Źródła nadziei dla grzeszników w świetle Apokalipsy św. Jana
Tomasz Siemieniec
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , Polskahttps://orcid.org/0000-0002-5835-8908
Abstrakt
Artykuł podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie o źródła nadziei dla grzeszników ukazane w Apokalipsie św. Jana. Problem badawczy sformułowany został następująco: czy Bóg w jakikolwiek sposób ukazuje grzesznikom, że mimo ich obecnej kondycji wciąż ma nadzieję na ich nawrócenie? W powszechnym rozumieniu grzesznicy w Apokalipsie traktowani są jako obiekt plag, które w nich uderzają i które mają ich skłonić do nawrócenia. Czy jednak jest to jedyny sposób, w jaki Bóg chce ich sprowadzić na właściwą drogę? Czy w opisach tych plag można dostrzec elementy wskazujące na Boga, który nie tylko karze, lecz także daje szansę na nawrócenie? Autor wyróżnia najpierw terminy (lub wyrażenia) w Apokalipsie odnoszące się do grzeszników, takie jak: „mieszkańcy ziemi”, „martwi” oraz „ludzie”. Następnie analizuje synchronicznie fragmenty zawierające te określenia, poszukując elementów sugerujących, że kara zesłana przez Boga nie ma charakteru definitywnego. W Ap 14,6 grzesznicy są przedmiotem dobrej nowiny stanowiącej wezwanie do nawrócenia. W Ap 14,13 „martwi” otrzymują obietnicę, która mówi, że nawet nawrócenie w ostatnim momencie życia będzie skuteczne. Trzecie określenie grzeszników – οἱ ἄνθρωποι – pozwala na podobną konkluzję. Plagi uderzające w grzeszników nie mają charakteru kary nieodwracalnej. Kara dosięga ich w wymiarze częściowym, zarówno w aspekcie ilościowym, jak i czasowym.
Słowa kluczowe:
Apokalipsa św. Jana, grzesznicy, nadzieja, nawrócenieBibliografia
Aune, David E. 1997. Revelation 1–5. Word Biblical Commentary 52A. Dallas, TX: Word.
Aune, David E. 1998a. Revelation 6–16. Word Biblical Commentary 52B. Dallas, TX: Word.
Aune, David E. 1998b. Revelation 17–22. Word Biblical Commentary 52C. Dallas, TX: Word.
Bauckham, Richard. 1993a. The Climax of Prophecy: Studies on the Book of Revelation. Edinburgh: Clark.
Bauckham, Richard. 1993b. The Theology of the Book of Revelation. Cambridge: Cambridge University Press. (Crossref)
Bauckham, Richard. 2004. “Judgment in the Book of Revelation.” Ex Auditu 20:1–24.
Beale, Gregory K. 1999. The Book of Revelation: A Commentary on the Greek Text. New International Greek Testament Commentary. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Beale, Gregory K., and Don Carson. 2007. Commentary on the New Testament Use of the Old Testament. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
Beckwith, Isbon T. 1919. The Apocalypse of John: Studies in Introduction with a Critical and Exegetical Commentary. New York: Macmillan.
Bieder, Werner. 1992. “θάνατος.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 2:319–29. Stuttgart: Kohlhammer.
Biguzzi, Giancarlo. 1998. “Ephesus, Its Artemision, Its Temple to the Flavian Emperors, and Idolatry in Revelation.” Novum Testamentum 40 (3): 276–90. (Crossref)
Boxall, Ian. 2006. The Revelation of Saint John. Black’s New Testament Commentaries 19. New York: Hendrickson.
Böcher, Otto. 1992. “ᾅδης.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 1:72–73. Stuttgart: Kohlhammer.
Bratcher, Robert G., and Howard Hatton. 1993. A Handbook on the Revelation to John. UBS Handbook Series. New York: Unites Bible Societies.
Broekhoven, Harold van, Jr. 1982. “Eagle.” In The International Standard Bible Encyclopedia, edited by Geoffrey W. Bromiley, 2:1–2. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Caird, George Bradford. 1966. A Commentary on the Revelation of St. John the Divine. Black’s New Testament Commentaries. London: Black.
Charles, Robert H. 1920. A Critical and Exegetical Commentary on the Revelation of St. John. 2 vols. The International Critical Commentary. Edinburgh: Clark.
Corsini, Eugenio. 1980. Apocalisse prima e dopo. SEI Reprint. Torino: SEI.
Deutsch, Celia. 1987. “Transformation of Symbols: The New Jerusalem in Rv 21 1–22 5.” Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche 78 (1–2): 10–26. https://doi.org/10.1515/ZNTW.1987.78.1-2.106. (Crossref)
Frankemölle, Hubert. 1992. “ἀποκτείνω.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 1:332. Stuttgart: Kohlhammer.
Giesen, Heinz. 1997. Die Offenbarung des Johannes. Regensburger Neues Testament 9/3. Regensburg: Pustet.
Giesen, Heinz. 2000. “Evangelium und Paränese: Zum Gerichtsaussagen in Offb 14,6–13.“ In Studien zur Johannesapokalypse, 228–59. Stuttgarter Biblische Aufsatzbände 29. Stuttgart: Katholisches Bibelwerk.
Goldstein, Horst. 1992. “ἐκδικέω.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 1:991–92. Stuttgart: Kohlhammer.
Hellholm, David. 1986. “The Problem of Apocalyptic Genre and the Apocalypse of John.” Semeia 36:13–64.
Herms, Ronald. 2006. An Apocalypse for the Church and for the World: The Narrative Function of Universal Language in the Book of Revelation. Beihefte zur Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche 143. Berlin–New York: De Gruyter.
Kline, Meredith G. 1975. “The First Resurrection.” Westminster Theological Journal 37 (3): 366–75.
Koehler, Ludwig, Walter Baumgartner, and Johann Jakob Stamm. 2008. Wielki słownik hebrajsko-polski i aramejsko-polski Starego Testamentu. Vol. 1. Edited by Przemysław Dec and Rafał Paprocki. Translated by Karol Madaj. Prymasowska Seria Biblijna. Warszawa: Vocatio.
Koester, Craig R. 2014. Revelation: A New Translation with Introduction and Commentary. Bible 38A. New Haven: Yale University Press. (Crossref)
Kraft, Heinrich. 1974. Die Offenbarung des Johannes. Handbuch zum Neuen Testament 16a. Tübingen: Mohr Siebeck.
Lebiedziuk, Roman. 2002. “Apokalipsa 14,6 – ewangelia sądu?” Warszawskie Studia Teologiczne 15:67–84.
Linke, Waldemar. 2005. Jerozolima jako miejsce i uczestnik sądu Bożego w Apokalipsie według św. Jana. Rozprawy i Studia Biblijne 18. Warszawa: Vocatio.
Mathewson, Dave. 2002. “The Destiny of the Nations in Revelation 21:1–22:5.” Tyndale Bulletin 53 (1): 121–42. https:/doi.org/10.53751/001c.30245. (Crossref)
Michaels, Ramsey J. 1976. “The First Resurrection: A Response.” Westminster Theological Journal 39:100–109.
Mounce, Robert H. 1997. The Book of Revelation. The New International Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Osborne, Grant R. 2002. Revelation. Baker Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids, MI: Baker Academic.
Philo of Alexandria, De Sacrificiis Abelis et Caini: Philo. 1995. “De Sacrificiis Abelis et Caini.” In The Works of Philo: Complete and Unabridged, New Updated Editon, translated by Charles Duke Yonge, 94–111. Peabody, MA: Hendrickson.
Popkes, Wiard. 1992. “πειράζω.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 3:151–58. Stuttgart: Kohlhammer.
Potterie, Ignace de la. 2000. Maryja w tajemnicy Przymierza. Translated by Antoni Tronina. Theotokos 10. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów; Częstochowa: Polskie Towarzystwo Mariologiczne.
Rissi, Mathias. 1952. Zeit und Geschichte in der Offenbarung des Johannes. Abhandlungen zur Theologie des Alten und Neuen Testaments 22. Zürich: Zwingli-Verlag.
Rissi, Mathias. 1992. “κρίνω.” In Exegetisches Wörterbuch zum Neuen Testament, edited by Horst Balz and Gerhard Schneider, 2:787–94. Stuttgart: Kohlhammer.
Satake, Akira. 2008. Die Offenbarung des Johannes: Übersetzt und erklärt. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. (Crossref)
Schnackenburg, Rudolf. 2001. Kommentar zu Kapitel 5–12. Vol. 2 of Das Johannesevangelium. Herders Theologischer Kommentar zum Neuen Testament Sonderausgabe 4/2. Freiburg: Herder.
Schneider, Johannes. 1965. “καῦμα κτλ.” In Theological Dictionary of the New Testament, edited by Gerhard Kittel, translated by Geoffrey W. Bromiley, 3:642–43. Grand Rapids, MI: Eerdmans.
Siemieniec, Tomasz. 2017a. “The Concept of Judgment According to Rev 11:15–18.” The Biblical Annals 7 (1): 87–106. (Crossref)
Siemieniec, Tomasz. 2017b. “Kim są ‘umarli’ w Apokalipsie: Propozycja interpretacji terminu οἱ νεκροί.” Zeszyty Naukowe Stowarzyszenia Biblistów Polskich 14:389–425.
Siemieniec, Tomasz. 2017c. “Tożsamość ‘martwych’ (οἱ νεκροί) w świetle Ap 20,4–5.” The Biblical Annals 7 (4): 531–50. (Crossref)
Siemieniec, Tomasz. 2018. Teologiczna rola “ludzi” (οἱ ἄνθρωποι) w Apokalipsie Janowej. Biblioteka Kieleckich Studiów Teologicznych 16. Kielce: Jedność.
Siemieniec, Tomasz. 2020. “Obietnice Ducha dla ‘martwych’ w świetle Ap 14,13.” Verbum Vitae 37 (1): 129–43. https://doi.org/10.31743/vv.1946. (Crossref)
Stefanović, Ranko. 2002. Revelation of Jesus Christ: Commentary on the Book of Revelation. Berrien Springs, MI: Andrews University Press.
Strack, Hermann Leberecht, and Paul Billerbeck. 1965. Exkurse zu einzelnen Stellen des Neuen Testaments. Vol. 4 of Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch. München: Beck.
Townsend, Jeffrey L. 1980. “The Rapture in Revelation 3,10.” Bibliotheca Sacra 137:252–66.
Vanni, Ugo. 2018. Introduzione generale: Commento. Vol. 2 of Apocalisse di Giovanni. Edited by Luca Pedroli. Commenti e studi biblici. Assisi: Cittadella.
Widła, Bogusław. 2003. “Opisy doznań emocjonalnych w Apokalipsie Janowej i ich funkcja kerygmatyczna.” Studia Theologica Varsaviensia 41 (2): 129–48.
Wojciechowski, Michał. 2012. Apokalipsa świętego Jana: Objawienie, a nie tajemnica: Wstęp, przekład z oryginału, komentarz. Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 20. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła.
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ks. Tomasz Siemieniec, prezbiter diecezji kieleckiej, doktor habilitowany nauk teologicznych, wykładowca Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach, adiunkt w Katedrze Teologii Protestanckiej w Instytucie Nauk Teologicznych KUL. Pola badań naukowych: Apokalipsa św. Jana, Biblia w duszpasterstwie, Biblia a ekumenizm, teoria i praktyka lectio divina.
https://orcid.org/0000-0002-5835-8908Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU






