Wisdom Literature and Boethius’s "Consolation of Philosophy"

Agnieszka Kijewska

The John Paul II Catholic University of Lublin , Poland
https://orcid.org/0000-0003-1843-538X


Abstract

In this article, I have sought to draw numerous parallels between Boethius’s thoughts and the content of the Book of Wisdom. The starting point of these considerations is that in Boethius’ On the consolation of philosophy there is a direct quote from the Book of Wisdom (8:1). The similarities and analogies mined in the course of the analysis concern primarily ethical issues: the question of man’s relationship to God, human suffering, and the question of evil. In the context of the most pressing issues that appear in the study of Boethius’s thinking, such as the question of his Christianism or sources of Neoplatonic influences, perhaps, based on these analogies, it will be possible to move a little closer toward solving these problems.

Keywords:

Boethius’ Christianism, Boethian Platonism, The Book of Wisdom, the problem of evil

Aitken, J.K. – Matusova, E., „The Wisdom of Solomon”, The Oxford Handbook of Wisdom and the Bible (red. W. Kynes) (Oxford: Oxford University Press 2021) 599–616. (Crossref)

Astell, A., Job, Boethius, and Epic Truth (Ithaca, NY – London: Cornell University Press 1994). (Crossref)

Burkes, S., „Wisdom and Apocalyptycism in the Wisdom of Solomon”, The Harvard Theological Review 95/1 (2002) 21–44.

Cessario, R., „Boethius, Christ and the New Order”, New Directions in Boethian Studies (red. N.H. Kaylor – P.E. Philips) (Kalamazoo, MI: Western Michigan University Press 2007) 157–168.

Chadwick, H., Boethius. The Consolations of Music, Logic, Theology, and Philosophy (Oxford: Clarendon 1981).

Chenu, M.-D., La théologie au douzième siècle (Paris: Vrin 1966).

Courcelle, P., „Boèce et l’école de Alexandrie”, Mélanges de l’Ecole française de Rome 52 (1935) 185–223. (Crossref)

Courcelle, P., La «Consolation de Philosophie» dans la tradition littéraire (Paris: Études augustiniennes 1967).

Crawford, S.W., „Lady Wisdom and Dame Folly at Qumran”, Dead Sea Discoveries 5/3 (1998) 355–366. (Crossref)

Dronke, P., Verse with Prose from Petronius to Dante. The Art and Scope oft he Mixed Form (Cambridge, MA: Harvard University Press 1994). (Crossref)

Galonnier, A., Boèce. Opuscula sacra. I. Capita dogmatica (Traités II, III, IV) (Louvain-la-Neuve – Paris: Peeters 2007).

Helleman, W.E., The Feminine Personifications of Wisdom. A Study of Homer’s Penelope, Cappadocian Macrina, Boethius’ Philosophia, and Dante’s Beatrice (Lewiston, NY – Queenston – Lampeter: Mellen 2009).

Jeauneau, É., „Macrobe, source du palatonisme chartrain”, «Lectio philosophorum». Recherches sur l’école de Chartres (Amsterdam: Hakkert 1973) 279–300.

Kaylor, N.H. – Phillips, Ph.E. (red.), A Companion to Boethius in the Middle Ages (Leiden – Boston, MA: Brill 2012). (Crossref)

Kijewska, A., „Divine Logos in the Heart of Boethius’s Path toward Summum Bonum”, Revista española de Filosofia Medieval 21 (2014) 39–52. (Crossref)

Kijewska, A., „Filozofia Boecjusza – pomiędzy terapią a ćwiczeniem duchowym”, Acta Mediaevalia 15 (2002) 45–59.

Kijewska, A., „Mathematics as a Preparation for Theology: Boethius, Eriugena, Thierry of Chartres”, Boèce ou la chaîne des savoir. Actes du colloque international de la Fondation Singer-Polignac (red. A. Galonnier) (Louvain-la-Neuve: Editions de l’Institut Supérieur de Philosophie, Louvain – Paris: Peeters 2003) 625–647.

Kijewska, A., „Platonizm średniowieczny”, Dydaktyka filozofii. X. Historia filozofii (red. S. Janeczek – A. Starościc) (Lublin: Wydawnictwo KUL 2020) 355–378.

Kijewska, A., „Skandal zła: «Jeśli Bóg jest, to skąd zło? I dobro skąd, jeśli Boga nie ma?», Jeżeli Bóg istnieje…Wolność człowieka a hipoteza teistyczna. Studia i eseje (red. A.P. Stefańczyk) (Lublin: TN KUL 2018) 29–54.

Kijewska, A., Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja (Kęty: Derewiecki 2011).

Kijewska, A., Święty Augustyn (Warszawa: Wiedza Powszechna 2007).

Kloppenborg, J.S., „Isis and Sophia in the Book of Wisdom”, The Harvard Theological Review 75/1 (1982) 57–84. (Crossref)

Kolarcik, M., „Sapiential Values and Apocalyptic Imagery in the Wisdom of Salomon”, Studies in the Book of Wisdom (red. G.G. Xeravits – J. Zsengellér) (Leiden – Boston, MA: Brill 2010) 23–36. (Crossref)

Kucz, A., Dyskurs z Filozofią w „Consolatio philosophiae” Boecjusza (Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2005).

Kurdziałek, M., „Odbiór Boecjuszowej Zachęty w XII wieku”, M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem (Lublin: TN KUL 1996) 75–98.

Léon-Dufour, X. (red.), Słownik teologii biblijnej (tł. K. Romaniuk) (Poznań – Warszawa: Pallottinum 1982).

Liebeschütz, H., „Western Christian Thought from Boethius to Anselm”, The Cambridge History of Later Greek and Early Medieval Philosophy (red. A.H. Armstrong) (Cambridge: Cambridge University Press 1967) 535–639.

Magee, J., „Note on Boethius’ Consolatio I. 1, 5; 3. 7. A new biblical paralel”, Vigiliae Christianae 42 (1988) 79–82. (Crossref)

Malewska, H., Przemija postać świata. I. Pokój (Warszawa: Pax 1954).

Marenbon, J. (red.), The Cambridge Companion to Boethius (Cambridge: Cambridge University Press 2009). (Crossref)

Marenbon, J., Boethius (Oxford: Oxford University Press 2003). (Crossref)

Nobile, M., „The Hereafter in the Book of Wisdom (Wisdom 1–3)”, Wisdom for Life (red. N. Calduch- Benages) (Berlin: De Gruyter 2014) 250–259. (Crossref)

Olson, P.A., The Journey to Wisdom. Self-Education in Patristic and Medieval Literature (Lincoln, NE: University of Nebrasca Press 1995);

Piętka, R., „Satyra menippejska i późnoantyczne prosimetrum łacińskie”, Meander 56/3–4 (2001) 267–276.

Poniży, B., Księga Mądrości (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).

Reale, G., Historia filozofii starożytnej (tł. E. Zieliński) (Lublin: RW KUL 1999) IV.

Reiss, E., Boethius (Boston, MA: Twayne 1982).

Relihan, J.C., The Prisoner’s Philosophy. Life and Death in Boethius’s „Consolation” (Notre Dame, IN: Notre Dame University Press 2007).

Shanzer, D., „Haec quibus uteris verba: The Bible and Boethius’ Christianity”, The Power of Religion in Late Antiquity (red. N. E. Lensky – A. Cain) (Farnham: Ashgate 2009).

Shanzer, D., „Interpreting the Consolation”, The Cambridge Companion to Boethius (red J. Marenbon (Cambridge: Cambridge University Press 2009) 228–254. (Crossref)

Silk, E.T., „Boethius’s Consolatio Philosophiae as a Sequel to Augustine’s Dialogues and Soliloquia”, Harvard Theological Review 32/1 (1939) 19–39. (Crossref)

Tatarkiewicz, W., Historia filozofii, wyd. 10 (Warszawa: PWN 1983) I–III.

Tiuryn. T., Boecjusz i problem uniwersaliów (Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2009).

Van Leeuwen, R., „Theology: Creation, Wisdom, Covenant”, The Oxford Handbook of Wisdom and the Bible (red. W. Kynes) (Oxford: Oxford University Press 2021) 65–80. (Crossref)

de Vogel, C., „Boethiana I”, Vivarium 9 (1971) 49–66. (Crossref)

Winston, D., „The Book of Wisdom’s Theory of Cosmogony”, History of Religions 11/2 (1971) 185–202. (Crossref)


Published
2021-09-30


Kijewska, A. (2021). Literatura mądrościowa a Boecjuszowe "O pocieszeniu jakie daje filozofia". Verbum Vitae, 39(3), 1025–1050. https://doi.org/10.31743/vv.12863

Agnieszka Kijewska  agnieszka.kijewska@kul.pl
The John Paul II Catholic University of Lublin

Agnieszka M. Kijewska – prof. dr hab., filozof, mediewista; kierownik Katedry Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W obszar jej zainteresowań wchodzą studia nad starożytną i średniowieczną filozofią neoplatońską, głównie myślą św. Augustyna, Boecjusza, Jana Szkota Eriugeny, szkoły w Chartres, Wiktorynów, Mikołaja z Kuzy.

KUL - Wydział Filozofii - prof. dr hab. Agnieszka M. Kijewska

Speculum philosophiae » Serwis historyczno-filozoficzny » Agnieszka Kijewska (kul.pl)

https://orcid.org/0000-0003-1843-538X



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK