Praesens de praeteritis. Regulus as an Example of Heroism in St Augustine’s "De civitate Dei"

Anna Maria Kucz

Instytut Literaturoznawstwa Wydział Humanistyczny UŚ w Katowicach , Poland
https://orcid.org/0000-0003-1524-0253

Patrycja Matusiak

Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach , Poland
https://orcid.org/0000-0002-4752-5942


Abstract

The aim of the present article is to outline the role of Marcus Atilius Regulus, who appears as an exemplum of heroism in St Augustine’s De civitate Dei. He is presented against a background of Carthaginian double references (i.e., both to history and to Virgil’s Aeneid) and in the light of Augustine’s reflections on time, on the specificity and function of the past, and on the memory as expressed in his Confessiones.

Keywords:

time, eternity, Augustine, Confessions, De civitate Dei, Regulus, exemplum

Ad C. Herennium De Ratione Dicendi (Rhetorica ad Herennium) (with an English translation by Harry Caplan) (London – Cambridge, MA: Harvard University Press 1964).

Alexiou, E., „Divisions in Greek Culture. Cultural topoi in Plutarch’s Biographical Practice”, Space, Time and Language in Plutarch (red. A. Georgiadou – K. Oikonomopoulou) (Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2017) 229-236. (Crossref)

Anicjusz Manliusz Sewerynus Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia (tł. G. Kurylewicz – M. Antczak) (Kęty: Derewiecki 2018).

Augoustakis, A., „Conivnx in limine primo: Regulus and Marcia in Punica 6”, Ramus 35 (2006) 144-168. (Crossref)

Augustine, Confessions. I. Introduction and Text. III. Commentary on Books 8–13 (ed. J.J. O'Donnell) (Oxford: Oxford University Press 1992).

Augustinus, Confessionum libri tredecim (ed. M. Skutella) (Lipsk: Teubner 1934); tł. J. Czuj: Św. Augustyn, Wyznania (Warszawa: Pax 1954); tł. Z. Kubiak: Św. Augustyn, Wyznania (Kraków: Znak 2008).

Augustinus, De civitate Dei libri XXII. I. Lib. I-XIII (ed. B. Dombart – A. Kalb) (Stuttgart: BSGRT 1981); tł. W. Kubicki: Św. Augustyn, Państwo Boże (Kęty: Derewiecki 1998).

Balmaceda, C., Virtus Romana.Politics and Morality in the Roman Historians (Chapel Hill, NC: The University of North Carolina Press 2017). (Crossref)

Bartusik, G., „Victor de Victoribus? Von der militärischen Niederlage und dem moralischen Sieg von Marcus Atilius Regulus”, Scripta Classica 10 (2013) 85-106.

Beck, H., „The Reason of War”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 225-241.

Bessone, L., La storia epitomata. Introduzione a Floro (Roma: L’Erma di Bretschneider 1996).

Bloch, D., Aristotle on Memory and Recollection. Text, Translation, Interpretation, and Reception in Western Scholasticism) (Leiden – Boston, MA: Brill 2007). (Crossref)

den Boer, W., Some Minor Roman Historians (Leiden: Brill 1972).

Brown, P., Augustyn z Hippony (tł. W. Radwański) (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1993).

Burke, P., „Exemplarity and Anti-Exemplarity in Early Modern Europe”, The Western Time of Ancient History. Historiographical Encounters with the Greek and Roman Pasts (red. A. Lianeri) (Cambridge: Cambridge University Press 2011) 48-59. (Crossref)

Caldicott, E. – Fuchs, A. (red.), Cultural Memory. Essays on European Literature and History (Oxford – Bern – Berlin: Lang 2003).

Callahan, J.F., Augustine and the Greek Philosophers (Villanova: Villanova University Press 1967).

Callahan, J.F., Four Views of Time in Ancient Philosophy (Cambridge, MA: Harvard University Press 1948). (Crossref)

Carter, J.W., „St. Augustine on Time, Time Numbers, and Enduring Objects”, Vivarium 49 (2011) 301-323. (Crossref)

Casey, E.S., „Public Memory in Place and Time”, Framing Public Memory (red. K.R. Philips) (Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press 2004) 17-44.

Coope, U., Time for Aristotle. Physics IV. 10-14 (Oxford: Clarendon 2011).

Cremona, C., Augustyn z Hippony. Rozum i wiara (tł. M. Serejska-Wróbel) (Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów 1993).

Curtis, B.L. – Robson J., A Critical Introduction to the Metaphysics of Time (London et al.: Bloomsbury Academic 2016).

Danek, Z., „Platońska koncepcja czasu regresywnego”, Kategorie i funkcje czasu w ujęciu starożytnych (red. J. Czerwińska et al.) (Łódź: Wydawnictwo UŁ 2019) 133-142.

Dietrich, J.S., „Rewriting Dido: Flavian Responses to Aeneid 4”, Prudentia 36 (2004) 1-30.

Doni, R., Święty Augustyn. Poszukiwanie prawdy. Biografia (tł. L. Rodziewicz) (Kraków: Wydawnictwo M 2003).

van Dusen. D., The Space of Time. A Sensualist Interpretation of Time in Augustine Confessions X to XII (Leiden – Boston, MA: Brill 2014). (Crossref)

Eutrope, Abrégé d’histoire Romaine (red i tł. J. Hellegouarc’h) (Paris: Les Belles Lettres 1999).

Feeney, D.C., The Gods in Epic. Poets and Critics of the Classical Tradition (Oxford: Oxford University Press 1991).

Florus, Oeuvres (red. i tł. P. Jal) (Paris: Les Belles Lettres 1967) I.

Freyburger, G., Fides. Étude sémantique et religieuse depuis les origins jusqu’à l’époque augustéenne (Paris: Les Belles Lettres 1986).

Fucecchi, M., „Hannibal as (Anti-)Hero of Fides in Silius’ Punica”, Fides in Flavian Literature (red. A. Augoustakis – E. Buckley – C. Stocks) (Toronto – Buffalo, NY – London: University of Toronto Press 2019) 187-207. (Crossref)

Gehrke, H.-J., “Myth, History, and Collective Identity. Uses of the Past in Ancient Greece and Beyond”, The Historian’s Craft in the Age of Herodotus (red. N. Luraghi) (Oxford: Oxford University Press 2001) 286-313.

Gryksa, E., Obraz Rzymu u Florusa (Tarnów: Biblos 2017).

Hagendahl, H., Augustine and the Latin Classics. I. Testimonia. II. Augustine’s Attitude (Göteborg: Almqvist & Wiksell 1967).

Hardie, P., The Epic Successors of Virgil. A Study in the Dynamics of Tradition (Cambridge: Cambridge University Press 1993). (Crossref)

Hochschild, P.E., Memory in Augustine’s Theological Anthropology (Oxford: Oxford University Press 2012). (Crossref)

Hölkeskamp, K.-J., „History and Collective Memory in the Middle Republic”, A Companion to the Roman Republic (red. N. Rosenstein – R. Morstein-Marx) (Chichester: Wiley-Blackwell 2006) 478-495. (Crossref)

Hoyos, D., „Introduction: The Punic Wars”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 1-5. (Crossref)

Jacoby, F. (ed.), Die Fragmente der Griechischen Historiker (Berlin: Weidmann 1927) II (=FGrH).

Kasia, A., Wiara i rozum. Szkice o Ojcach Kościoła, wyd. 2 (Warszawa: Scholar 1999).

King, R.A.H., Aristotle and Plotinus on Memory (Berlin – New York: De Gruyter 2009). (Crossref)

Knuuttila, S., „Time and Creation in Augustine”, The Cambridge Companion to Augustine (red. E. Stump – N. Kretzman) (Cambridge: Cambridge University Press 2001) 103-115. (Crossref)

Kotzé, A., Augustine’s Confessions. Communicative Purpose and Audience (Leiden – Boston, MA: Brill 2004).

Kucz, A., Dyskurs z Filozofią w „Consolatio Philosophiae” Boecjusza (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2005).

Kucz, A., Umbra veri. Arnobiusz i nurty filozofii klasycznej (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2012).

Kula, M., Krótki raport o użytkowaniu historii (Warszawa: PWN 2004).

Laconi, S., Virtus. Studio semantico e religioso dalle origini al Basso Impero (Cagliari: Università di Cagliari 1988).

Lind, L.R., „The Tradition of Roman Moral Conservatism”, Studies in Latin Literature and Roman History (red. C. Deroux) (Bruxelles: Latomus 1979) I, 7-58.

Litchfield, H.W., „National Exempla Virtutis in Roman Literature”, Harvard Studies in Classical Philology 25 (1914) 1-71. (Crossref)

MacCormack, S., The Shadows of Poetry. Vergil in the Mind of Augustine (Berkeley, CA – London: University of California Press 1998). (Crossref)

Marincola, J.M., „Plutarch’s Refutation of Herodotus,” The Ancient World 20 (1994) 191-203.

Marks, R., „Silius and Lucan”, Brill’s Companion to Silius Italicus (red. A. Augoustakis) (Leiden – Boston, MA: Brill 2010) 127-153. (Crossref)

Marrou, H.-I., S. Agostino e la fine della cultura antica (red. C. Marabelli – A. Tombolini) (Milano: Jaca Book 1987).

Marshall, R.T., Studies in the Political and Socio-Religious Terminology of the De civitate Dei (Washington, D.C.: Catholic University of America Press 1952).

Matusiak, P., Obraz Hannibala w literaturze rzymskiej (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2015).

Mineo, B., „Principal Literary Sources for the Punic Wars (apart from Polybius)”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 111-127. (Crossref)

Mix, E.R., Marcus Atilius Regulus. Exemplum Historicum (The Hague – Paris: Mouton 1970).

O’Daly, G., Augustine’s Philosophy of Mind (Berkeley, CA – Los Angeles, CA: University of California Press 1987).

P. Ovidius Naso, Metamorphoses (red. R.J. Tarrant) (Oxonii: E typographeo Clarendoniano 2004). (Crossref)

Philips, K.R., „Introduction”, Framing Public Memory (red. K.R. Philips) (Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press 2004) 1-14.

Roller, M.B., „The Exemplary Past in Roman Historiography and Culture”, The Cambridge Companion to the Roman Historians (red. A. Feldherr) (Cambridge: Cambridge University Press 2009) 214-230. (Crossref)

Roskam, G., „Discussing the Past. Moral Virtue, Truth, and Benevolence in Plutarch’s On the Malice of Herodotus”, Space, Time and Language in Plutarch (red. A. Georgiadou – K. Oikonomopoulou) (Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2017) 161-173. (Crossref)

Rufus Fears, J., „The Cult of Virtues and Roman Imperial Ideology”, Aufstieg und Niedergang der römischen Welt (red. W. Haase) (Berlin – New York: De Gruyter 1981) II, 17/2, 827-948 (=ANRW). (Crossref)

Saint Augustine's Memory. Confessiones Book Two (introduction, trans. and commentary G. Wills) (New York:Viking 2002).

Sarsila, J., Being a Man. The Roman Virtus as a Contribution to Moral Philosophy (Frankfurt am Main: Lang 2006).

Seider, A.M., Memory in Vergil’s Aeneid. Creating the Past (Cambridge: Cambridge University Press 2013). (Crossref)

Seneka, Myśli (tł. S. Stabryła) (Warszawa: Unia Wydawnicza „Verum” 1999).

Shanzer, D., „Augustine and the Latin Classics”, A Companion to Augustine (red. M. Vessey) (Chichester: Wiley-Blackwell 2012) 161-174. (Crossref)

Silius Italicus, La guerre punique. II. Livres V – VIII (red. i tł. J. Volpilhav [Livre V] – P. Miniconi – G. Devallet [Livres VI–VIII]) (Paris: Les Belles Lettres 1981).

Spaltenstein, F., Commentaire des Punica de Silius Italicus (livres 1 à 8) (Genève: Droz 1986).

Spentzou, E., „Eluding Romanitas: Heroes and Antiheroes in Silius Italicus’s Roman History”, Role Models in the Roman World. Identity and Assimilation (red. S. Bell – I.L. Hansen) (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press 2008) 133-145.

Stock, B., Augustine the Reader. Meditation, Self-Knowledge, and the Ethics of Interpretation (Cambridge, MA – London: Harvard University Press 1996).

Stocks, C., „Broken Bonds: Perfidy and the Discourse of Civil War”, Fides in Flavian Literature (red. A. Augoustakis – E. Buckley – C. Stocks) (Toronto – Buffalo, NY – London: University of Toronto Press 2019) 21-44. (Crossref)

Stürner, F., „Ut poesis pictura: Hannibals Schild bei Silius Italicus”, Aevum Antiquum N.S. 6 (2006) 171-195.

Teske, R.J., „Augustine’s Philosophy of Memory”, The Cambridge Companion to Augustine (red. E. Stump – N. Kretzman) (Cambridge: Cambridge University Press 2001) 148-158. (Crossref)

Teske, R.J., Paradoxes of Time in Saint Augustine (Milwaukee, WI: Marquette University Press 1996).

Thiel, J.H., „Punica fides”, Studies in Ancient History (red. H.T. Wallinga) (Amsterdam: Gieben 1994).

Tipping, B., Exemplary Epic. Silius Italicus’ Punica (Oxford: Oxford University Press 2010).

Venini, P., „Lo scudo di Annibale in Silio Italico (Pun. 2, 406-52)”, Studi di filologia classica in onore di Giusto Monaco (Palermo: Università di Palermo 1991) III, 1191-1200.

Wesołowska, E., „Seneka w poszukiwaniu utraconego czasu”, Kategorie i funkcje czasu w ujęciu starożytnych (red. J. Czerwińska et al.) (Łódź: Wydawnictwo UŁ 2019) 179-186.

Whitehead, A., Memory (London – New York: Routledge 2009).

Williams, G., „Testing the Legend: Horace, Silius Italicus and the Case of Marcus Atilius Regulus”, Antichthon 38 (2004) 70-98. (Crossref)

Winsor Leach, E., „M. Atilius Regulus – Making Defeat into Victory: Diverse Values in an Ambivalent Story”, Valuing the Past in the Greco-Roman World (red. J. Ker – C. Pieper) (Leiden: Brill 2014) 243-266. (Crossref)

Yates, F., Selected Works. III. The Art of Memory (London – New York: Routledge 1999).


Published
2020-12-21


Kucz, A. M., & Matusiak, P. (2020). Praesens de praeteritis. Regulus jako przykład bohaterstwa w "Państwie Bożym" Augustyna. Verbum Vitae, 38(1), 263–280. https://doi.org/10.31743/vv.5114

Anna Maria Kucz  anna.kucz@us.edu.pl
Instytut Literaturoznawstwa Wydział Humanistyczny UŚ w Katowicach

Anna Kucz, filolog klasyczny, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek The Roman Society i Polskiego Towarzystwa Filologicznego. Bada zagadnienia z literatury rzymskiej ze szczególnym uwzględnieniem przemian kultury oraz myśli europejskiej, jakie dokonały się w zderzeniu cywilizacji klasycznej i chrześcijańskiej.

https://orcid.org/0000-0003-1524-0253
Patrycja Matusiak 
Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Patrycja Matusiak, filolog klasyczny, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracownik naukowy Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach nad tematyką kartagińską, historiograficzną i recepcyjną. Członek Polskiego Towarzystwa Filologicznego.

https://orcid.org/0000-0002-4752-5942



License

The author(s) grant (s) to the Licensee a non-exclusive and royalty-free license in accordance with the provisions of the Appendix: LICENSE TO USE THE WORK