Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą
Beata Piasny
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAbstrakt
Organizacje działające w gospodarce opartej na wiedzy odczuwają potrzebę intensywnego wykorzystania narastających w szybkim tempie rezultatów w nauce, technologii, organizacji i zarządzaniu. W tej sytuacji kreowanie systemów zarządzania wiedzą otwiera przed organizacjami nowe możliwości, stanowi podstawę tworzenia oraz utrzymania przewagi konkurencyjnej. Powszechne są dziś opinie, że ważną rolę w procesie zarządzania wiedzą odgrywa kultura organizacyjna, która może wspierać tworzenie i dzielenie się wiedzą, ale może również stanowić poważny czynnik ograniczający. Celem artykułu jest ukazanie związków zarządzania wiedzą z kulturą organizacyjną. Artykuł powstał w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu oraz przemyślenia własne autorki.
Słowa kluczowe:
gospodarka oparta na wiedzy, zarządzanie wiedzą, kultura organizacyjnaBibliografia
Davenport T.H., Prusak L., Working Knowledge-How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press 1998.
Fazlagić J., Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą, „E-mentor” (2014) nr 1.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa 2004.
Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Warszawa 2008.
Hatch M.J., Teoria organizacji, Warszawa 2002.
Hofstede G., Kultury i organizacje, Warszawa 2000.
Koźmiński A.K., Jemielniak D., Latusek D., Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji, „E-mentor” (2009), nr 3.
Kukliński A., Kreowanie gospodarki opartej na wiedzy: polska droga z perspektywy OECD, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Materiały na konferencję, Warszawa 2001.
Leonard-Burton D, Wellsprings of Knowledge, Harvard Business School Press, Boston 1995. Murray P., Myers A., The facts about Knowledge. Information strategy – special report, 1997.
Ludwiczyński A., Rola doradztwa w budowaniu systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Warszawa 2003.
Mikuła B., Zarządzanie wiedzą klienta jako narzędzie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa, Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie, „E-mentor” (2016) nr 1. (Crossref)
Miroński J., Wyzwania zarządzania wiedzą w zespołach wirtualnych, „E-mentor” (2014) nr 5 (http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/57/id/1142 – dostęp 31.03.2016). (Crossref)
Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.
Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Warszawa 2000.
Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie, Warszawa 2000.
Schein E., Organizational Culture and Leadership, San Francisco 1992.
Sikorski C., Sztuka kierowania. Szkice o kulturze organizacyjnej, Warszawa 1986.
Sikorski C., Kultura organizacyjna, Warszawa 2002.
Smircich L., Concepts of culture and organizational analysis, „Administrative Science Quarterly” (1983) nr 3. (Crossref)
Stabryła A., Koncepcja zarządzania wiedzą i rozwojem przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” (2015), nr 1.
Suchodolski B., Wybrane instrumenty wspomagające zarządzanie wiedzą w polskich urzędach administracji samorządowej, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, (2015) nr 1.
Wawrzyniak B., Od koncepcji do praktyki zarządzania wiedzą, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Materiały na konferencję, Warszawa 2001.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.






