Praesens de praeteritis. Regulus jako przykład bohaterstwa w "Państwie Bożym" Augustyna

Anna Maria Kucz

Instytut Literaturoznawstwa Wydział Humanistyczny UŚ w Katowicach , Polska
https://orcid.org/0000-0003-1524-0253

Patrycja Matusiak

Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach , Polska
https://orcid.org/0000-0002-4752-5942


Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie roli przykładu bohaterstwa Marka Atiliusza Regulusa, pojawiającego się w Państwie Bożym Augustyna, na tle kartagińskich dwojakich odwołań – do historii oraz do Eneidy Wergiliusza, w świetle rozważań Augustyna nad czasem, specyfiką i funkcją przeszłości oraz pamięci zawartych w jego Wyznaniach.

Słowa kluczowe:

czas, wieczność, Augustyn, Confessiones, De civitate Dei, Regulus, exemplum



Ad C. Herennium De Ratione Dicendi (Rhetorica ad Herennium) (with an English translation by Harry Caplan) (London – Cambridge, MA: Harvard University Press 1964).

Alexiou, E., „Divisions in Greek Culture. Cultural topoi in Plutarch’s Biographical Practice”, Space, Time and Language in Plutarch (red. A. Georgiadou – K. Oikonomopoulou) (Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2017) 229-236. (Crossref)

Anicjusz Manliusz Sewerynus Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia (tł. G. Kurylewicz – M. Antczak) (Kęty: Derewiecki 2018).

Augoustakis, A., „Conivnx in limine primo: Regulus and Marcia in Punica 6”, Ramus 35 (2006) 144-168. (Crossref)

Augustine, Confessions. I. Introduction and Text. III. Commentary on Books 8–13 (ed. J.J. O'Donnell) (Oxford: Oxford University Press 1992).

Augustinus, Confessionum libri tredecim (ed. M. Skutella) (Lipsk: Teubner 1934); tł. J. Czuj: Św. Augustyn, Wyznania (Warszawa: Pax 1954); tł. Z. Kubiak: Św. Augustyn, Wyznania (Kraków: Znak 2008).

Augustinus, De civitate Dei libri XXII. I. Lib. I-XIII (ed. B. Dombart – A. Kalb) (Stuttgart: BSGRT 1981); tł. W. Kubicki: Św. Augustyn, Państwo Boże (Kęty: Derewiecki 1998).

Balmaceda, C., Virtus Romana.Politics and Morality in the Roman Historians (Chapel Hill, NC: The University of North Carolina Press 2017). (Crossref)

Bartusik, G., „Victor de Victoribus? Von der militärischen Niederlage und dem moralischen Sieg von Marcus Atilius Regulus”, Scripta Classica 10 (2013) 85-106.

Beck, H., „The Reason of War”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 225-241.

Bessone, L., La storia epitomata. Introduzione a Floro (Roma: L’Erma di Bretschneider 1996).

Bloch, D., Aristotle on Memory and Recollection. Text, Translation, Interpretation, and Reception in Western Scholasticism) (Leiden – Boston, MA: Brill 2007). (Crossref)

den Boer, W., Some Minor Roman Historians (Leiden: Brill 1972).

Brown, P., Augustyn z Hippony (tł. W. Radwański) (Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1993).

Burke, P., „Exemplarity and Anti-Exemplarity in Early Modern Europe”, The Western Time of Ancient History. Historiographical Encounters with the Greek and Roman Pasts (red. A. Lianeri) (Cambridge: Cambridge University Press 2011) 48-59. (Crossref)

Caldicott, E. – Fuchs, A. (red.), Cultural Memory. Essays on European Literature and History (Oxford – Bern – Berlin: Lang 2003).

Callahan, J.F., Augustine and the Greek Philosophers (Villanova: Villanova University Press 1967).

Callahan, J.F., Four Views of Time in Ancient Philosophy (Cambridge, MA: Harvard University Press 1948). (Crossref)

Carter, J.W., „St. Augustine on Time, Time Numbers, and Enduring Objects”, Vivarium 49 (2011) 301-323. (Crossref)

Casey, E.S., „Public Memory in Place and Time”, Framing Public Memory (red. K.R. Philips) (Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press 2004) 17-44.

Coope, U., Time for Aristotle. Physics IV. 10-14 (Oxford: Clarendon 2011).

Cremona, C., Augustyn z Hippony. Rozum i wiara (tł. M. Serejska-Wróbel) (Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów 1993).

Curtis, B.L. – Robson J., A Critical Introduction to the Metaphysics of Time (London et al.: Bloomsbury Academic 2016).

Danek, Z., „Platońska koncepcja czasu regresywnego”, Kategorie i funkcje czasu w ujęciu starożytnych (red. J. Czerwińska et al.) (Łódź: Wydawnictwo UŁ 2019) 133-142.

Dietrich, J.S., „Rewriting Dido: Flavian Responses to Aeneid 4”, Prudentia 36 (2004) 1-30.

Doni, R., Święty Augustyn. Poszukiwanie prawdy. Biografia (tł. L. Rodziewicz) (Kraków: Wydawnictwo M 2003).

van Dusen. D., The Space of Time. A Sensualist Interpretation of Time in Augustine Confessions X to XII (Leiden – Boston, MA: Brill 2014). (Crossref)

Eutrope, Abrégé d’histoire Romaine (red i tł. J. Hellegouarc’h) (Paris: Les Belles Lettres 1999).

Feeney, D.C., The Gods in Epic. Poets and Critics of the Classical Tradition (Oxford: Oxford University Press 1991).

Florus, Oeuvres (red. i tł. P. Jal) (Paris: Les Belles Lettres 1967) I.

Freyburger, G., Fides. Étude sémantique et religieuse depuis les origins jusqu’à l’époque augustéenne (Paris: Les Belles Lettres 1986).

Fucecchi, M., „Hannibal as (Anti-)Hero of Fides in Silius’ Punica”, Fides in Flavian Literature (red. A. Augoustakis – E. Buckley – C. Stocks) (Toronto – Buffalo, NY – London: University of Toronto Press 2019) 187-207. (Crossref)

Gehrke, H.-J., “Myth, History, and Collective Identity. Uses of the Past in Ancient Greece and Beyond”, The Historian’s Craft in the Age of Herodotus (red. N. Luraghi) (Oxford: Oxford University Press 2001) 286-313.

Gryksa, E., Obraz Rzymu u Florusa (Tarnów: Biblos 2017).

Hagendahl, H., Augustine and the Latin Classics. I. Testimonia. II. Augustine’s Attitude (Göteborg: Almqvist & Wiksell 1967).

Hardie, P., The Epic Successors of Virgil. A Study in the Dynamics of Tradition (Cambridge: Cambridge University Press 1993). (Crossref)

Hochschild, P.E., Memory in Augustine’s Theological Anthropology (Oxford: Oxford University Press 2012). (Crossref)

Hölkeskamp, K.-J., „History and Collective Memory in the Middle Republic”, A Companion to the Roman Republic (red. N. Rosenstein – R. Morstein-Marx) (Chichester: Wiley-Blackwell 2006) 478-495. (Crossref)

Hoyos, D., „Introduction: The Punic Wars”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 1-5. (Crossref)

Jacoby, F. (ed.), Die Fragmente der Griechischen Historiker (Berlin: Weidmann 1927) II (=FGrH).

Kasia, A., Wiara i rozum. Szkice o Ojcach Kościoła, wyd. 2 (Warszawa: Scholar 1999).

King, R.A.H., Aristotle and Plotinus on Memory (Berlin – New York: De Gruyter 2009). (Crossref)

Knuuttila, S., „Time and Creation in Augustine”, The Cambridge Companion to Augustine (red. E. Stump – N. Kretzman) (Cambridge: Cambridge University Press 2001) 103-115. (Crossref)

Kotzé, A., Augustine’s Confessions. Communicative Purpose and Audience (Leiden – Boston, MA: Brill 2004).

Kucz, A., Dyskurs z Filozofią w „Consolatio Philosophiae” Boecjusza (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2005).

Kucz, A., Umbra veri. Arnobiusz i nurty filozofii klasycznej (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2012).

Kula, M., Krótki raport o użytkowaniu historii (Warszawa: PWN 2004).

Laconi, S., Virtus. Studio semantico e religioso dalle origini al Basso Impero (Cagliari: Università di Cagliari 1988).

Lind, L.R., „The Tradition of Roman Moral Conservatism”, Studies in Latin Literature and Roman History (red. C. Deroux) (Bruxelles: Latomus 1979) I, 7-58.

Litchfield, H.W., „National Exempla Virtutis in Roman Literature”, Harvard Studies in Classical Philology 25 (1914) 1-71. (Crossref)

MacCormack, S., The Shadows of Poetry. Vergil in the Mind of Augustine (Berkeley, CA – London: University of California Press 1998). (Crossref)

Marincola, J.M., „Plutarch’s Refutation of Herodotus,” The Ancient World 20 (1994) 191-203.

Marks, R., „Silius and Lucan”, Brill’s Companion to Silius Italicus (red. A. Augoustakis) (Leiden – Boston, MA: Brill 2010) 127-153. (Crossref)

Marrou, H.-I., S. Agostino e la fine della cultura antica (red. C. Marabelli – A. Tombolini) (Milano: Jaca Book 1987).

Marshall, R.T., Studies in the Political and Socio-Religious Terminology of the De civitate Dei (Washington, D.C.: Catholic University of America Press 1952).

Matusiak, P., Obraz Hannibala w literaturze rzymskiej (Katowice: Wydawnictwo UŚ 2015).

Mineo, B., „Principal Literary Sources for the Punic Wars (apart from Polybius)”, A Companion to the Punic Wars (red. D. Hoyos) (Chichester: Wiley-Blackwell 2011) 111-127. (Crossref)

Mix, E.R., Marcus Atilius Regulus. Exemplum Historicum (The Hague – Paris: Mouton 1970).

O’Daly, G., Augustine’s Philosophy of Mind (Berkeley, CA – Los Angeles, CA: University of California Press 1987).

P. Ovidius Naso, Metamorphoses (red. R.J. Tarrant) (Oxonii: E typographeo Clarendoniano 2004). (Crossref)

Philips, K.R., „Introduction”, Framing Public Memory (red. K.R. Philips) (Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press 2004) 1-14.

Roller, M.B., „The Exemplary Past in Roman Historiography and Culture”, The Cambridge Companion to the Roman Historians (red. A. Feldherr) (Cambridge: Cambridge University Press 2009) 214-230. (Crossref)

Roskam, G., „Discussing the Past. Moral Virtue, Truth, and Benevolence in Plutarch’s On the Malice of Herodotus”, Space, Time and Language in Plutarch (red. A. Georgiadou – K. Oikonomopoulou) (Berlin – Boston, MA: De Gruyter 2017) 161-173. (Crossref)

Rufus Fears, J., „The Cult of Virtues and Roman Imperial Ideology”, Aufstieg und Niedergang der römischen Welt (red. W. Haase) (Berlin – New York: De Gruyter 1981) II, 17/2, 827-948 (=ANRW). (Crossref)

Saint Augustine's Memory. Confessiones Book Two (introduction, trans. and commentary G. Wills) (New York:Viking 2002).

Sarsila, J., Being a Man. The Roman Virtus as a Contribution to Moral Philosophy (Frankfurt am Main: Lang 2006).

Seider, A.M., Memory in Vergil’s Aeneid. Creating the Past (Cambridge: Cambridge University Press 2013). (Crossref)

Seneka, Myśli (tł. S. Stabryła) (Warszawa: Unia Wydawnicza „Verum” 1999).

Shanzer, D., „Augustine and the Latin Classics”, A Companion to Augustine (red. M. Vessey) (Chichester: Wiley-Blackwell 2012) 161-174. (Crossref)

Silius Italicus, La guerre punique. II. Livres V – VIII (red. i tł. J. Volpilhav [Livre V] – P. Miniconi – G. Devallet [Livres VI–VIII]) (Paris: Les Belles Lettres 1981).

Spaltenstein, F., Commentaire des Punica de Silius Italicus (livres 1 à 8) (Genève: Droz 1986).

Spentzou, E., „Eluding Romanitas: Heroes and Antiheroes in Silius Italicus’s Roman History”, Role Models in the Roman World. Identity and Assimilation (red. S. Bell – I.L. Hansen) (Ann Arbor, MI: University of Michigan Press 2008) 133-145.

Stock, B., Augustine the Reader. Meditation, Self-Knowledge, and the Ethics of Interpretation (Cambridge, MA – London: Harvard University Press 1996).

Stocks, C., „Broken Bonds: Perfidy and the Discourse of Civil War”, Fides in Flavian Literature (red. A. Augoustakis – E. Buckley – C. Stocks) (Toronto – Buffalo, NY – London: University of Toronto Press 2019) 21-44. (Crossref)

Stürner, F., „Ut poesis pictura: Hannibals Schild bei Silius Italicus”, Aevum Antiquum N.S. 6 (2006) 171-195.

Teske, R.J., „Augustine’s Philosophy of Memory”, The Cambridge Companion to Augustine (red. E. Stump – N. Kretzman) (Cambridge: Cambridge University Press 2001) 148-158. (Crossref)

Teske, R.J., Paradoxes of Time in Saint Augustine (Milwaukee, WI: Marquette University Press 1996).

Thiel, J.H., „Punica fides”, Studies in Ancient History (red. H.T. Wallinga) (Amsterdam: Gieben 1994).

Tipping, B., Exemplary Epic. Silius Italicus’ Punica (Oxford: Oxford University Press 2010).

Venini, P., „Lo scudo di Annibale in Silio Italico (Pun. 2, 406-52)”, Studi di filologia classica in onore di Giusto Monaco (Palermo: Università di Palermo 1991) III, 1191-1200.

Wesołowska, E., „Seneka w poszukiwaniu utraconego czasu”, Kategorie i funkcje czasu w ujęciu starożytnych (red. J. Czerwińska et al.) (Łódź: Wydawnictwo UŁ 2019) 179-186.

Whitehead, A., Memory (London – New York: Routledge 2009).

Williams, G., „Testing the Legend: Horace, Silius Italicus and the Case of Marcus Atilius Regulus”, Antichthon 38 (2004) 70-98. (Crossref)

Winsor Leach, E., „M. Atilius Regulus – Making Defeat into Victory: Diverse Values in an Ambivalent Story”, Valuing the Past in the Greco-Roman World (red. J. Ker – C. Pieper) (Leiden: Brill 2014) 243-266. (Crossref)

Yates, F., Selected Works. III. The Art of Memory (London – New York: Routledge 1999).

Pobierz

Opublikowane
2020-12-21


Kucz, A. M., & Matusiak, P. (2020). Praesens de praeteritis. Regulus jako przykład bohaterstwa w "Państwie Bożym" Augustyna. Verbum Vitae, 38(1), 263–280. https://doi.org/10.31743/vv.5114

Anna Maria Kucz  anna.kucz@us.edu.pl
Instytut Literaturoznawstwa Wydział Humanistyczny UŚ w Katowicach

Anna Kucz, filolog klasyczny, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek The Roman Society i Polskiego Towarzystwa Filologicznego. Bada zagadnienia z literatury rzymskiej ze szczególnym uwzględnieniem przemian kultury oraz myśli europejskiej, jakie dokonały się w zderzeniu cywilizacji klasycznej i chrześcijańskiej.

https://orcid.org/0000-0003-1524-0253
Patrycja Matusiak 
Instytut Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Patrycja Matusiak, filolog klasyczny, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracownik naukowy Instytutu Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach nad tematyką kartagińską, historiograficzną i recepcyjną. Członek Polskiego Towarzystwa Filologicznego.

https://orcid.org/0000-0002-4752-5942



Licencja

Autor/Autorzy udziela/ją Licencjobiorcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji, zgodnie z postanowieniami załącznika: LICENCJA NA KORZYSTANIE Z UTWORU