Literatura mądrościowa a Boecjuszowe "O pocieszeniu jakie daje filozofia"

Agnieszka Kijewska

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polska
https://orcid.org/0000-0003-1843-538X


Abstrakt

W tym artykule starałam się zarysować liczne analogie pomiędzy myślą Boecjusza a tym, co zawiera Księga Mądrości. Punktem wyjścia tych rozważań jest fakt, że w Boecjuszowym O pocieszeniu, jakie daje filozofia znajduje się bezpośredni cytat z Księgi Mądrości (8,1). Wydobywane w toku analiz podobieństwa i analogie dotyczą przede wszystkim kwestii etycznych: problemu relacji człowieka do Boga, ludzkiego cierpienia oraz kwestii zła. W kontekście najbardziej palących zagadnień, jakie jawią się w studiach nad myślą Boecjusza, jak kwestia jego chrystianizmu czy miejsca jego edukacji, być może, na bazie tych analogii, będzie można przybliżyć się nieco do rozwiązania tych problemów.

Słowa kluczowe:

Chrystianizm Boecjusza, platonizm Boecjański, Księga Mądrości, problem zła



Aitken, J.K. – Matusova, E., „The Wisdom of Solomon”, The Oxford Handbook of Wisdom and the Bible (red. W. Kynes) (Oxford: Oxford University Press 2021) 599–616. (Crossref)

Astell, A., Job, Boethius, and Epic Truth (Ithaca, NY – London: Cornell University Press 1994). (Crossref)

Burkes, S., „Wisdom and Apocalyptycism in the Wisdom of Solomon”, The Harvard Theological Review 95/1 (2002) 21–44.

Cessario, R., „Boethius, Christ and the New Order”, New Directions in Boethian Studies (red. N.H. Kaylor – P.E. Philips) (Kalamazoo, MI: Western Michigan University Press 2007) 157–168.

Chadwick, H., Boethius. The Consolations of Music, Logic, Theology, and Philosophy (Oxford: Clarendon 1981).

Chenu, M.-D., La théologie au douzième siècle (Paris: Vrin 1966).

Courcelle, P., „Boèce et l’école de Alexandrie”, Mélanges de l’Ecole française de Rome 52 (1935) 185–223. (Crossref)

Courcelle, P., La «Consolation de Philosophie» dans la tradition littéraire (Paris: Études augustiniennes 1967).

Crawford, S.W., „Lady Wisdom and Dame Folly at Qumran”, Dead Sea Discoveries 5/3 (1998) 355–366. (Crossref)

Dronke, P., Verse with Prose from Petronius to Dante. The Art and Scope oft he Mixed Form (Cambridge, MA: Harvard University Press 1994). (Crossref)

Galonnier, A., Boèce. Opuscula sacra. I. Capita dogmatica (Traités II, III, IV) (Louvain-la-Neuve – Paris: Peeters 2007).

Helleman, W.E., The Feminine Personifications of Wisdom. A Study of Homer’s Penelope, Cappadocian Macrina, Boethius’ Philosophia, and Dante’s Beatrice (Lewiston, NY – Queenston – Lampeter: Mellen 2009).

Jeauneau, É., „Macrobe, source du palatonisme chartrain”, «Lectio philosophorum». Recherches sur l’école de Chartres (Amsterdam: Hakkert 1973) 279–300.

Kaylor, N.H. – Phillips, Ph.E. (red.), A Companion to Boethius in the Middle Ages (Leiden – Boston, MA: Brill 2012). (Crossref)

Kijewska, A., „Divine Logos in the Heart of Boethius’s Path toward Summum Bonum”, Revista española de Filosofia Medieval 21 (2014) 39–52. (Crossref)

Kijewska, A., „Filozofia Boecjusza – pomiędzy terapią a ćwiczeniem duchowym”, Acta Mediaevalia 15 (2002) 45–59.

Kijewska, A., „Mathematics as a Preparation for Theology: Boethius, Eriugena, Thierry of Chartres”, Boèce ou la chaîne des savoir. Actes du colloque international de la Fondation Singer-Polignac (red. A. Galonnier) (Louvain-la-Neuve: Editions de l’Institut Supérieur de Philosophie, Louvain – Paris: Peeters 2003) 625–647.

Kijewska, A., „Platonizm średniowieczny”, Dydaktyka filozofii. X. Historia filozofii (red. S. Janeczek – A. Starościc) (Lublin: Wydawnictwo KUL 2020) 355–378.

Kijewska, A., „Skandal zła: «Jeśli Bóg jest, to skąd zło? I dobro skąd, jeśli Boga nie ma?», Jeżeli Bóg istnieje…Wolność człowieka a hipoteza teistyczna. Studia i eseje (red. A.P. Stefańczyk) (Lublin: TN KUL 2018) 29–54.

Kijewska, A., Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja (Kęty: Derewiecki 2011).

Kijewska, A., Święty Augustyn (Warszawa: Wiedza Powszechna 2007).

Kloppenborg, J.S., „Isis and Sophia in the Book of Wisdom”, The Harvard Theological Review 75/1 (1982) 57–84. (Crossref)

Kolarcik, M., „Sapiential Values and Apocalyptic Imagery in the Wisdom of Salomon”, Studies in the Book of Wisdom (red. G.G. Xeravits – J. Zsengellér) (Leiden – Boston, MA: Brill 2010) 23–36. (Crossref)

Kucz, A., Dyskurs z Filozofią w „Consolatio philosophiae” Boecjusza (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005).

Kurdziałek, M., „Odbiór Boecjuszowej Zachęty w XII wieku”, M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem (Lublin: TN KUL 1996) 75–98.

Léon-Dufour, X. (red.), Słownik teologii biblijnej (tł. K. Romaniuk) (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1982).

Liebeschütz, H., „Western Christian Thought from Boethius to Anselm”, The Cambridge History of Later Greek and Early Medieval Philosophy (red. A.H. Armstrong) (Cambridge: Cambridge University Press 1967) 535–639.

Magee, J., „Note on Boethius’ Consolatio I. 1, 5; 3. 7. A new biblical paralel”, Vigiliae Christianae 42 (1988) 79–82. (Crossref)

Malewska, H., Przemija postać świata. I. Pokój (Warszawa: Pax 1954).

Marenbon, J. (red.), The Cambridge Companion to Boethius (Cambridge: Cambridge University Press 2009). (Crossref)

Marenbon, J., Boethius (Oxford: Oxford University Press 2003). (Crossref)

Nobile, M., „The Hereafter in the Book of Wisdom (Wisdom 1–3)”, Wisdom for Life (red. N. Calduch- Benages) (Berlin: De Gruyter 2014) 250–259. (Crossref)

Olson, P.A., The Journey to Wisdom. Self-Education in Patristic and Medieval Literature (Lincoln, NE: University of Nebrasca Press 1995);

Piętka, R., „Satyra menippejska i późnoantyczne prosimetrum łacińskie”, Meander 56/3–4 (2001) 267–276.

Poniży, B., Księga Mądrości (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).

Reale, G., Historia filozofii starożytnej (tł. E. Zieliński) (Lublin: RW KUL 1999) IV.

Reiss, E., Boethius (Boston, MA: Twayne 1982).

Relihan, J.C., The Prisoner’s Philosophy. Life and Death in Boethius’s „Consolation” (Notre Dame, IN: Notre Dame University Press 2007).

Shanzer, D., „Haec quibus uteris verba: The Bible and Boethius’ Christianity”, The Power of Religion in Late Antiquity (red. N. E. Lensky – A. Cain) (Farnham: Ashgate 2009).

Shanzer, D., „Interpreting the Consolation”, The Cambridge Companion to Boethius (red J. Marenbon (Cambridge: Cambridge University Press 2009) 228–254. (Crossref)

Silk, E.T., „Boethius’s Consolatio Philosophiae as a Sequel to Augustine’s Dialogues and Soliloquia”, Harvard Theological Review 32/1 (1939) 19–39. (Crossref)

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, wyd. 10 (Warszawa: PWN 1983) I–III.

Tiuryn. T., Boecjusz i problem uniwersaliów (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2009).

Van Leeuwen, R., „Theology: Creation, Wisdom, Covenant”, The Oxford Handbook of Wisdom and the Bible (red. W. Kynes) (Oxford: Oxford University Press 2021) 65–80. (Crossref)

de Vogel, C., „Boethiana I”, Vivarium 9 (1971) 49–66. (Crossref)

Winston, D., „The Book of Wisdom’s Theory of Cosmogony”, History of Religions 11/2 (1971) 185–202. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2021-09-30


Kijewska, A. (2021). Literatura mądrościowa a Boecjuszowe "O pocieszeniu jakie daje filozofia". Verbum Vitae, 39(3), 1025–1050. https://doi.org/10.31743/vv.12863

Agnieszka Kijewska  agnieszka.kijewska@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Agnieszka M. Kijewska – prof. dr hab., filozof, mediewista; kierownik Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W obszar jej zainteresowań wchodzą studia nad starożytną i średniowieczną filozofią neoplatońską, głównie myślą św. Augustyna, Boecjusza, Jana Szkota Eriugeny, szkoły w Chartres, Wiktorynów, Mikołaja z Kuzy.

KUL - Wydział Filozofii - prof. dr hab. Agnieszka M. Kijewska

Speculum philosophiae » Serwis historyczno-filozoficzny » Agnieszka Kijewska (kul.pl)

https://orcid.org/0000-0003-1843-538X



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU