W trosce o Matkę Ziemię. Zarys biblijnego tła encykliki „Laudato si’”
Anna Maria Wajda
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , PolskaAbstrakt
W artykule przedstawiono zarys biblijnego tła encykliki Laudato si’. Papież Franciszek koncentruje się zasadniczo w swoich rozważaniach na temat zagadnień biblijno-ekologicznych w drugim rozdziale niniejszej encykliki, zatytułowanym „Ewangelia stworzenia”. Według papieża teksty z Księgi Rodzaju odnoszące się do ludzkiej dominacji nad światem stworzonym nie mogą być rozumiane jako uzasadnienie dla nieokiełznanej eksploatacji natury. W prawdzie encyklika nie stara się oferować wyczerpującej prezentacji biblijnej teologii stworzenia, to jednak podkreśla ona znaczenie misji ludzi w świecie stworzonym przez Boga. Człowiek powinien być dobrym administratorem, gospodarzem, ogrodnikiem Ziemi, który troszczy się o jej dobrostan, aby ocalić przyrodę i planetę dla przyszłych pokoleń.
Słowa kluczowe:
encyklika Laudato si’, środowisko, ekologia, biblijna relacja o stworzeniu, antropocentryzm, przyrodaBibliografia
Batorski R., „Encyklika Laudato Si’ czytana przez biblistę”, Kościół i nauka w obliczu ekolo-gicznych wyzwań. Źródła, inspiracje i konteksty encykliki Laudato si’ (red. J. Poznański – S. Jaromi) (Kraków: Wydawnictwo WAM 2016) 93-106.
Franciszek, Encyklika Laudato si’ (2015) (=LS).
Gibbs R.A. – Rogers J., „Genomics: Gorilla gorilla gorilla”, Nature 483 (2012) 164-165. (Crossref)
Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis (1979).
Kehl M., I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia (Poznań: W drodze 2008).
Kalinowska A. Ekologia – wybór przyszłości (Warszawa: Editions Spotkania 1993).
Lasota-Moskalewska A., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości (Warszawa: Wydawnic-twa Uniwersytetu Warszawskiego 2005).
Lemański J., Księga Rodzaju. Rozdziały 1-11. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz (NKB.ST 1/1; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2013).
Nogaj T., Dwie ambony. Łowiectwo i Kościół, czyli o słowach i o tym co łączy myślistwo i Ko-ściół katolicki w Polsce w historii, kulturze, języku i ceremoniach (Kraków: WAM 2013).
Orłowski G. – Nowak L., „Problematyka odłogowania gruntów w świetle wyników badań prowadzonych w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych”, Acta Scientia-rum Pololonorum. Agricultura 3/2 (2004) 27-36.
Platon, Timaios; tł. polskie: Platon, Timaios. Kritias (tł. W. Witwicki) (Biblioteka Europejska 29; Kęty: Antyk 2002).
Plunkett P. de, Ekologia – stereotypy i rzeczywistość. Od Biblii do naszych czasów (Poznań: Święty Wojciech 2008).
Rotzetter A., Głaskane, tuczone, zabijane. Dlaczego zwierzęta zasługują na lepsze traktowanie (Poznań: Święty Wojciech 2013).
Twardziłowski T., Ekologiczna hermeneutyka Biblii, cele, rezultaty zastosowania (Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego 2015).
Vaux de R., Instytucje Starego Testamentu (Poznań: Pallottinum 2004) I-II.
Villee C.A., Biologia (Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne 1990).
Wajda A.M., Szkice z biblijnego zwierzyńca (Kraków: Petrus 2016).
Włodarczyk Z., Siedem upraw biblijnych i ich symbolika (Kraków: Salwator 2008).
Licencja
Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU