Is Wrath Always a Sin?

Janusz Królikowski

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Poland
http://orcid.org/0000-0003-3929-6008


Abstract

The question of wrath constitutes an essential problem which for centuries has found its place at the centre of philosophical and theological reflection. Wrath has been described as one of the most destructive of spiritual vices. Assuming this point of view, Christian tradition posed a question long ago as to whether such a unilateral answer is sufficient. Consider that even God is sometimes wrathful, that Christ focused his wrath on the merchants in the temple, and that man and the world will suffer His wrath on the day of judgment. Saint Gregory the Great stated explicitly that wrath, used in a just cause, may be a manifestation of zeal. Saint Thomas Aquinas, in the context of medieval tradition, which devoted a lot of attention to capital vices, demonstrated coherently that wrath can be decent, and in some cases plays an irreplaceable role. Therefore, even a “holy wrath” is possible.

Keywords:

cardinal vices, wrath, sin, virtue



Alexander Halensis, Summa theologica seu sic origine dicta „Summa fratris Alexandri” (Quaracchi: Collegio San Bonaventura 1930) III.

Aristoteles, De Ethica Nicomachea, [w:] Aristote, Éthique de Nicomaque (red. J. Voilquin) (Paris: Garnier 1950); tł. polskie: Arystoteles, Dzieła wszystkie (Etyka nikomachejska, Etyka wielka, Etyka eudemejska, O cnotach i wadach) (tł. D. Gromska – L. Regner – W. Wróblewski) (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1996) V, 77-300.

Evagrius Ponticus, Antirrheticus (red. W. Frankenberg) (Abhandlungen der königlichen Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen. Philologisch-historische Klasse Neue Folge XIII, 2; Berlin: Weidmannsche Buchhandlung 1912) 472-545; tł. polskie: Pisma ascetyczne (tł. B. Spieralska – L. Nieścior) (ŹM 36; Kraków – Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów 2016) II, 149-221.

Gregorius Magnus, Moralia in Job (red. A. de Gaudemaris) (SCh 32bis; Paris: Cerf 1975); tł. polskie: Grzegorz Wielki, Moralia. Komentarz do Księgi Hioba (tł. T. Fabiszak – A. Strzelecka – R. Wójcik) (ŹM 39; Kraków – Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów 2006) I.

Ioannes Cassianus, Institutiones coenobiticae (red. J.-C. Guy) (SCh 109; Paris: Cerf 1965).

Ioannes Climacus, Scala Paradisi (red. P. Trevisan) (Corona Partrum Salesiana, Series Graeca, 8-9; Torino: SEI 1941); tł. polskie: Jan Klimak, Drabina raju (tł. W. Polanowski) (Kęty: Wydawnictwo Marek Derewicki 2011).

Lactantius, De ira Dei (red. Ch. Ingremeau) (SCh 289; Paris: Cerf 1982); tł. polskie: Laktancjusz, Pisma wybrane (tł. J. Czuj) (BOK 16; Poznań: Jan Jachowski, Biblioteka Uniwersytecka 1933) 161-207.

Martinus Bracarensis, De ira (red. P. Farmhouse Alberto) [w:] Mediaevalia. Textos e estudios 4 (1993) 144-165.

Seneca, De ira, [w:] Seneca, I dialohi (red. N. Sacerdoti) (Milano: Istituto Editoriale Italiano 1968) I, 117-335; tł. polskie: Seneka, Pisma filozoficzne (tł. L. Joachimowicz) (Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1965) I, 244-424.

Thomas de Aquino, Commentum in III Sententiarum (Parma: Typis Petri Fiaccadori 1858) II.

Thomas de Aquino, Summa theologica (Paris: P. Lethielleux 1887) III.

Thomas de Aquino, De malo [w:] Tommaso d’Aquino, Il male. Testo latino a fronte (red. E. Fiorentino) (Milano: Rusconi 1999).

Guillelmus Altissiodorensis, Summa aurea (red. J. Ribaillier) (Paris: CNRS – Grottaferrata: Collegio San Bonawentura 1984) II.

Cazelles H., La Bible et son Dieu (Paris: Desclée 1989).

Miggelbrink R., Gniew Boży. Znaczenie pewnej gorszącej tradycji biblijnej (tł. A. Wałęcki) (Kraków: Wydawnictwo WAM 2005).

Królikowski J., Saligia. Wady główne wciąż aktualne (Kraków: Wydawnictwo Dehon 2017).

Leon-Dufour X., „Gniew”, Słownik teologii biblijnej (red. X. Léon-Dufour; tł. i oprac. K. Romaniuk) (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1985) 286-293.

Mróz M., Tajemnica ludzkiej nieprawości. Aktualność nauki św. Tomasza z Akwinu o złu moralnym i wadach głównych (Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2010).

Veghetti M., „Passioni antiche: l’io collerico”, Storia delle passioni (a cura di S. Veghetti Finzi) (Roma – Bari: Laterza 1995) 39-73.


Published
2018-03-05


Królikowski, J. (2018). Czy gniew zawsze jest grzechem?. Verbum Vitae, 33, 445–461. https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.17

Janusz Królikowski  jkroliko@poczta.onet.pl
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Ks. Janusz Królikowski, kapłan diecezji tarnowskiej, dr hab. w zakresie teologii dogmatycznej, prof. UPJPII, kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej, dziekan Wydziału Teologicznego Sekcja w Tarnowie (UPJPII). http://orcid.org/0000-0003-3929-6008



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK