Medieval Clausulae of Rosary and Their Theological Content

Janusz Lekan

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0002-9589-9631


Abstract

This theological reflection focuses on one form of Marian devotion, the Rosary. This prayer, which has been known for centuries, has a deep theological meaning: it introduces the mysteries of salvation (doctrine) and is a form of meditative prayer (spirituality). As a prayer, it also needs renewal, as encouraged by Pope Paul VI in his exhortation Marialis cultus. The medieval forms of Clausular Rosary could become a way of renewing this prayer. However, before the historical and theological context of its origin is shown, it is necessary to point out the nature of Marian devotion and its place in Christian piety. After discussing the historical and theological context of how the clausulae were formed and the role of Dominic of Prussia in this process, the actuality of this prayer shall be emphasised by pointing out its theological richness: its biblical and contemplative value. The Clausular Rosary also has ecumenical value, since this form of prayer has strictly biblical roots: it contains the Angelic Salutation described in the Gospel of St. Luke and a reference to the mysteries of salvation accomplished by Jesus Christ. It is also a response to the popularity of meditation in the spirit of Eastern religions.

Keywords:

Christ, Mary, Rosary, Marian devotion, Dominic of Prussia, Adolf of Essen, clausulae, contemplation, Marialis Cultus



Balthasar, Hans Urs von. 1998. Medytacja chrześcijańska. Translated by Wiesław Szymona. Poznań: W drodze.

Bartnik, Czesław Stanisław. 2003. Dogmatyka katolicka. Vol. 2. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Beinert, Wolfgang, ed. 1992. Cześć Maryi dzisiaj: Propozycje pastoralne. Translated by Marek Węcławski. Theotokos 3. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Beinert, Wolfgang. 1993. Drogi i bezdroża mariologii. Translated by Juliusz Zychowicz. Biblioteka Maryjna 12. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Benedykt XVI. 2010. Adhortacja apostolska Verbum Domini. (= VD).

Blachnicki, Franciszek. 1978. “Oazowy różaniec.” Domowy Kościół: List miesięczny do wspólnot rodzinnych Ruchu Światło-Życie 15.

Chélini, Jean. 1995. Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu. Translated by Irena Wyrzykowska and Małgorzata Wyrzykowska. Warszawa: Pax.

Delius, Walter. 1963. Geschichte der Marienverehrung. München: Reinhardt.

Dominicus de Prussia. 2010. Liber experientiae. Vol. 1. Analecta Cartusiana 283.1. Salzburg: Institut für Anglistik und Amerikanistik, Universität Salzburg.

Dominicus de Prussia. 2013. Liber experientiae. Vol. 2. Analecta Cartusiana 283.2. Salzburg: Institut für Anglistik und Amerikanistik, Universität Salzburg.

Francisco. 2021. “Liberar la figura de María de la influencia de las mafias: Carta del Papa Francisco a la Pontificia Academia Mariana Internacional,” https://www.vaticannews.va/es/papa/news/2020-08/papa-francisco-carta-para-liberar-virgen-maria-mafias.html.

Górski, Karol. 1986. Zarys dziejów duchowości w Polsce. Kraków: Znak.

Jan Paweł II. 2002. List apostolskim Rosarium Virginis Mariae.

Jaromin, Joanna, Adam Dynak, Michał Baranowski, and Waldemar Linke. 2020. Różaniec odmawiany z Biblią: Biblia medytowana z różańcem. Warszawa: Kontras.

Klinkhammer, Karl Joseph. 1972. Adolf von Essen und seine Werke: Rosenkranz in der geschichtlichen Situation seiner Entstehung und in seinem bleibenden Anliegen, eine Quelleforschung. Frankfurter Theologische Studien 13. Frankfurt am Main: Knecht.

Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. 2001. Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii. (= DPLL), https://liturgista.pl/?page=liturgy_norms&content=document&label= 200112-17-C-KKB-DPLL.

Kongregacja Nauki Wiary. 1989. List do biskupów Kościoła katolickiego o niektórych aspektach medytacji chrześcijańskiej Orationis formas. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19891015_meditazione-cristiana_pl.html.

Kudasiewicz, Józef. 2002. Biblijna droga pobożności maryjnej. Z Biblią w Trzecie Tysiąclecie. Kielce: Jedność.

Lekan, Janusz. 2020. Matka uczniów Chrystusa: Studia mariologiczne. Poznań: Pallottinum.

Łaszewski, Wincenty. 2016. Wszystko o Różańcu, który może wszystko: Historia, święci, cuda, krucjaty. Warszawa: Fronda.

Madeja, Stanisław. 2004. “Główne linie teologiczne Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii.” Seminare 20:135–44. (Crossref)

Papieska Międzynarodowa Akademia Maryjna. 2008. “Matka Boże w badaniach teologicznych i w nauczaniu.” Salvatoris Mater 10 (1): 343–44. (= PMAM).

Paweł VI. 1974. Adhortacja apostolska Marialis cultus. (= MC).

Piotrowski, Piotr. 2021. “Pomorski reformator Różańca,” accessed October 21, 2021. https://gdansk.gosc.pl/doc/7176702.Pomorski-reformator-Rozanca.

Pius XII. 1946. “Epistulae. Philippinas Insulas. Ad Excmum P. D. Michaelem O’Doherty, Archiepiscopum Manilensem, ob Marialem Conventum tertio vertente saeculo a parta victoria « La Naval » celebrandum.” Acta Apostolicae Sedis 38:417–20.

“Różaniec – Klauzule Dominika z Prus.” 2016, accessed January 13, 2016. http://www.aniolbeskidow.pl/index.php/radio/modlitwy/rozaniec?start=2.

Scheffczyk, Leo. 2004. Maryja: Matka i Towarzyszka Chrystusa: Podręcznik mariologii. Translated by Joanna Tumielewicz. Kraków: Wydawnictwo M.

Scherschel, Rainer. 1982. Der Rosenkranz – das Jesusgebet das Westens. 2nd ed. Freiburg: Herder.

Siemieniewski, Andrzej, and Mirosław Kiwka. 2013. Chrześcijańska medytacja monologiczna: Źródła i aktualne pytania. De Fratrum Nostrorum Consilio. Wrocław: Tum.

Słomka, Walerian. 2002. “Jezus Chrystus.” In Leksykon duchowości katolickiej, edited by Marek Chmielewski, 376–78. Lublin: Wydawnictwo M.

Sobór Watykański II. 1965. Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium. (= KK).

Stinissen, Wilfrid. 2000. Ani joga, ani zen: Chrześcijańska medytacja głębi. Translated by Justyna Iwaszkiewicz. Poznań: W drodze.

Swend, Daniel. 2002. “Akt religijny.” In Leksykon teologii fundamentalnej, edited by Marian Rusecki, Krzysztof Kaucha, Ireneusz Sławomir Ledwoń, and Jacenty Mastej, 40–47. Lublin: Wydawnictwo M.

Szulc, Alicja. 2007. “Homo religiosus późnego średniowiecza. Bernardyński model dewocji masowej.” PhD diss., Uniwersytet Adama Mickiewicza.

Towarek, Piotr. 2021. “Modlitwa ‘Sub Tuum praesidium’: czas powstania, miejsce w liturgii oraz recepcja w kulturze muzycznej. Zarys problematyki.” Vox Patrum 80:239–68. https://doi.org/10.31743/vp.12929. (Crossref)

Wichowa, Maria. 2016. “Exhortatio ad paenitentiam Dominika z Prus (kartuza, 1382–1460) i dwie parafrazy tego dzieła w literaturze polskiej XVII wieku. Trzy nieznane utwory ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej.” Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej 66:155–75.


Published
2024-09-30


Lekan, J. (2024). Średniowieczne "clausulae" różańcowe i ich teologiczna treść. Verbum Vitae, 42(3), 583–603. https://doi.org/10.31743/vv.17309

Janusz Lekan  janusz.lekan@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin

 

 

https://orcid.org/0000-0002-9589-9631



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK