God’s “Wrath” according to St. Thomas Aquinas

Stanisław Zarzycki

John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
http://orcid.org/0000-0003-3653-0639


Abstract

The article starts with the question: Can God be angry with man? in attempting to explore the issue of God’s wrath. The problem of knowing God is taken as the point of departure. The existential “otherness” between God and man is one reason why God’s emotionality, including anger, cannot be discussed in isolation but only by analogy to man’s anger. Therefore, the explication of God’s “wrath” demands first of all a synthetic presentation of man’s anger, including its origins, types and functions. In the second half of the article, the author presents the notion of God’s wrath in a metaphorical sense, shedding some light upon its object and purpose. He explains the nature of God’s wrath toward pagans, who relied on human wisdom, and then toward Jews, who placed their trust in the value of the Law of Moses. The wrath of Christ is shown within the framework of the mystery of incarnation, the reality of the humanity of Christ, and His attitude toward certain categories of people. In its conclusion, the article first presents the way of “mitigating” God’s wrath, according to Aquinus, through the satisfaction for the sins of humanity performed by Christ in His passion and the sacrifice of the cross, and then compares this interpretation of overcoming God’s “wrath” with the viewpoints of other theologians. 

Keywords:

knowing God, the wrath of Christ, God’s “wrath”, God’s goodness, satisfaction

Augustinus, In Joannis Evangelium Tractatus (PL 35,1379-1976) ; tł. polskie: Augustyn, Homilie na Ewangelie i Pierwszy List św. Jana (tł. W. Szołdrski – W. Kania) (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 15; Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej 1977).

Augustinus, De libero arbitrio (PL 32,1221-1310); tł. polskie: Augustyn, „O wolnej woli” [w:] Augustyn, Dialogi filozoficzne (tł. A. Trąbala) (Kraków: Wydawnictwo Znak 1999) 487-649.

Augustinus, De Cititate Dei (PL 41,13-804); tł. polskie: Augustyn, Państwo Boże (tł. W. Kubicki) (Kęty: Wydawnictwo ANTYK 1998).

Balthasar H.U. von, „Crucifixus etiam pro nobis”, Communio Krzyż Chrystusa 4 (1981) 18-28.

Balthasar H.U. von, Teodramatyka (tł. W. Szymona) (Kraków: Wydawnictwo M 2003) II.

Balthasar H.U. von, Teologa Misterium Paschalnego (tł. E. Piotrowski) (Kraków: Wydawnictwo WAM 2001).

Bejze B., „Filozoficzne rozumienie istoty Boga”, O Bogu i człowieku. Problemy filozoficzne (red. B. Bejze) (Warszawa: Wydawnictwo SS. Loretanek-Benedyktynek 1968) 105-120.

Cantalamessa R., Nasze życie poddane Chrystusowi (tł. M. Paździor) (Kraków: Wydawnictwo M 1995).

Hryniewicz W., Chrystus nasza Pascha. Zarys chrześcijańskiej teologii paschalnej (Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1987) I.

Galot J., „La realité de la souffrance de Dieu”, Nouvelle Revue Théologique 101 (1979) 224-245.

Galot J., Wybrane zagadnienia z teologii współczesnej (tł. J.D. Szczurek) (Kraków: Wydawnictwo WAM 1994).

Gilson É., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu (tł. J. Rybałt) (Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1998).

Jaroszyński P., „Metafora a prawda”, Roczniki Filozoficzne 39-40 (1991-1992) 337-345.

Huzarek T., Tomasza z Akwinu teoria afektywnego poznania Boga oraz jej filozoficzne i teologiczne założenia (Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2012).

Krąpiec M.A., „Rola analogii w teologii”, Dogmatyka katolicka. Tom Wstępny (red. W. Granat) (Lublin: TN KUL 1965) 163-178.

Marciniak K, „Św. Anzelm z Canterbury (1033-1109)”, Drogi zbawienia. Od Biblii do Soboru (red. B. Przybylski) (Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha 1970) 387-392.

Miggelbrink R., Gniew Boży. Znaczenie pewnej gorszącej tradycji biblijnej (tł. A. Wałęcki) (Kraków: Wydawnictwo WAM 2005).

Nicolas J.-H., Sintesi dogmatica. Dalla Trinità alla Trinità (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 1991) I.

Dionysius Areopagita, De Coelesti Hierarchia (Paris: J.-P Migne 1857); tł. polskie: Pseudo-Dionizy Areopagita, „Hierarchia niebiańska”, [w:] Pseudo-Dionizy Areopagita, Pisma teologiczne (tł. M. Dzielska) (Kraków: Wydawnictwo ZNAK 1999) II, 45-114.

Romaniuk K., List do Rzymian. Wstęp – przekład z oryginału (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1978).

Seidl H., „De l’immutabilité de Dieu dans l’act de la création et dans la relation avec les hommes”, Revue Thomiste 9 (1987) 615-629.

Tauler J., Kazania (tł. W. Szymona) (Poznań: W drodze 1985).

Thomas Aquinas, Liber de Veritate Catholicae Fidei contra errores Infidelium qui dicitur summa contra gentiles (red. C. Pera – P. Marc – P. Caramello) (Turin – Rome: Marietti 1961) I-III; tł. polskie: Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi (tł. Z. Włodek – W. Zega) (Poznań: W drodze 2003) I-II.

Thomas Aquinas, Summa theologica (Taurini: Marietti 1939); tł. polskie: Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna (Londyn: Ośrodek Wydawniczy „Veritas” 1962-1986) I-III.

Thomas Aquinas, Super Epistolam ad Romanos (red. R. Cai) (Turin: Marietti 1953); tł. polskie: Tomasz z Akwinu, Wykład Listu do Rzymian (tł. J. Salij) (Poznań: W Drodze 1987).

Torrell J.P., Święty Tomasz z Akwinu. Mistrz duchowy (tł. A. Kuryś) (Poznań – Warszawa: Wydawnictwo W drodze 2003).

Woroniecki J., Katolicka etyka wychowawcza (Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1986) II.


Published
2018-03-05


Zarzycki, S. (2018). "Gniew Boga" według św. Tomasza z Akwinu. Verbum Vitae, 33, 385–421. https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.15

Stanisław Zarzycki  zastan@wp.pl
John Paul II Catholic University of Lublin
Ks. Stanisław T. Zarzycki, pallotyn, doktor habilitowany nauk teologicznych, profesor KUL, pracownik naukowy Instytutu Teologii Duchowości KUL. Autor kilku książek z zakresu teologii duchowości, m.in.: Dietricha von Hildebranda filozoficzno-teologiczne podstawy duchowości serca (Lublin: RW KUL 1997), Rozwój życia duchowego i
afektywność (Lublin: Wydawnictwo KUL 2008).
http://orcid.org/0000-0003-3653-0639



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK