The Wicked Acts of the Inhabitants of Sodom (Genesis 19:1-11) in the Interpretations of St. Augustine

Sylwester Jaśkiewicz

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-4941-3610


Abstract

The aim of the article is to present the behavior of the inhabitants of Sodom towards two travelers (angels) taken in overnight by Lot (Gen 19: 1-11), according to the teaching of St. Augustine. In the Bishop of Hippo we find a number of Latin terms describing this behavior: flagitiafacta malainiquitates et perversitatesscelera or peccatum. It is equally interesting to see the influence that Julian of the Eclanum had on Augustine's interpretation of the deeds of the Sodomites. It was mainly due to Julian that Augustine's assessment of the transgression of the men of Sodom perceptively shifted, from the sphere of general offenses against nature (contra naturam), to the sphere of sexual behavior, to become permanently and specifically associated with sexual intercourse with men.

Keywords:

złe czyny, Sodoma, św. Augustyn, Julian z Eklanum, pożądliwość

Augustinus, Adnotationes in Iob liber unus (PL 34, 825-886).

Augustinus, Confessionum libri tredecim (PL 32, 651-868); tł. Z. Kubiak: Św. Augustyn, Wyznania (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1978).

Augustinus, Contra Faustum Manichaeum libri triginta tres (PL 42, 207-518); tł. J. Sulowski: Św. Augustyn, Przeciw Faustusowi (PSP 56) (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1991).

Augustinus, Contra Gaudentium Donatistarum episcopum libri duo (PL 43, 707-752).

Augustinus, Contra Iulianum libri sex (PL 44, 641-874); tł. W. Eborowicz: Św. Augustyn, Przeciw Julianowi (PSP 19, z. 2) (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1977).

Augustinus, Contra Iulianum opus imperfectum (PL 45, 1049-1608).

Augustinus, Contra Maximinum haereticum arianorum episcopum libri duo (PL 42, 743-814).

Augustinus, Contra secundam Iuliani responsionem imperfectum opus (PL 45, 1049-1608) (Paris: Bibliothecae Cleri Universae 1865).

Augustinus, De civitate Dei libri viginti duo (PL 41, 13-804); tł. W. Kubicki: Św. Augustyn, Państwo Boże (Kęty: Derewiecki 1998).

Augustinus, De Haeresibus ad Quodvultdeum liber unus (PL 40, 147-170).

Augustinus, De mendacio liber unus (PL 40, 487-518).

Augustinus, Enarrationes in Psalmos (PL 36, 67-1028; PL 36, 1033-1966); tł. J. Sulowski: Św. Augustyn, Objaśnienia Psalmów (Ps 58-77 [PSP t. 39] Ps 124-150 [PSP t. 42], z. 1) (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1986).

Augustinus, Contra mendacium liber unus (PL, 40, 517-548).

Augustinus, Questionum in Heptateuchum libri septem (PL 34, 547-824); tł. J. Sulowski: Św. Augustyn, Problemy Heptateuchu (PSP 46, cz. I) (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1986).

Augustinus, Sermones (PL 38, 591-595).

Ambroży z Mediolanu, Hexaemeron; tł W. Szołdrski, (PSP 4) (Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1969).

Ambroży z Mediolanu, Listy T.3: 70-77; tł. P. Nowak (BOK) (Kraków: Wydawnictwo M 2012).

Ahren E., „The Sin of Sodom in Late Antiquity”, Journal of the History of Sexuality 27 (2018) no. 2, 209-233. (Crossref)

Anagnostou-Laoutides E., „Luxuria and Homosexuality in Suetonius, Augustine, and Aquinas”, The Mediaeval Journal 5 (2015) no. 2, 1-32. (Crossref)

Beatrice B.F., „Sessualità”, Dizionario patristico e di antichità cristiane (red. A. di Berardino) (Casale Monferrato: Casa Editrice Marietti 1983) v. 2, 3166-3171.

Burnell P., „Concupiscenza”, Dizionario patristico e di antichità cristiane (red. A. di Berardino) (Casale Monferrato: Casa Editrice Marietti 1983) v. 2, 443-448.

Campenhausen, Ojcowie Kościoła; tł. K. Wierszyłowski (Warszawa: Wydawnictwo Cyklady 1998).

Carden M., Sodomy. A History of a Christian Biblical Myth (London: Equinox Publishing Ltd. 2004).

Chadwick H., Augustyn; tł. T. Szafrański (Warszawa: Prószyński i S-ka SA 2000).

Cipriani N., „Agostino di Ippona”, Letteratura patristica (red. A. di Berardino, G. Fedaldo, M. Simonetti) (Roma: Edizioni San Paolo 2007), 38-51.

Coyle J.K., „Faustum Manichaeum, Contra”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 711-713.

Crompton L., Homosexuality and Civilization (Cambridige, Massachusetts and London: Harvard University Press, Belknap 2003). (Crossref)

Czym jest człowiek? (Ps 8,5). Zarys antropologii biblijnej (tł. H. Witczyk) (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 2019).

Danielou J., Święci ‹poganie› Starego Testamentu. Pisma wybrane (tł. Sz. Fedorowicz) (Kraków: Wydawnictwo WAM 2013).

De Margerie B., Introduction à l’histoire de l’exégèse. III. – Saint Augustin (Paris: Les Éditions du Cerf 2009).

Grassi, Sodoma. Persecuzioni, affetti, pratiche sociali (secoli V-XVIII) (Roma: Carocci editore S.p.A. 2019).

Grossi V., Leggere la Bibbia con S. Agostino (Brescia: Editrice Queriniana 1999).

Grossi V., „Sessualità”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 1305-1308.

Hogan L., „Homosexualität im Alten Und Neuen Testament”, Homosexualität aus katholischer Sicht (red. A. Laun) (Eichstätt: Franz-Sales-Ferlag 2001), 151-160.

Hunter D.G., „Etica sessuale”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 684-686.

Jordan M.D., The Invention of Sodomy in Christian Theology (Chicago: University of Chicago Press 1997).

Kornatowski W., Społeczno-polityczna myśl św. Augustyna (Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1965).

Lemański J, Księga Rodzaju rozdziały 11,27-36,43 (NKB.ST 1/2, red. i tł. J. Lemański) (Częstochowa: Św. Paweł 2014).

Lewandowski P., Grzech sodomii w przestrzeni politycznej, prawnej i społecznej polski nowożytnej (Wydawnictwo internetowe e-bookowo 2014).

Loader J.A., A Tale of Two Cities: Sodom and Gomorrah in the Old Testament, early Jewish, early Christian Traditions (Kampen: J.H. Kok Publishing House 1990).

Łupińki J., „The concubinage of St. Augustine”, Studia Teologiczne: Białystok, Drohiczyn, Łomża, 35 (2017), 261-279.

Pacioni V., „Ordine”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 1029-1030.

Piccolomini R., Monopoli N., L’attualità di Agostino. Commento alla Lettera apostolica «Agostino d’Ippona» di Giovanni Paolo II (Roma: Città Nuova Editrice 1976).

Skrzydlewski Wł.B., Etyka seksualna. Przemiany i perspektywy (Kraków: Wydawnictwo M 1999).

Sodoma distrutta. Le parole dei Santi e Papi contro l’omosessualismo (pref. lek. S. De Mari) (Cermentate: Edizioni Radio Spada 2018).

Spindelböck J., „Die sittliche Beurteilung der Homosexualität. Moralhistorische Anmerkungen zum christlichen Standpunkt”, Homosexualität aus katholischer Sicht (red. A. Laun) (Eichstätt: Franz-Sales-Ferlag 2001), 161-178.

„Tavola delle opere di Agostino. Note”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 66.

Vaccaro J.L., „Abramo”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 105.

van Fleteren F., „Confessiones (Le confessioni)”, Agostino. Dizionario enciclopedico (red. A.D. Fitzgerald, red. wł. L. Alici, A. Pieretti) (Roma: Città Nuova Editrice 2007), 448-457.


Published
2021-06-15


Jaśkiewicz, S. (2021). Złe czyny mieszkańców Sodomy (Rdz 19,1-11) w interpretacji św. Augustyna. Verbum Vitae, 39(1), 353–368. https://doi.org/10.31743/vv.12186

Sylwester Jaśkiewicz  sylwester.jaskiewicz@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin

Sylwester Jaśkiewicz, prezbiter diecezji radomskiej, absolwent Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie, doktor habilitowany nauk teologicznych. Od 2020 r. adiunkt dydaktyczno-badawczy Katedry Pneumatologii, Eklezjologii i Mariologii KUL. Autor publikacji z zakresu teologii dogmatycznej i spuścizny św. Augustyna.

https://orcid.org/0000-0002-4941-3610



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK