The Symbolism of Risen Christ’s Golden Sash (Rev 1:13) in the Light of Greek Literature

Paweł Adam Podeszwa

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu , Poland

Ks. Paweł Podeszwa, kapłan Archidiecezji Gnieźnieńskiej, dr hab. nauk teologicznych, zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Teologii Historycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Należy do Stowarzyszenia Biblistów Polskich, do Associazione Ex Alunni/e del Pontificio Istituto Biblico w Rzymie oraz pełni funkcję moderatora Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Jest autorem ponad 70 artykułów z zakresu egzegezy i teologii biblijnej. Podejmuje szereg inicjatyw duszpasterskich, które służą popularyzacji orędzia biblijnego.


https://orcid.org/0000-0002-4000-1660


Abstract

The article deals with the symbolic meaning of Jesus’ golden sash (Rev 1:13) in the inaugural vision of Revelation (1:12-20). The source of this chromatic symbolism is first found in The Old Testa­ment, in the light of which gold color points at Jesus as God, King, and High Priest. In the proposed reflection, the author looks for the possible source (of inspiration) in ancient Greek literature, especially in mythological depictions of divinities: Zeus, Poseidon, Artemis, Apollo, and Circe. The analysis of cho­sen fragments, cited from Homer’s Iliad and Odyssey and Challimachus’ Hymns, enable us to ascertain that gold is the dominant color and that many elements of garment, inventory, and equipment used by Greek divinities are made from this valuable material. It becomes clear that gold or gold ore is naturally associated with diety and is the “color of gods.” The author of Revelation could use images and moti­ves borrowed from Greek imagery and mythology, treating them as literary material which symbolically expresses the truth about Jesus’ transcendence.

Keywords:

Revelation, Jesus’ golden sash, gold, symbolism, transcendence, royalty, priesthood, Greek mythology

Aune, D.E., Revelation 1–5 (Word Biblical Commentary 52A; Nashville: TN 1997).

Beale, G.K., The Book of Revelation (New International Greek Testament Commentary; Grand Rapids, MI: Eerdmans 1999).

Biguzzi, G., „I numeri nell’Apocalisse di Giovanni e il loro linguaggio”, Liber Annuus 50 (2000) 143–166.

Biguzzi, G., Apocalisse (I Libri Biblici. Nuovo Testamento; Milano: Paoline 2005).

Corsini, E., „I numeri nell’Apocalisse”, Apokalypsis. Percorsi nell’Apocalisse in onore di Ugo Vanni (red. E. Bosetti – A. Colacrai) (Assisi: Cittadella 2005) 391–416.

Corsini, E., Apocalisse prima e dopo (Torino: Società Editrice Internazionale 1980).

Díez Merino, L., „La numerología en el Apocalipsis: un principio de hermenéutica”, Ciencia Tomista 127 (2000) 59–98.

Forstner, D., Świat symboliki chrześcijańskiej (Warszawa: PAX 1990).

Gądecki, S., Wstęp do pism Janowych, wyd. 2 (Gniezno: Gaudentinum 1996).

Grimal, P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej (Wrocław: Ossolineum 1987).

Homer, Iliada, wyd. 2 (tł. K. Jeżewska) (Biblioteka Narodowa. Seria II, 17; Wrocław: Ossolineum 1987).

Homer, Odyseja (tł. L. Siemieński) (Gdańsk: Tower Press 2000).

Homer, Odyseja, wyd. 4 (tł. J. Parandowski) (Warszawa: Czytelnik 1967).

Jankowski, A., Apokalipsa św. Jana. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Pismo Święte Nowego Testamentu 12; Poznań: Pallottinum 1959).

Jelonek, T., Biblijna teologia kapłaństwa (Kraków: WAM 2006).

Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela (tł. Z. Kubiak – J. Radożycki) (Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm 1997) I.

Kallimach, Dzieła poetyckie. I. Hymny i epigramy (tł. J. Ławińska-Tyszkowska – A. Kotlińska-Toma) (Biblioteka Antyczna 49; Wrocław: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego 2016).

Karczewski, M., Reinterpretacja Księgi Rodzaju w Apokalipsie św. Jana (Biblioteka Wydziału Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie 55; Olsztyn: SQL 2010).

Kiejza, A., „Charakter obecności Chrystusa w Kościele według Ap 1,12-20”, Collectanea Theologica 65/4 (1995) 21–37.

Kotecki, D., Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana (Rozprawy i Studia Biblijne 26; Warszawa: Vocatio 2006).

Kotecki, D., Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana (Scripta Theologica Thoruniensia 27; Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2013).

Kotecki, D., „Kryteria interpretacji Apokalipsy św. Jana”, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012) 15–34.

Lijka, K., „Dzień Pański według Apokalipsy”, Liturgia Sacra 3/2 (1997) 33–39.

Manunza, C., L’Apocalisse come “actio liturgica” cristiana. Studio esegetico-teologico di Ap 1,9-16; 3,14-22; 13,9-10; 19,1-8 (Analecta Biblica 199; Roma: Gregorian & Biblical Press 2012).

Marconi, N., Le mille immagini dell’Apocalisse. Una introduzione al linguaggio audiovisivo dell’Apocalisse (Milano: Paoline 2002).

Mounce, R.H., Apocalisse (Chieti: GBU 2013).

Narecki, K., „Kallimach z Cyreny”, Encyklopedia katolicka (red. B. Migut) (Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2000) VIII, 409–410.

Ostański, P., Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy (Ząbki: Apostolicum 2005).

Parchem, M., Księga Daniela (Nowy Komentarz Biblijny. Stary Testament 26; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2008).

Podeszwa, P., „Chrystus jako Arcykapłan w świetle J 19,23 i Ap 1,13”, Od Melchizedeka do Jezusa Arcykapłana. Biblia o kapłaństwie (red. D. Dziadosz) (Analecta Biblica Lublinensia 5; Lublin: Wydawnictwo KUL 2010) 193–207.

Podeszwa, P., „«Pan świeczników i gwiazd» (Ap 1,12-20) G. Bednarskiego – ilustracja czy interpretacja pierwszej wizji Apokalipsy Janowej?”, Biblica et Patristica Thoruniensia 11/1 (2018) 57–85.

Podeszwa, P., Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia ἡ μαρτυρία Ἰησοῦ w Apokalipsie św. Jana (Studia i Materiały 142; Poznań: Uniwersytet im. Adam Mickiewicza 2011).

Prigent, P., L’Apocalypse de Saint Jean (Commentaire du Nouveau Testament. Deuxième série 14; Genève: Labor et Fides 2000).

Ravasi, G., Apokalipsa (Kielce: Jedność 2002).

Rigato, M.-L., Giovanni. L’Enigma il Presbitero il culto il Tempio la cristologia (Testi e commenti; Bologna: Dehoniane 2007).

Rojas Gálvez, I., I simboli dell’Apocalisse (Bologna: Dehoniane 2016).

Romaniuk, K. – Jankowski, A., Kapłaństwo w Piśmie Świętym Nowego Testamentu, wyd. 2 (Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 1994).

Stern, D.H., Komentarz żydowski do Nowego Testamentu (Prymasowska Seria Biblijna; Warszawa: Vocatio 2004).

Szamot, M., Apokalipsa czytana dzisiaj (Kraków: WAM 2000).

Vanhoye, A., „L’Apocalisse e la Lettera agli Ebrei”, Apokalypsis. Percorsi nell’Apocalisse in onore di Ugo Vanni (red. E. Bosetti – A. Colacrai) (Assisi: Cittadella 2005) 257–275.

Vanni, U., L’Apocalisse. Ermeneutica, esegesi, teologia (Supplementi Rivista Biblica 17; Bologna: Dehoniane 1991).

Vergilius (Publius Vergilius Maro), Eneida (tł. Z. Kubiak) (Bibliotheca Mundi; Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1987).

Popielewski, W., Alleluja! Liturgia godów Baranka eschatologicznym zwycięstwem Boga(Ap 19,1-8) (Studia Biblica 1; Kielce: Verbum 2001).

Wojciechowski, M., Apokalipsa świętego Jana. Objawienie, a nie tajemnica (Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament 20; Częstochowa: Edycja Świętego Pawła 2012).

Wojciechowski, M., „Wpływy greckie w Apokalipsie św. Jana”, Biblica et Patristica Thoruniensia 5 (2012) 115–124.

Wojciechowski, M., Wpływy greckie w Biblii (Kraków: WAM 2012).

Zbroja, B., „Symbolika arytmetyczna Apokalipsy”, Inkulturacja Biblii (red. T. Jelonek) (Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 2007) 131–158.

Żybert-Pruchnicka, E., „Literacko-religijne poematy Kallimacha”, Kallimach, Dzieła poetyckie. I. Hymny i epigramy (tł. J. Ławińska–Tyszkowska – A. Kotlińska-Toma) (Biblioteka Antyczna 49; Wrocław: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego 2016) 69–104.


Published
2021-09-30


Podeszwa, P. A. (2021). The Symbolism of Risen Christ’s Golden Sash (Rev 1:13) in the Light of Greek Literature. Verbum Vitae, 39(3), 881–894. https://doi.org/10.31743/vv.12807

Paweł Adam Podeszwa 
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Ks. Paweł Podeszwa, kapłan Archidiecezji Gnieźnieńskiej, dr hab. nauk teologicznych, zatrudniony na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Zakładzie Teologii Historycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Należy do Stowarzyszenia Biblistów Polskich, do Associazione Ex Alunni/e del Pontificio Istituto Biblico w Rzymie oraz pełni funkcję moderatora Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II w Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Jest autorem ponad 70 artykułów z zakresu egzegezy i teologii biblijnej. Podejmuje szereg inicjatyw duszpasterskich, które służą popularyzacji orędzia biblijnego.

https://orcid.org/0000-0002-4000-1660



License

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

(1) Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC license Attribution-NoDerivatives 4.0 International) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. 

(2) Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.

(3) Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).