O pojęciu hellenizacji

Damian Mrugalski

Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów , Polska
https://orcid.org/0000-0002-8689-9832


Abstrakt

Pojęcie hellenizacji odnosi się do rozprzestrzeniania się greckiej kultury i przejmowania jej przez ludy niebędące Grekami w czasach, które zapoczątkowują podboje Aleksandra Wielkiego (czyli od drugiej połowy IV w. p.n.e.). W taki lub podobny sposób termin ten zostaje zdefiniowany w wielu współczesnych słownikach i encyklopediach dotyczących starożytności. Pojęcie to stało się problematyczne, gdy w drugiej połowie XIX w. i pierwszej połowie XX w. historycy religii powiązali je z pewnego rodzaju sądami wartościującymi, a niekiedy nawet ideologicznymi. Dlatego też niektórzy współcześni uczeni proponują porzucenie pojęcia „hellenizacja” w badaniach nad antykiem bądź zastąpienie go innymi, które w sposób neutralny opisywałyby zjawiska zachodzące w epoce hellenistycznej. W niniejszym artykule przedstawiono przegląd wybranych stanowisk w odniesieniu do samego pojęcia „hellenizacja”, a także podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy we współczesnych badaniach dotyczących epoki hellenistycznej można uniknąć tego obciążonego ideologicznie terminu.

Słowa kluczowe:

hellenizacja, hellenizm, epoka hellenistyczna, judaizm hellenistyczny, hellenizacja chrześcijaństwa, starożytność, historia dogmatów, historia religii, Harnack, Ratzinger



Alexander, P.S., „Hellenism and Hellenization as Problematic Historiographical Categories”, Paul Beyond the Judaism / Hellenism Divide (red. T. Engberg-Pedersen) (Louisville, KY: Westminster John Knox 2001) 63–80.

Bednarek, T., „Dlaczego Mojżesz, Homer i Platon nie pisali wprost? Strategia interpretacji tekstów kanonicznych u Filona, Maksyma z Tyru i Numeniusza z Apamei”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 959–977. (Crossref)

Benedykt XVI, „O wierze, rozumie i uniwersytecie: Wykład na Uniwersytecie Ratyzbońskim, Ratyzbona, 12 września 2006”, Benedykt XVI, Poznanie prawdy. Wykłady papieskie (Kraków: WAM 2017) 25–54.

Bernd, F. (red.), Hellenismus. Beiträge zur Erforschung von Akkulturation und politischer Ordnung in den Staaten des hellenistischen Zeitalters. Akten des Internationalen Hellenismus-Kolloquiums, 9. – 14. März 1994 in Berlin (Tübingen: Mohr 1996).

Bosworth, A.B., „Alexander the Great and the Creation of the Hellenistic Age”, The Cambridge Companion to the Hellenistic World (red. G.R. Bugh) (Cambridge: Cambridge University Press 2006) 9–27. (Crossref)

Bowersock, G.W., Hellenism in Late Antiquity (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press 1990). (Crossref)

Büchsel, F., Johannes und der hellenistische Synkretismus (Gütersloh: Bertelsmann 1928).

Bugh, G.R., „Hellenistic Period”, The Encyclopedia of Ancient History (red. R. Bagnall et al.) (Malden, MA – Oxford: Wiley-Blackwell 2013) 3120–3122.

Chrostowski, M., „The Term ἀντίψυχος as an Expiatory Sacrifice of Martyrs in the Light of The Fourth Book of Maccabees and Other Ancient Extra-Biblical Literature”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 725–748. (Crossref)

Collins, J.J. – Sterling, G.E. (red.), Hellenism in the Land of Israel (Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press 2001).

Collins, J.J., „Cult and Culture: The Limits of Hellenization in Judea”, Hellenism in the Land of Israel (red. J.J. Collins – G. E. Sterling) (Notre Dame: University of Notre Dame Press 2001) 38–61.

Crimella, M., „Λογικὴ λατρεία (Rom 12:1). The Pauline Idea of Worship between the Hebrew and Hellenistic Worlds”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 791–806. (Crossref)

Droysen, J.G., Geschichte des Hellenismus (red. E. Bayer) (Darmstadt: Primus 1998) I–III.

Feldman, L.H., Judaism and Hellenism Reconsidered (Leiden – Boston, MA: Brill 2006). (Crossref)

Gilski, M., „Homerocentony jako najbardziej skrajna próba hellenizacji chrześcijaństwa”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 995–1005. (Crossref)

Glick, G.W., The Reality of Christianity. A Study of Adolf von Harnack as Historian and Theologian (New York: Harper & Row 1967).

Gnuse, R.K., Hellenism and the Primary History. The Imprint of Greek Sources in Genesis – 2 Kings (London – New York: Routledge 2021). (Crossref)

Grochowski, Z., „Elementy retoryki greckiej obecne w opisie grobu Jezusa w J 19,41”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 771–789. (Crossref)

Gruen, E.S., „Hellenism, Hellenization”, The Eerdmans Dictionary of Early Judaism (red. J.J. Collins – D.C. Harlow) (Grand Rapids, MI – Cambridge: Eerdmans 2010) 723–726.

Gruen, E.S., The Construct of Identity in Hellenistic Judaism. Essays on Early Jewish Literature and History (Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2016). (Crossref)

von Harnack, A., Das Wesen des Christentums: Sechzehn Vorlesungen der Studierenden aller Fakultäten im Wintersemester 1899/1900 an der Universität Berlin gehalten von Adolf von Harnack (Leipzig: Hinrichs 1913).

von Harnack, A., Lehrbuch der Dogmengeschichte (Freiburg im Breisgau: Mohr 1888–1890) I–III.

Helleman, W.E. (red.), Hellenization Revisited. Shaping a Christian Response within the Greco-Roman World (Lanham, MD – New York – London: University Press of America 1994).

Hengel, M., Judentum und Hellenismus. Studien zu ihrer Begegnung unter besonderer Berücksichtigung Palästinas bis zur Mitte des 2. Jhs v. Chr. (Tübingen: Mohr 1973).

Hengel, M., „Judaism and Hellenism Revisited”, Hellenism in the Land of Israel (red. J.J. Collins – G.E. Sterling) (Notre Dame: University of Notre Dame Press 2001) 6–37.

Hengel, M., Judaism and Hellenism. Studies in their Encounter in Palestine during the Early Hellenistic Period (Philadelphia, PA: Fortress 1974) I–II.

Hengel, M., The ‘Hellenization’ of Judaea in the First Century after Christ (London: SCM 1989).

Hornblower, S., „Hellenism, Hellenization”, The Oxford Classical Dictionary (red. S. Hornblower – A. Spawforth) (Oxford: Oxford University Press 2012) 656–657. (Crossref)

Jantsch, J., Die Entstehung des Christentums bei Adolf von Harnack und Eduard Meyer (Bonn: Habelt 1990).

Janus, K., „Wyobraźnia eschatologiczna. Dialog z antyczną tradycją w I księdze poematu Crisias Hilariona z Werony”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 1075–1092. (Crossref)

Keizer, H.M., „Hellenization and Keeping Body and Soul Together”, Philosophia Reformata 62 (1997) 99–111. (Crossref)

Kijewska, A., „Literatura mądrościowa a Boecjuszowe O pocieszeniu jakie daje filozofia”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 1025–1050. (Crossref)

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Iesus”. O jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła (2000).

Kugel, J.L. (red.), Shem in the Tents of Japhet: Essays on the Encounter of Judaism and Hellenism (Supplements to the Journal for the Study of Judaism 74) (Leiden – Boston, MA – Köln: Brill 2002). (Crossref)

Lampe, G.W.H. (red.), A Patristic Greek Lexicon (Oxford: Clarendon 1961).

Levine, L.I., Judaism and Hellenism in Antiquity. Conflict or Confluence? (Washington, D.C.: University of Washington Press 1998).

Magris, A., „Filosofizzazione del cristianesimo”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 915–940. (Crossref)

Mairs, R., „Hellenization”, The Encyclopedia of Ancient History (red. R. Bagnall et al.) (Malden MA – Oxford: Blackwell 2013) 3122–3125. (Crossref)

Markschies, C., „Does it Make Sense to Speak about a «Hellenization of Christianity» in Antiquity?”, Church History and Religious Culture 92 (2012) 5–34. (Crossref)

Meijering, E.P., Die Hellenisierung des Christentums im Urteil Adolf von Harnacks (Amsterdam: North-Holland 1985).

Mickiewicz, F., „Theologization of Greek Terms and Concepts in the Septuagint and New Testament”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 751–769. (Crossref)

Mrugalski, D., „Agnostos Theos: Relacja między nieskończonością a niepoznawalnością Boga w doktrynach medioplatoników”, Roczniki Filozoficzne 67/3 (2019) 25–51. (Crossref)

Mrugalski, D., „Plato Read Moses and (Mis-)Understood: The Middle Platonic Context in Which the Creatio ex Nihilo Doctrine Was Devised”, Studia z Historii Filozofii 4 (2019) 7–30. (Crossref)

Mrugalski, D., „Stwarzanie wieczne i poza czasem: Filozoficzne źródła koncepcji generatio aeterna Orygenesa”, Verbum Vitae 35 (2019) 373–418. (Crossref)

Pasterczyk, P., „«Τὸ πνεῦμα καὶ ἡ ψυχὴ καὶ τὸ σῶμα» (1 Tes 5,23). Stoickie źródła rozumienia ducha w Pierwszym Liście do Tesaloniczan”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 831–848. (Crossref)

Ratzinger, J., „Europa – zobowiązujące dziedzictwo chrześcijan”, J. Ratzinger, Wykłady bawarskie z lat 1963–2004 (Warszawa: Pax 2009) 169–190.

Ratzinger, J., Prawda w teologii (Kraków: Wydawnictwo M 2005).

Ratzinger, J., Wiara – Prawda – Tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata (Kielce: Jedność 2005).

Ratzinger, J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo (Kraków: Znak 2018).

Ricken, F., „Das Homoousios von Nikaia als Krisis des altchristlichen Platonismus”, Zur Frühgeschichte der Christologie. Ihre biblischen Anfänge und die Lehrformel von Nikaia (red. B. Welte) (Freiburg: Herder 1970) 74–99.

Tsetskhladze, G.R., „Hellenization”, Encyclopedia of Ancient Greece (red. N. Wilson) (New York: Routledge 2010) 345–346.

Zarzycki, S.T., „Enneady Plotyna inspiracją dla św. Jana od Krzyża w nauce o drodze do kontemplacji?”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 1093–1117. (Crossref)

Zawadzki, R.K., „Maryja jako grecko-rzymski ideał kobiety”, Verbum Vitae 39/3 (2021) 1051–1074. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2021-09-30


Mrugalski, D. (2021). O pojęciu hellenizacji. Verbum Vitae, 39(3), 639–657. https://doi.org/10.31743/vv.13032

Damian Mrugalski  mnichop@gmail.com
Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów

Damian Mrugalski OP - doktor nauk patrystycznych i teologii Instytutu Patrystycznego Augustinianum w Rzymie, a także magister filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, magister teologii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, licencjat teologii dogmatycznej Papieskiego Wydziału Teologicznego "Bobolanum" w Warszawie. Wykładowca patrologii, dogmatyki i filozofii starożytnej w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Warszawsko-Praskiej oraz w Akademii Katolickiej w Warszawie. Autor monografii: Logos: Filozoficzne i teologiczne źródła idei wczesnochrześcijańskiej (Kraków: WAM 2006) oraz Il Dio trascendente nella filosofia alessandrina, giudaica e cristiana: Filone e Clemente (Roma: Angelicum University Press 2013). Członek Sekcji Patrystycznej przy Komisji ds. Nauki Katolickiej Konferencji Episkopatu Polski. Redaktor działu „Ojcowie i życie Kościoła” w Verbum Vitae.

https://orcid.org/0000-0002-8689-9832



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU