Postać i dzieło św. Alberta Chmielowskiego widziane oczyma malarzy
Ewa Pyczek
Abstrakt
Dzieła Adama Chmielowskiego do dziś nie są powszechnie znane, jakkolwiek relacje współczesnych mu i późniejszych malarzy dowodzą, iż pod wieloma względami był w historii polskiej sztuki prekursorem impresjonizmu i symbolizmu – zarówno w twórczości malarskiej, jak i teoretycznej („O istocie sztuki”). Był wybitnym kolorystą, koncentrował się na estetycznych i emocjonalnych aspektach krajobrazu, jego pejzaże o wyraźnych cechach synestetycznych (rytm, harmonia, nastrojowość; powtarzające się motywy, zestrojenia barwne) stanowią zaproszenie do kontemplacji.
Słowa kluczowe:
święty-malarz, kolorysta, teoretyk sztuki, symbolizm, impresjonizm, synestezjaBibliografia
2. Praca zbiorowa, red. E. Gistler "Mikolajus Ciurlionis, Litewski malarz i kompozytor. "Katowice 2006.
3. Pia Górska. "Paleta i pióro", Kraków 1956.
4. W. Kluz OCD, Adam Chmielowski. Brat Albert, Kraków 1976
5. K. Michalski "Brat Albert" Londyn, przedruk: Kraków 1946
6. A. Okońska "Adam Chmielowski" Warszawa 1967
7. St. Rodziński "Obrazy Czasu", Lublin 2001
8. S. Skwarczyńska "Adama Chmielowskiego rozprawa O istocie sztuki"
[W:]Studia i szkice literackie, Warszawa 1953
Licencja
Czasopismo zapewnia bezpłatny i otwarty dostęp (ang. open access) do całej zawartości.
Od numeru 1/2024 teksty udostępniane są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa CC BY 4.0.
Teksty opublikowane w numerach od 3/2018 do 4/2023 udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych CC BY-NC-ND 4.0.
Z utworów opublikowanych w niniejszym czasopiśmie przed nr 3/2018 można korzystać w ramach dozwolonego użytku zgodnie z art. 23-35 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.