advantage in competitive environment. Opinions that an organizational culture plays an important role in the process of knowledge management which can support creation and sharing of knowledge, but can also be a serious constraining factor are widespread today. The aim of the article is to show the relationships between knowledge management and organizational culture. This article is based on the available literature on this subject as well as the author’s own conceptions.
Keywords:
organisational culture, knowlegde management, the knowlegde-based economyReferences
Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge-How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press 1998.
Fazlagić J., Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą, „E-mentor” (2014) nr 1.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa 2004.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Warszawa 2008.
Hatch M.J., Teoria organizacji, Warszawa 2002.
Hofstede G., Kultury i organizacje, Warszawa 2000.
Koźmiński A.K., Jemielniak D., Latusek D., Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji, „E-mentor” (2009), nr 3.
Kukliński A., Kreowanie gospodarki opartej na wiedzy: polska droga z perspektywy OECD, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Materiały na konferencję, Warszawa 2001.
Leonard-Burton D, Wellsprings of Knowledge, Harvard Business School Press, Boston 1995. Murray P., Myers A., The facts about Knowledge. Information strategy – special report, 1997.
Ludwiczyński A., Rola doradztwa w budowaniu systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa 2003.
Mikuła B., Zarządzanie wiedzą klienta jako narzędzie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie, „E-mentor” (2016) nr 1. (Crossref)
Miroński J., Wyzwania zarządzania wiedzą w zespołach wirtualnych, „E-mentor” (2014) nr 5 (http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/57/id/1142 – dostęp 31.03.2016). (Crossref)
Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.
Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa 2000.
Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Warszawa 2000.
Schein E., Organizational Culture and Leadership, San Francisco 1992.
Sikorski C., Sztuka kierowania. Szkice o kulturze organizacyjnej, Warszawa 1986.
Sikorski C., Kultura organizacyjna, Warszawa 2002.
Smircich L., Concepts of culture and organizational analysis, „Administrative Science Quarterly” (1983) nr 3. (Crossref)
Stabryła A., Koncepcja zarządzania wiedzą i rozwojem przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” (2015), nr 1.
Suchodolski B., Wybrane instrumenty wspomagające zarządzanie wiedzą w polskich urzędach administracji samorządowej, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, (2015) nr 1.
Wawrzyniak B., Od koncepcji do praktyki zarządzania wiedzą, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Materiały na konferencję, Warszawa 2001.
The John Paul II Catholic University of Lublin
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






